Pssst, Porsche 935 kopen? Neem veel geld mee!
Een fantastische belegging, zo'n 935
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het is september 2018. Porsche presenteert tijdens de historische Rennsport Reunion op Laguna Seca Raceway in Californië de nieuwe Porsche 935. Wie destijds voor 701.948 euro (exclusief belastingen) een exemplaar heeft gekocht, kan nu in zijn handen wrijven. De prijs is namelijk explosief gestegen.
Porsche 935 en ‘Moby Dick’
De Porsche 935 is gebaseerd op de 911 GT2 RS en is bedoeld voor clubsportevenementen en circuitdagen. Zijn aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie is volledig nieuw ontwikkeld en is een hommage aan de Porsche 935/78 Le Mans-racer uit 1978. Die werd door fans ‘Moby Dick’ genoemd vanwege zijn verlengde achterkant, de enorm verbrede carrosserie en zijn witte basiskleur.
Net als zijn historische voorganger heeft de 935 een carrosserie die grotendeels uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) is opgetrokken. Door zijn langere gestroomlijnde achterzijde is de lengte van de 935 toegenomen tot 4,87 meter. In de breedte meet de exclusieve raceauto 2,03 meter.
‘Dichte’ lichtmetalen velgen
Veel exterieurdetails van de 935 verwijzen naar succesvolle racewagens uit Porsche’s lange en succesvolle autosportgeschiedenis. De ‘dichte’ lichtmetalen velgen grijpen terug op die van de 935/78, de verticale led-achterlichten op de achtervleugel komen van de 919 Hybrid LMP1, de buitenspiegels zijn overgenomen van de huidige Le Mans-winnende 911 RSR en de titanium uitlaatpijpen lijken op die van de Porsche 908 uit 1968.
Hout en carbon
Meer verwijzingen zijn te vinden in de cockpit. De schakelpookknop is van hout, net als in de Porsche 917, 909 Bergspyder en Carrera GT en het koolstofvezel stuurwiel en het kleurenscherm erachter komen rechtstreeks uit de nieuwste 911 GT3 R. Standaard is de 935 uitgerust met een volledige rolkooi, racekuipstoel en zespuntsgordel (een passagiersstoel is optioneel). Airconditioning zorgt ervoor dat het interieur koel blijft.
Krachtige aandrijflijn
De nieuwe 935 wordt aangedreven door een 700 pk sterke 3,8-liter twinturbo zescilinder die grotendeels gelijk is aan de krachtbron in de straatlegale 911 GT2 RS. Het blok is gekoppeld aan een zeventraps Porsche Doppelkupplung-transmissie (PDK), die te bedienen is via schakelpaddles achter het stuur. Op de vooras heeft de 935 geventileerde en gegroefde stalen remschijven (diameter: 380 millimeter) met daaromheen aluminium monobloc remzadels met zes zuigers. Op de achteras zijn de schijven 355 millimeter groot en zijn de remzadels uitgerust met vier zuigers.
Gewicht
Net zoals de 911 GT2 RS is de 1.380 kilogram wegende Porsche 935 voorzien van Porsche Stability Management (PSM) met tractiecontrole en een antiblokkeersysteem (ABS). Met de zogenoemde ‘map switch’ kunnen deze assistentiesystemen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld of zelfs helemaal worden uitgeschakeld.
Prijs anno 2023
Dat prijzen explosief gestegen zijn, blijkt wel uit het exemplaar dat we tegen het lijf lopen bij een van de Porsche-dealers in Stuttgart. Daar staat deze volledig in zichtbaar carbon afgewerkte Porsche 935 te koop voor een prijs van liefst 1.999.935 euro. De auto komt uit februari 2020. De nieuwprijs in Nederland was zoals gezegd 701.948 euro. Een bewust gekozen prijs, want ’70’ slaat op 70 jaar Porsche en ‘1948’ doelt op het jaar waarin Porsche werd opgericht. In slechts drie jaar tijd is de prijs met bijna 1,3 miljoen euro gestegen. Dat noemen we nog eens een goede belegging.
Technische gegevens Porsche 935 (991.2)
Concept:
- Niet-gehomologeerde eenzits raceauto op basis van de Porsche 911 GT2 RS (991.2)
Gewicht/afmetingen:
- Gewicht: circa 1.380 kg
- Lengte: 4.865 mm
- Breedte: 2.034 mm (inclusief buitenspiegels)
- Hoogte: 1.359 mm
- Wielbasis: 2.457 mm
Motor:
- 6-cilinder boxermotor met bi-turbo-oplading, watergekoeld, 3.800 cc, boring: 102 mm, slag: 77,5 mm, vermogen: circa 515 kW (700 pk)
- 4 kleppen per cilinder met VarioCam Plus (traploze verstelling van de in- en uitlaatnokkenas)
- Elektronisch motormanagement (Continental SDI 9)
- DMSB-goedgekeurde 100 cell-katalysator
- Achterdemper met twee centraal geplaatste uitlaatpijpen
Versnellingsbak:
- Zeventraps PDK-transmissie met korte slag
- Dubbelmassavliegwiel
- Sperdiffentieel, geoptimaliseerd voor de racerij
Carrosserie:
- Lichtgewicht carrosserie van composietmateriaal (aluminium en staal) met toegevoegde koolstofvezel- en Kevlaronderdelen voor een betere aerodynamica en stabiliteit.
- Achtervleugel met geïntegreerde achterlichten
- Vergrootte luchtinlaten vóór met geïntegreerde led-koplampen in vierpuntsdesign
- Ontsnappingsluik in het dak (FIA Art. 275a)
- Aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels
- FT3-brandstoftank voorin (inhoud: 115 liter) met afsluitklep voor de brandstoftoevoer (FIA Art. 253), optioneel met sneltankkoppeling
- Volledige veiligheidskooi
- In lengte verstelbare Recaro-racekuip (FIA-standaard 8862/2009) met zespuntsgordel
- Pneumatische krik met drie steunpunten
- Brandblussysteem met elektronische activering
Wielophanging:
- Vooras: McPherson, gesmede draagarmen, versterkte stuurstangen, instelbare schokdempers, stabilisatorstang, geoptimaliseerde stijfheid met high performance kogellagers, elektromechanische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging
- Achteras: McPherson, gesmede draagarmen, stabilisatorstang, geoptimaliseerde stijfheid met high performance kogellagers
Remmen:
- Gescheiden remsystemen voor- en achteras, instelbare rembalans
- Vooras: Geventileerde stalen remschijven, diameter: 380 mm, aluminium monobloc remzadels met zes zuigers, raceremblokken, geoptimaliseerde koeling
- Achteras: Geventileerde stalen remschijven, diameter: 355 mm, aluminium monobloc remzadels met vier zuigers, raceremblokken, geoptimaliseerde koeling
Elektrisch systeem:
- COSWORTH ICD-instrumentencluster met geïntegreerde datalogger, sport Chrono-timer en turbodrukmeter
- Verwijderbaar multifunctioneel CFK-stuurwiel met pitstraatbegrenzer
- Porsche Stability Management (PSM) met ABS, tractiecontrole en ESP (volledig uit te schakelen)
- Middenconsole met schakelaar om ABS, ESC en TC in te stellen en knop om te kiezen uit bandendiameterpresets
- Porsche Track Precision Race App
- Geïntegreerde ‘lap trigger’
- Lichtgewicht lithium-ionbatterij, 60 ah, beschermd tegen lekken
- Hoofdstroomschakelaar in de cockpit en aan de buitenkant (links van de voorruit)
- Bandenspanningsmeetsysteem (TPMS)
- Airconditioning
Wielen/banden:
- Vooras: Gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk, 11,5J x 18 offset 15,3, centrale wielmoer, Michelin-transportbanden 29/65-R18
- Achteras: Gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk, 13J x 18 offset -10, centrale wielmoer, Michelin-transportbanden 31/71-R18
Carrosseriekleur:
- Standaard: Agaatgrijs, waterbasis, optioneel: Martini-kleuren
Prijs:
- 701.948 euro exclusief belastingen. Levering begon in juni 2019