Wat gaaf! Porsche bouwt 77 exemplaren nieuwe Porsche 935
Verjaardagscadeau van Porsche Motorsport + alle technische gegevens
In de autosportgeschiedenis van Porsche is de Le Mans-racer Porsche 935/78 uit 1978 een zeer belangrijke speler. Porsche eert deze racer nu met een remake van het origineel, maar dan voorzien van de nieuwste technologie. Hij heet: Porsche 935.
700 pk
Porsche heeft de nieuwe 935 onthuld tijdens de historische Rennsport Reunion op de Laguna Seca Raceway in Californië. De circuitauto – bedoeld voor clubsportevenementen en circuitdagen – heeft een 700 pk (515 kW) sterke aandrijflijn en lijkt sterk op de Porsche 935/78 van weleer.
Verjaardagscadeau
“Deze sensationele auto is een verjaardagscadeau van Porsche Motorsport aan alle fans over de hele wereld”, aldus dr. Frank-Steffen Walliser, Vice President Motorsport & GT Cars. “Omdat de auto niet gehomologeerd is, werden de ontwerpers en technici niet beperkt door reglementen en hadden ze alle vrijheid.”
PDK
Porsche gebruikt als basis de huidige 911 GT2 RS met 700 pk. De auto wordt dus aangedreven door een 3,8-liter twinturbo zescilinder die grotendeels gelijk is aan de krachtbron in de straatlegale 911 GT2 RS. Schakelen gebeurt met een zeventraps Porsche Doppelkupplung-transmissie (PDK) met flippers achter het stuur. Het gewicht van de 935 is gelijk aan de 911 GT2 RS: 1.380 kilogram dus.
Remmen en afmetingen
Porsche installeert vóór geventileerde en gegroefde stalen remschijven (diameter: 380 millimeter) met daaromheen aluminium monobloc remzadels met zes zuigers. De remschijven achter zijn 355 millimeter groot en hebben remzadels met vier zuigers. De carrosserie is grotendeels van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) gemaakt. De lengte komt uit op 4,87 meter en de breedte bedraagt 2,03 meter.
Knipoogjes naar vroeger
Designtechnisch heeft Porsche diverse knipoogjes naar vroeger toegepast. “De ‘dichte’ lichtmetalen velgen grijpen terug op die van de 935/78, de verticale led-achterlichten op de achtervleugel komen van de 919 Hybrid LMP1, de buitenspiegels zijn overgenomen van de huidige Le Mans-winnende 911 RSR en de titanium uitlaatpijpen lijken op die van de Porsche 908 uit 1968. De schakelpookknop is van hout, net als in de Porsche 917, 909 Bergspyder en Carrera GT, en het koolstofvezel stuurwiel en het kleurenscherm erachter komen rechtstreeks uit de nieuwste 911 GT3 R.”
Dit is standaard
Lekker historisch verantwoord dus. Standaard zit de 935 rijk in z’n spulletjes. Zo heeft de racer standaard een volledige rolkooi, racekuipstoel, zespuntsgordel, airconditioning, Porsche Stability Management (PSM) met tractiecontrole en een antiblokkeersysteem (ABS). Porsche levert optioneel een passagiersstoel.
Duur!
De oplage is beperkt op 77 exemplaren. De Porsche 935 kan per direct worden besteld en kost 701.948 euro, exclusief belastingen. De levering aan klanten start in juni 2019. Auto’s kunnen dan deelnemen aan exclusieve klantenevents.
Technische gegevens Porsche 935 (991.2)
Concept:
- Niet-gehomologeerde eenzits raceauto op basis van de Porsche 911 GT2 RS (991.2)
Gewicht/afmetingen:
- Gewicht: circa 1.380 kg
- Lengte: 4.865 mm
- Breedte: 2.034 mm (inclusief buitenspiegels)
- Hoogte: 1.359 mm
- Wielbasis: 2.457 mm
Motor:
- 6-cilinder boxermotor met bi-turbo-oplading, watergekoeld, 3.800 cc, boring: 102 mm, slag: 77,5 mm, vermogen: circa 515 kW (700 pk)
- 4 kleppen per cilinder met VarioCam Plus (traploze verstelling van de in- en uitlaatnokkenas)
- Elektronisch motormanagement (Continental SDI 9)
- DMSB-goedgekeurde 100 cell-katalysator
- Achterdemper met twee centraal geplaatste uitlaatpijpen
Versnellingsbak:
- Zeventraps PDK-transmissie met korte slag
- Dubbelmassavliegwiel
- Sperdiffentieel, geoptimaliseerd voor de racerij
Carrosserie:
- Lichtgewicht carrosserie van composietmateriaal (aluminium en staal) met toegevoegde koolstofvezel- en Kevlaronderdelen voor een betere aerodynamica en stabiliteit.
- Achtervleugel met geïntegreerde achterlichten
- Vergrootte luchtinlaten vóór met geïntegreerde led-koplampen in vierpuntsdesign
- Ontsnappingsluik in het dak (FIA Art. 275a)
- Aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels
- FT3-brandstoftank voorin (inhoud: 115 liter) met afsluitklep voor de brandstoftoevoer (FIA Art. 253), optioneel met sneltankkoppeling
- Volledige veiligheidskooi
- In lengte verstelbare Recaro-racekuip (FIA-standaard 8862/2009) met zespuntsgordel
- Pneumatische krik met drie steunpunten
- Brandblussysteem met elektronische activering
Wielophanging:
- Vooras: McPherson, gesmede draagarmen, versterkte stuurstangen, instelbare schokdempers, stabilisatorstang, geoptimaliseerde stijfheid met high performance kogellagers, elektromechanische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging
- Achteras: McPherson, gesmede draagarmen, stabilisatorstang, geoptimaliseerde stijfheid met high performance kogellagers
Remmen:
- Gescheiden remsystemen voor- en achteras, instelbare rembalans
- Vooras: Geventileerde stalen remschijven, diameter: 380 mm, aluminium monobloc remzadels met zes zuigers, raceremblokken, geoptimaliseerde koeling
- Achteras: Geventileerde stalen remschijven, diameter: 355 mm, aluminium monobloc remzadels met vier zuigers, raceremblokken, geoptimaliseerde koeling
Elektrisch systeem:
- COSWORTH ICD-instrumentencluster met geïntegreerde datalogger, sport Chrono-timer en turbodrukmeter
- Verwijderbaar multifunctioneel CFK-stuurwiel met pitstraatbegrenzer
- Porsche Stability Management (PSM) met ABS, tractiecontrole en ESP (volledig uit te schakelen)
- Middenconsole met schakelaar om ABS, ESC en TC in te stellen en knop om te kiezen uit bandendiameterpresets
- Porsche Track Precision Race App
- Geïntegreerde ‘lap trigger’
- Lichtgewicht lithium-ionbatterij, 60 ah, beschermd tegen lekken
- Hoofdstroomschakelaar in de cockpit en aan de buitenkant (links van de voorruit)
- Bandenspanningsmeetsysteem (TPMS)
- Airconditioning
Wielen/banden:
- Vooras: Gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk, 11,5J x 18 offset 15,3, centrale wielmoer, Michelin-transportbanden 29/65-R18
- Achteras: Gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk, 13J x 18 offset -10, centrale wielmoer, Michelin-transportbanden 31/71-R18
Carrosseriekleur:
- Standaard: Agaatgrijs, waterbasis, optioneel: Martini-kleuren
Prijs:
- 701.948 euro exclusief belastingen. Levering vanaf juni 2019