Waanzinnig! Porsche 917 toegelaten op de openbare weg
Bijzondere auto met een bijzonder verhaal
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Stel je eens voor dat je op de snelweg wordt ingehaald door deze klassieke raceauto. Dan word je toch gek? Als liefhebber in ieder geval wel, want dit is een van de weinige exemplaren van de legendarische Porsche 917 die is toegelaten op de openbare weg. Het heeft Porsche-verzamelaar Claudio Roddaro héél veel moeite gekost om de bolide op kenteken te krijgen.
22 miljoen dollar
De in Monaco woonachtige Roddaro kocht de Porsche 917 in 2016 voor een bedrag van circa 22 miljoen dollar. Het gaat hier om het exemplaar 917-037 (chassisnr. 37) uit 1971, dat pas in 2004 werd afgemaakt.
De onafgebouwde 917-037 werd eind jaren zeventig overgenomen door de Duitse carrosseriebouwer Baur, maar die deed er niets mee. Een paar decennia later werd chassis 037 verkocht aan een gefortuneerde Amerikaan. Die gaf de gerenommeerde Porsche-specialist Gunnar Racing de opdracht om de auto af te maken, zodat hij met de auto kon deelnemen aan de prestigieuze Rennsport Reunion in Daytona.
LEES OOK: Video – Porsche 918 Hybrid Evo sneller dan Formule 1 op Spa-Francorchamps
Count Rossi
In 2016 werd de Porsche 917-037 dus verkocht aan Roddaro, maar hij had een duidelijke missie: de klassieke raceauto op kenteken zetten om op de openbare weg te kunnen rijden. Dat bleek praktisch onmogelijk, maar na uitvoerig zoekwerk en een hoop gesteggel met de overheid bleek er tóch een mogelijkheid.
Roddaro moest bewijzen dat zijn Porsche 917 identiek is aan de Porsche 917-30 van graaf Metello Rossi di Montelera, de overleden CEO van Martini & Rossi Vermouth Company, die verantwoordelijk was voor Martini’s sponsoring van Porsche. Het exemplaar van Rossi was een van de twee 917’s die in de jaren zeventig zijn toegelaten op de openbare weg.
Laatste zetje
Ook Porsche hielp een handje. De fabrikant zegt altijd op de hoogte te zijn geweest over de toestand van het 037-chassis. Omdat de Porsche 917-37 nooit gebruikt is om te racen, nooit gecrasht is en voor 95% is opgebouwd uit originele onderdelen (!) is dit exemplaar door Porsche officieel aangemerkt als authentiek. Het is zelfs de origineelste Porsche 917 die er bestaat.
Na een hoop papierwerk lukte het Roddaro uiteindelijk om zijn bijzondere Porsche 917K (Kurzheck = korte achterkant) in kenmerkende Martini-livery op kenteken te krijgen. Behalve een setje buitenspiegels en een ander uitlaatsysteem zijn er nauwelijks verschillen ten opzichte van het origineel.
600 pk, 600 kg
Het is op de foto’s lastig te zien, maar de Porsche 917K is opvallend klein. De auto weegt slechts 600 kg en in de cockpit is nauwelijks ruimte voor twee personen. Achterin ligt een luchtgekoelde 4,9-liter twaalfcilinder met een vermogen van 440 kW (600 pk) bij 8.400 t.p.m. De Porsche 917K heeft dus de gedroomde gewicht-vermogenverhouding in kilo’s per pk van 1 op 1. Aardig gek, zeker voor een auto die een halve eeuw geleden gebouwd is.
Doorontwikkelde versies van de Porsche 917 liepen tijdens de 24 uur van Le Mans richting de 400 km/u op het rechte stuk. De Porsches gingen zó ontiegelijk hard, dat de concurrentie geen schijn van kans maakte en het zelfs te gevaarlijk werd. Uiteindelijk werden nieuwe regels ingevoerd en het circuit aangepast. Zo’n onbeteugelde racemonster als de Porsche 917 zullen we nooit meer tegenkomen in de moderne racerij.
LEES OOK: Dit zijn de meest voorkomende oldtimer-merken in Nederland