Porsche 911 GT3 Touring: die wil je hebben
Een GT3, maar dan zonder vaste achtervleugel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Slechts 400 euro prijsverschil zit er tussen de Porsche 911 GT3 en deze gloednieuwe Porsche 911 GT3 Touring. De Touring-versie – een GT3. maar zonder vaste achtervleugel – is zelfs de goedkoopste van de twee. Hij is er vanaf 238.800 euro (zowel voor de versie met handbak als met PDK), daar waar een 911 GT3 een vanafprijs heeft van 239.200 euro. De nieuwe 911 GT3 Touring staat naar verwachting eind september bij de Nederlandse dealers.
911 Carrera 2.7 RS
De naam ‘Touring package’ gaat terug naar de uitrustingsvariant van de 911 Carrera 2.7 RS uit het modeljaar 1973. Porsche pakte het idee weer op in 2017 bij de vorige generatie van de 911 GT3. Sindsdien spreekt deze variant vooral liefhebbers van topsportwagens aan. Het is een uitstervend ras, dat is duidelijk.
Kenmerken 911 GT3 Touring
Bij de nieuwe Porsche 911 GT3 Touring zorgt een automatisch uitschuivende achterspoiler voor de nodige downforce bij hoge snelheden. Extra onderscheidend is de omlijsting van hoogglanzend geanodiseerd aluminium rond de zijruiten. Bij het optionele Touring pakket exterieur zwart zijn de zijruiten en de uitlaatsierstukken uitgevoerd in zijdeglans zwart. In dat geval zijn de koplampen donker gekleurd.
Klassieke sportwagen
Ook het interieur van de 911 GT3 met Touring pakket ademt de sfeer van een klassieke sportwagen. De stuurwielrand, versnellingspook, het deksel van het opbergvak in de middenconsole, armsteunen in de deurpanelen en portierhandgrepen zijn bekleed met zwart leder. De middendelen van de stoelen zijn bekleed met zwarte stof; ook de hemel is in zwart uitgevoerd. De hoofdsteunen zijn voorzien van een gestanst Porsche logo. De dorpellijsten en de sierpanelen in het dashboard en op de middenconsole zijn van geborsteld zwart aluminium.
Voor de GT3 Touring is een nog uitgebreider leerpakket in de kleur zwart leverbaar dat exclusief voor deze versie is ontworpen. De voorzijde van het dashboard en de bovenkanten van de deurpanelen zijn voorzien van een speciaal reliëf.
Opties voor 911 GT3 Touring
Vrijwel alle opties voor de 911 GT3 zijn ook verkrijgbaar op de 911 GT3 Touring. Voorbeelden zijn alle exterieur- en velgkleuren, de led-koplampen met het Porsche Dynamic Light System of Porsche Dynamic Light System Plus, diverse rijhulpsystemen, keramische PCCB-remmen, het liftsysteem op de vooras, alle stoelvarianten en de audiosystemen.
Bijpassend horloge
Net zo exclusief als de Touring zelf is een nieuwe chronograaf die Porsche Design speciaal voor kopers heeft ontworpen. De chronograaf wordt geproduceerd door de eigen Zwitserse horlogefabriek van Porsche en is exclusief bestemd voor eigenaren van deze sportwagen.
Aandrijflijn Porsche 911 GT3 Touring 2021
De 375 kW/510 pk sterke 4,0-liter zescilinder boxermotor is gebaseerd op die van de 911 GT3 R en in grote lijnen gelijk aan die van de ‘normale’ 911 GT3. Met handgeschakelde versnellingsbak weegt de sportwagen 1.418 kilogram, met PDK is dat 1.435 kilogram. De voorklep is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), de ramen zijn van lichtgewicht glas en de wielen van gesmeed lichtmetaal.
Track screen
In de cockpit bevindt zich nu voor het eerst een zogenaamd track screen. Met een enkele draai aan de makkelijk bereikbare rijmodusschakelaar op het stuur worden de digitale displays links en rechts van de toerenteller uitgeschakeld. De informatie beperkt zich vervolgens tot de bandenspanning, oliedruk, olietemperatuur, het brandstofpeil en de watertemperatuur.