Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport
Portieren en achtervleugel gemaakt van 'agrarische bijproducten'
Exclusiever kun je een Porsche Cayman niet krijgen en ook niet krachtiger. Het boxerblok levert maar liefst 425 pk. Puntje is wel: je mag er alleen het circuit mee op.
Drie jaar na de introductie van de eerste Porsche Cayman GT4 Clubsport lanceert Porsche zijn opvolger. De nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport is er in twee versies: de ‘Trackday’ voor ambitieuze amateurcoureurs en de ‘Competition’ voor deelname aan nationale en internationale kampioenschappen.
Agrarische restproducten in plaats van koolstofvezel
Bij de ontwikkeling van de nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport lag de focus niet alleen op betere rijeigenschappen en scherpere rondetijden, maar ook op gebruik van natuurlijke materialen. De 718 Cayman GT4 Clubsport is de eerste in serie gebouwde racewagen waarbij de portieren en achtervleugel zijn gemaakt van composietmateriaal dat versterkt is met natuurlijke vezels, zoals vlas en hennep. Deze agrarische bijproducten hebben qua gewicht en stijfheid dezelfde eigenschappen als koolstofvezel.
Met rolkooi, racekuip en racegordel
De 718 Cayman GT4 Clubsport wordt aangedreven door een 3,8-liter zescilinder boxermotor met 313 kW/425 pk, een toename van 40 pk ten opzichte van het vorige model. Het vermogen wordt via een zestraps PDK-transmissie met dubbele koppeling en een sperdifferentieel overgebracht op de achterwielen. De voorwielophanging is overgenomen van de 911 GT3 Cup, het remsysteem bestaat rondom uit stalen schijven met een diameter van 380 mm. De 718 Cayman GT4 Clubsport, die 1.320 kg weegt, wordt standaard geleverd met een gelaste rolkooi, een racekuipstoel en een zespunts racegordel.
Trackday-versie
De Trackday-versie heeft een vaste setup voor de schokdempers. ABS, ESC en tractiecontrole zijn aanwezig, maar kunnen worden uitgeschakeld. De Trackday-versie is niet gehomologeerd voor straatgebruik, onderhoud kan worden uitgevoerd bij alle Porsche Centra. De 718 Cayman GT4 Clubsport Trackday kost 134.000 euro exclusief belastingen.
Competition-versie
De Competition-versie beschikt onder meer over instelbare schokdempers. De rembalans kan handmatig naar voren of naar achteren worden versteld, terwijl de ingebouwde pneumatische krikken snelle pitstops mogelijk maken. Het uitneembare racestuur komt uit de 911 GT3 R en bevat tal van knoppen waarmee de coureur de afstelling kan aanpassen. Een automatische blusinstallatie is een voor racegebruik verplicht veiligheidsitem. Exclusief belastingen kost de 718 Cayman GT4 Clubsport Competition 157.000 euro.
Beide versies kunnen per direct worden besteld en zullen vanaf februari worden geleverd aan raceteams en coureurs.
Technische gegevens Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport
Concept:
- Eenzitter, gebaseerd op straatmodel, geen straattoelating
- Gewicht: 1.320 kilo
Motor:
-
Zescilinder boxer-middenmotor met starre ophanging, motorinhoud 3.800 cm3, 4 kleppen per cilinder, VarioCam Plus nokkenasverstelling, vermogen: 313 kW/425 pk
Aandrijving:
- 6-traps PDK, star opgehangen
- Sperdifferentieel
Carrosserie:
- Combinatie van aluminium en staal
- Portieren en vaste achtervleugel gemaakt van met natuurlijke vezels versterkte composiet
- Veiligheidsbrandstoftank van 80 (Trackday) of 115 (Competition) liter
- Gelaste rolkooi, verstelbare Recaro-racekuipstoel, 6-puntsgordel, brandblusser
Onderstel
- Voor/achter: McPherson-veerpoten met verstelbare hoogte, sporing en wielvlucht, draag- en reactiearmen van gesmeed aluminium, Competition met 3-voudig instelbare schokdempers
Remsysteem
- Voor: aluminium monobloc remklauwen met zes zuigers. Stalen remschijven, gegroefd en inwendig geventileerd, diameter: 380 mm
- Achter: aluminium monobloc remklauwen met vier zuigers. Stalen remschijven, gegroefd en inwendig geventileerd, diameter: 380 mm
Elektronica:
- Combi-instrument met geïntegreerde datalogger
- Competition: uitneembaar stuurwiel
- Porsche Stability Management (PSM) met ABS, tractiecontrole en Electronic Stability Control – alle systemen volledig uitschakelbaar
- Porsche Track Precision Race app
- Noodstroomschakelaar in cockpit en links bij voorruit
- Airco