Een Fiat 500 met 404 pk: waarom niet?
Vernoemd naar de Griekse oorlogsgod Ares
Het instapmodel van de Fiat 500 heeft 51 kW (69 pk). De snelste Abarth 695 Biposto stuurt 140 kW ( 190 pk) naar de voorwielen. Peanuts, vergeleken met deze Pogea Racing Ares 500. Die heeft namelijk 302 kW (404 pk)!
LEES OOK: Interview met Pogea Racing-oprichter Eduard Pogea
Super-Abarth
Vier jaar intensieve arbeid. Die periode heeft de Duitse tuner Pogea Racing nodig gehad om deze super-Abarth te ontwikkelen. En dat zie je aan alles. We nemen eerst even een blik onder de koolstofvezel motorkap. Daaronder schuilt een 1,4-liter viercilinder die dankzij diverse upgrades 302 kW (404 pk) levert.
“In een notendop: het blok is beresterk en de auto supersnel”
Vrijwel alle motoronderdelen zijn vervangen
Hoe Pogea Racing dat bereikt heeft? Door vrijwel alle onderdelen te vervangen. Grotere uitlaatkleppen, een andere cilinderkop, sterkere zuigers, een forse turbo, geoptimaliseerde olietoevoer, een andere krukas, een verbeterde luchtinlaat en ga zo maar door. Dit is nog maar een klein deel van alle modificaties. In een notendop: het blok is beresterk en de auto supersnel.
LEES OOK: Abarth 595C Competizione – Rijtest
VIDEO: Pogea Racing Ares 500
Bizarre topsnelheid
Al vanaf 3.350 toeren per minuut is 445 Nm trekkracht voorhanden. Al die power wordt losgelaten op de voortrein met sperdifferentieel. Dat die moeite heeft met alle power, blijkt uit het 0-100-sprinttijd. Die bedraagt 4,7 seconden. Uiteraard is dat voor een auto als de Fiat 500 zeer snel, maar het kan beter. De topsnelheid is net als het motorvermogen duizelingwekkend: 288 échte kilometers!
LEES OOK: Interview met Pogea Racing-oprichter Eduard Pogea
Verbreed
Om alle power nog enigszins fatsoenlijk op de weg te krijgen, heeft Pogea Racing de 977 kilogram zware Fiat met 48 millimeter verbreed. Verder werd de transmissie versterkt om alle Nm’s te verwerken. Een krachtig remsysteem zorgt voor de nodige stopkracht. KW Clubsport veerpoten maken het feest compleet.
LEES OOK: Roadtrip naar Parijs: 1.000 kilometer in jarige Fiat 500
Vijf exemplaren
En wat moet dat kosten? Pogea Racing produceert niet meer dan vijf exemplaren van de Ares 500. De basisversie heeft een prijskaartje van 58.950 euro, exclusief belastingen. Enkel de motorische upgrade kost je 21.000 euro. De bodykit is ook los verkrijgbaar.