Autotest – Peugeot 3008
Een van de beste SUV's van dit moment in het C-segment
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
We vallen maar direct met de spreekwoordelijke deur in huis: de nieuwe Peugeot 3008 is een van de beste SUV’s van dit moment in het C-segment. Sterker nog: je bent een bezoek aan de Peugeot-dealer verplicht als je winkelt voor een soortgelijk model. Houd dan wel rekening met onze bevindingen.
Aardbeving
Het is toch wat: een dag voor vertrek naar de persintroductie van de 3008 rinkelen in Italië de alarmbellen vanwege een aardbeving. Opnieuw toonde Moeder Natuur haar oerkrachten, gelukkig zonder al te veel schade. Op twee uur rijden van het epicentrum ontvangt Peugeot ons voor de nieuwe 3008. Gelukkig hield de natuur in Toscane zich gedeisd tijdens ons bezoek, al is de 3008 meer dan ooit een auto die ‘schokbestendig’ is. Het is namelijk een volwaardige SUV. En dat is direct het grootste verschil ten opzichte van de vorige 3008.
Ongekend groot succesnummer
De vorige Peugeot 3008 was een soort kruising tussen een MPV en een SUV. De auto hield er bovendien een bijzondere styling op na. Dat klinkt negatief, maar in de verkoopcijfers was daar niets van te merken. Peugeot verkocht van de eerste generatie zelfs meer dan 700.000 exemplaren. Een ongekend groot succes dus.
Leuke designdetails
Met de nieuwe 3008 kiest Peugeot overduidelijk voor SUV-design, want dat is de trend in autoland. Het design is bijzonder goed geslaagd. De 3008 oogt erg fraai en heeft enkele leuke designdetails, zoals de verticale grille, de opvallende koplampen, de verchroomde sleuf tussen motorkap en voorspatborden en het zwarte deel van de achterklep, waarin Peugeot de achterlichten met kenmerkende leeuwenklauw heeft verwerkt.
LEES OOK: Autotest – Peugeot 5008 1.6 BlueHDi 150
Goede concurrentie
Uiteraard zal het design niet ieders smaak zijn, maar de 3008 zorgt wat design betreft wel voor een frisse wind in het druk beconcurreerde C-segment waarin modellen als de Nissan Qashqai, de Renault Kadjar, de Hyundai Tucson, de Ford Kuga, de Mazda CX-5, de Seat Ateca en de Volkswagen Tiguan eveneens op zoek zijn naar kopers.
Topmotorisering ook de fijnste?
De Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi 180 is de topversie van het gamma en is met 48 mille aan de prijzige kant. De uitvoering geeft echter niet de indruk ook de snelste te zijn. Hij is rap, maar mist het karakter van een GT. Een nadeel van de koppelrijke dieselmotor zijn de extra’s kilogrammen in de neus. De benzinemotor met 96 kW (130 pk) en de dieselmotor met 132 kW (180 pk) schelen bijna 200 kilogram met elkaar. Dat merk je onderweg.
“De 96 kW (130 pk) sterke benzinemotor heeft ons echt verrast”
Tip: neem de 130 pk benzine of de 120 pk diesel
Wat ons betreft ben je het beste af met de 130 pk sterke PureTech-driecilinder turbobenzinemotor of de 88 kW (120 pk) sterke BlueHDi viercilinder dieselmotor. Sterker nog: met deze twee laatste motoren is de 3008 heel goed in balans. Vooral de driepitter met 130 pk doet z’n werk bovengemiddeld goed en brengt snel een aangenaam tempo in de SUV. Het verbruik blijft daarbij acceptabel. Kijk voor alle technische specificaties onderaan deze rijtest.
GT-Line
En nog iets: laat de 130 PureTech-benzinemotor met een vanafprijs van ongeveer 29.300 euro nu ook de voordeligste van het gamma zijn. Een goede keuze dus. Wil je toch de looks van de 180 pk GT-diesel? Neem dan het optionele GT-Line pakket.
Stevig onderstel
Het onderstel van de 3008 is stevig, vooral bij de GT. De 120 pk diesel- en 130 pk benzinevarianten hebben een fijnere afstelling. Het onderstel van deze versies kan korte oneffenheden in het wegdek sneller verwerken omdat er minder gewicht op het asfalt drukt. De versies sturen ook iets fijner, lichter en met meer gevoel.
Topper
De handgeschakelde zesbak van zowel de 130 pk sterke benzinemotor als de 120 pk dieselmotor schakelt plezierig soepel. Direct, met veel gevoel en de fraaie versnellingspook ligt goed in de hand. De koppeling is zeer licht, maar dat is een kwestie van wennen. De automatische AET6-transmissie heeft een fraaie keuzehendel en schakelt soepel en snel. Niets op aan te merken.
Beter, mooier en luxueuzer
Voor de nieuwe 3008 moest alles beter, mooier en luxueuzer. En daarin is Peugeot geslaagd. Een groot compliment verdient het interieur. De materialen zijn van hoge kwaliteit en voelen goed aan. Het dashboarddesign van de ‘iCockpit’ ziet er ook prachtig uit en het compacte stuurwiel ligt uitstekend in de hand. Voor de afwerking van het fraaie dashboard zijn diverse opties mogelijk, zoals stoffen inlegdelen maar ook houtlook-panelen. Stuk voor stuk geven ze een aangenaam huiskamergevoel.
Standaard digitaal instrumentencluster
Standaard (!) is de 3008 uitgerust met een digitaal instrumentencluster met vijf weergavemogelijkheden, een unicum in dit segment. De graphics ogen modern en scherp en de software zorgt voor vloeiende overgangen bij menuwisselingen.
Touchscreen
De bediening van de capacitieve touchscreen centraal op het dashboard werkt intuïtief. Menu’s hebben een duidelijke structuur en het systeem reageert snel op aanrakingen. Het geheel wordt vergemakkelijkt door zeven sierlijke tiptoetsen die als pianotoetsen naast elkaar zijn geplaatst op het dashboard.
Tiptoetsen
Met de zeven knoppen switch je tussen de navigatie, airco, radio, auto-instellingen, telefoon, apps en activeer je de alarmlichten. Een druk op de knop is voldoende om instellingen op de display te toveren. Het TomTom-navigatiesysteem werkt fijn, heeft mooie en duidelijke graphics en een bestemming instellen is kinderspel.
Goede stoelen
De voorstoelen zien er prachtig uit en zitten goed, al is iets meer zijdelingse steun wenselijk. In de prachtige heuvels van Bologna was het redelijk vaak schrap zetten in bochten. Bij de stoelen met volledig lederen bekleding was dit een groter probleem dan bij de versie met stoffen bekleding omdat stoffen bekleding meer grip biedt. Toegegeven: in Nederland heb je hier vanwege het minder bochtrijke wegennet ongetwijfeld minder last van.
Stuurkolom
De zitpositie van de Peugeot 3008 kan iets beter. Echt, de bestuurdersstoel is uitstekend te positioneren en de stuurkolom is zowel in hoogte als diepte verstelbaar, maar je trekt het stuurwiel liever nog wat verder naar je toe. Nu is de diepteverstelling vrij kort. Ben je wat langer dan 1,90 meter, neem dan vooral géén versie met panoramadak, hoe mooi dat ook mag zijn. De kap is dan lager waardoor er minder hoofdruimte is.
Prijs
Dan de prijs. Peugeot vraagt 29.384 euro. Dat lijkt aan de prijzige kant, want een Nissan Qashqai begint bij 25.500 euro en Seat vraagt voor de Ateca ongeveer 27.000 euro. Toch vormt de 3008 een aantrekkelijk aanbod vanwege de rijke standaarduitrusting. Voor identiek uitgeruste concurrenten betaal je een soortgelijk bedrag.
Active
Verder heb je met de instapversie van de 3008 direct de fijnste motor in het gamma. Bestel de 130 pk sterke benzinemotor dan wel als Active (31.184 euro), want dan levert Peugeot ook de fijne touchscreen. Standaard heeft de 3008 een radio met zes speakers; ook goed, maar een touchscreen is leuker.
Très bien, Peugeot
Peugeot heeft met de nieuwe 3008 een uitstekende troef in handen. De nieuwkomer is misschien wel een van de beste SUV’s in het C-segment van dit moment. En ach, die kleine minpuntjes, daar valt uitstekend mee te leven. We kunnen maar één ding zeggen: Très bien, Peugeot.