Peugeot 208 R2 is klaar voor de rallypaden
De 208 R2 is de GTi die we nooit krijgen
Peugeot heeft de eerste beelden van de nieuwe 208 R2 rallyauto getoond. Deze 208 in trainingspak heeft gewoon een kenteken en is vanaf 2020 actief op het rallyparcours. Het is waarschijnlijk de snelste 208 met een conventionele brandstofmotor, aangezien het merk heeft aangekondigd dat de nieuwe GTi een elektrische aandrijflijn krijgt.
Rijke rallyhistorie
Peugeot en de rallysport hebben samen een lange geschiedenis. Het hoogtepunt kwam in de jaren tachtig toen het merk met de 205 T16 en 405 T16 het WRC, de Pikes Peak-heuvelklim en de Dakar Rally. Tegenwoordig is het merk actief in de Dakar Rally en daarnaast zijn de huidige 208 R2 en R5 een vertrouwd gezicht in verschillende rallykampioenschappen.
Driecilinder benzinemotor
Waar de vorige R2 nog een 1,6-liter viercilinder benzinemotor had is de nieuwe variant uitgerust met een 1,2-liter Puretech-driecilinder benzinemotor met turbo. Ten opzichte van het reguliere productiemodel kreeg de rallyauto een speciaal motormanagementsysteem en een nieuwe versnellingsbak. Uiteraard zijn ook het interieur en de wielophanging aangepast voor het betere bochtenwerk.
Nauw verwant aan straatauto
In het R2-rallykampioenschap zijn de wedstrijdauto’s nauw verwant aan de modellen in de showroom. Naast de Peugeot 208 nemen ook de DS 3, Skoda Fabia, Volkswagen Polo, Ford Fiesta en Opel Adam deel aan het kampioenschap. Peugeot is overigens niet de eerste die zijn rallyauto van een driecilinder benzinemotor voorziet.
In 2015 presenteerde Ford de Fiesta R2 met 1,0-liter Ecoboost benzinemotor. Van de huidige Fiesta verscheen in 2018 een R2-variant op de markt met een 1,0-liter EcoBoost-benzinemotor die 147 kW (200 pk) levert.
Lees ook: Dakar Rally verhuist naar Saudi-Arabië