De opvallendste auto’s van Dakar 2019
De loodzware rally gaat weer los in Peru
Zand, hitte en uithoudingsvermogen, drie basisingrediënten van de wereldberoemde Dakar-rally. Op 7 januari ging de eerste etappe van deze wereldberoemde rally van start in de hoofdstad van Peru, Lima. Tien dagen lang racen de motoren, quads, auto’s, buggy’s en vrachtwagens in loodzware omstandigheden om uiteindelijk te finishen in de hoofdstad. Tussen de 534 deelnemers rijden een aantal bijzondere auto’s rond.
1. X-Raid Mini JCW Buggy
Echt ‘mini’ kun je deze Mini niet noemen. Onderhuids heeft deze buggy dan ook niets gemeen met de Duits/Engelse hatchbacks. Het Duitse bedrijf X-raid heeft een naam opgebouwd met het bouwen van rallyvoertuigen. De BMW X3, X5 en Mini Countryman raceten dankzij X-Raid door de woestijn. Het nieuwste product is deze bizarre Mini die wordt aangedreven door een 3,0-liter BMW dieselmotor met 355 pk (261 kW). Een handgeschakelde zesversnellingsbak, achterwielaandrijving en een brandstoftank van 325 liter moeten de X-Raid Mini JCW Buggy aan de Dakar overwinning helpen.
[chapter]
2. Borgward BX7
Niemand minder dan Erik Wevers verschijnt aan de start met deze Borgward BX7, een auto die we niet kennen in Nederland. Het Duitse Borgward werd in 2015 nieuw leven ingeblazen door de kleinzoon van de oprichter. Tot op heden kun je kiezen uit de compacte BX5 of de ruime BX7. Wevers kiest voor de BX7, die uiteraard grondig verbouwd is en slechts details deelt met het productiemodel. De Nederlandse coureur had vorig jaar een zware crash met de Borgward, maar wist daarvoor goed te presteren. Dit jaar gaat hij met deze exoot opnieuw voor een topklassering.
[chapter]
3. The Beast
Een zwarte buggy met Amerikaanse V8, dat recept klinkt al lekker. De Beast van Tim en Tom Coronel is een opvallende auto in het deelnemersveld van Dakar. De zwarte terreinauto is stevig aan de maat en met zijn LS3 V8-motor is hij misschien wel een van de luidste van het veld. We verwachten veel spektakel van dit monster dat herkenbaar is aan de koplampen en achterlichten van een Nissan Qashqai!
[chapter]
4. Ssangyong Rexton DKR
Een merk dat je misschien niet verwacht in de Dakar is het Zuid-Koreaanse SSangyong. Eerder deed het merk al mee met de kleine Tivoli en dit jaar gaan zij voor de eindstreep met deze bizarre Rexton DKR. Alhoewel Rexton…. Deze buggy deelt het logo met de SUV, maar daar houdt elke vergelijking op. Een dikke V8-motor met 450 pk, gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak moet dit beest naar de finish sturen.
[chapter]
5. Mitjet OffRoad
Niemand minder dan het Nederlandse Becx Competition verschijnt met deze felgroene bolide aan de start. De Mitjet OffRoad wordt gebouwd door het Franse Mitjet, een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort extreme rallyvoertuigen. Dankzij een dikke V8-motor met 500 pk (367 kW) vliegt de Mitjet over de rallypiste. De buggy is ook verrassend licht voor een Dakar-voertuig: de groene gifkikker weegt slechts 1.340 kilogram.
[chapter]
6. Textron Wildcat XX
Buggy’s lijken steeds populairder te worden bij de Dakar deelnemers. Zelfs Dakar-veteraan Robby Gordon – die jarenlang de show stal met zijn Hummers- verschijnt dit jaar aan de start met een kleine buggy. De Textron Wildcat XX wordt in Amerika als klein agrarisch of recreatief voertuig verkocht, maar voor de zwaarste rally ter wereld is hij drastisch verbouwd. De anabolen golfkart kreeg een aangepaste ophanging, rolkooi en extra stevige banden. Wij zijn benieuwd of Gordon de finish weet te halen met dit kleine terreinwonder.
[chapter]
Wil je zelf Dakar ervaren? Lees dan onze gamereview van Dakar 18!





