Dat scheelt de helft!? – Opel Rocks Electric vs Microlino LITE – REVIEW
Hart en verstand zijn continu met elkaar in gevecht
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De microcar – zoals de elektrische brommobiel ook wel genoemd wordt – is in opkomst. Niet alleen in de grote stad, maar ook daarbuiten zie je ze steeds vaker verschijnen. In de wereld van de microcar is er volop keuze, waarbij de Opel Rocks Electric en Microlino LITE toch wel uiterste van elkaar zijn. Want de Opel is basic en goedkoop, terwijl een Microlino wat mag kosten. De verschillen zijn enorm. Tijd voor een groots duel met deze ‘dwergauto’s’.
Rijden vanaf 16 jaar
Toch leuk, als je 16 jaar bent mag je in een brommobiel rijden als je een AM-rijbewijs hebt. Het aanbod is tegenwoordig enorm, ook als het gaat om elektrische voertuigen. De Opel Rocks Electric is in Nederland dik 1.200 keer verkocht. Dat lijkt weinig, maar in het segment van brommobielen zijn dat grote aantallen. De Microlino LITE is een relatief nieuwe speler. Hij is gebaseerd op de reguliere Mircolino die 90 km/u kan. Dat geeft hem een uitstekende basis. De Microlino is alleen een premium product, en dat zie je ook terug in het prijsverschil tussen deze Opel en Microlino.
DAT SCHEELT DE HELFT!? – Opel Rocks Electric vs Microlino LITE – REVIEW – AutoRAI TV
Het verschil in prijs
De Opel start bij 8.699 euro voor de basisversie, maar die wil je liever niet. Ga altijd voor de Tekno of Klub. Die zien er leuker uit en hebben een prijs van 9.499 euro. De Microlino LITE start in Nederland bij 17.990 euro. Dat is ten opzichte van de Tekno een verschil van liefst 8.491 euro. Oef, en dan moet je nog wat opties aanvinken.
Basic versus premium?
De verschillen wat betreft product zijn enorm. De Opel heeft een stalen buizenframe, terwijl de Microlino Lite als eerste in deze klasse een zelfdragende stalen unibody heeft. Op het gebied van veiligheid is het dus een gelopen wedstrijd voor de Microlino. En ook qua afwerking is het een wereld van verschil. Waar je in de Opel geniet van simpele materialen, die er eerlijk gezegd best oké uitzien, daar dompelt Microlino je in de LITE onder in prachtig design en materialen. Je zit ook gezellig naast elkaar op een bankje, terwijl je in de Rocks op kunststof stoelen zit, met hier en daar wat kussens.
Opel Rocks voelt ruimer aan
Gevoelsmatig is de Rocks de veel ruimere auto. Je zit namelijk ver naar achteren, waardoor je veel ruimtebeleving hebt. In de Microlino is het wat knusser. Ook qua deuren zijn er grote verschillen. De Rocks heeft een portier aan elke kant, terwijl de Microlino een deur aan de voorkant heeft, zoals de BMW Isetta waarop hij geïnspireerd is. In en uitstappen in beide modellen is kinderspel, maar het leukste in de Microlino. De deur vooraan heeft bovendien een softclose functie! Een brommobiel met softclose, hoe luxe wil je het hebben!?
Wie heeft de stilste elektromotor?
Maar ook in de Rocks heb je eigenlijk niets te klagen. Alles ziet er hip uit en hij rijdt bijzonder fijn. En geloof het of niet, maar de Rocks heeft ook de stillere elektromotor. Op dat gebied is de Microlino minder premium. De elektromotor laat flink van zich horen. Toch mag dat de pret niet drukken. Qua duimpjes van omstanders gaat het ook gelijk op, al lijkt de Microlino hier wel een kleine voorsprong te hebben. Hij oogt gewoon ontzettend aandoenlijk. De ‘die-wil-ik-hebben-factor’ is enorm bij de Microlino.
Toffe looks
Leuk, maar kan je hem wel betalen? Dat is vooral de hamvraag. Want al die luxe en top energineering heeft wel een prijs, zo is al duidelijk geworden. Dit specifieke exemplaar is afgewerkt in de kleur Berlin Anthracite Matt met matgrijs koetswerk, sierlijsten en details in oranje en LED-lampen voor- en achteraan. Microlino levert ook Venice Blue, een soort van smurfblauw. De Microlino Lite wordt dus geleverd in twee verschillende kleuren en interieurs, terwijl de Rocks in slechts een basiskleur geleverd: zwart/grijs kunststof, met in het geval van deze Tekno neongele designelementen aan de binnen- en buitenkant.
Opties voor Microlino
Als je kiest voor het Premium interieurpakket, dan krijgt je Microlino ook nog een super-de-luxe interieur, zoals een zittbank bekleed met microvezel suède, zijkanten en dashboard bedekt met microvezel suède, een stuurwiel bekleed met leder, zijzakken, bluetooth-luidspreker en smartphonehouder, witte stiksels op stoelen en stuurwiel en een Micro-logo geborduurd op de hoofdsteunen. Daarnaast heeft de Mircolino ook nog dubbele displays, een snelheidsmeter en centraal aanraakscherm. Zwarte naaldvilt vloermatten in het interieur en de kofferruimte maken het feest compleet. Dus in het kort:
Opties testauto:
- Berlin Anthracite Matt: 499 euro
- Zonnedak: 690 euro
- Premium interieur met alcantara en vegan leder: 690 euro
- Grotere 11 kWh batterij: 2.000 euro
- Totale prijs testauto: 21.869 euro
Verschillen
Bijna 22.000 euro dus, ai! Hij is het zeker waard, want het is oprecht een premium product, maar ten opzichte van deze Rocks zet dat je toch aan het twijfelen. Want voor 13.000 euro kan je vele andere leuke dingen doen. Overigens kan je zo’n LITE eenvoudig onderscheiden van een reguliere Microlino. De LED-verlichting voor en achter heeft geen doorlopende lichtstrip, er zijn LITE-stickers aangebracht en de elektromotor is softwarematig wat teruggeschroefd om te voldoen aan de zogeheten L6e-regelgeving waaronder brommobielen vallen.
Hoe groot zijn de batterijen?
Opel levert de Rocks altijd met een 5,5 kWh batterij, maar bij de Microlino LITE heb je de keuze uit twee lithium-ion batterijen. De eerste is de kleine batterij met 5,5 kWh. Goed voor een actieradius tot 95 kilometer, een winst van 20 kilometer ten opzichte van de Opel. De 5,5 kWh batterij in de LITe heeft een ingebouwde lader met een maximumvermogen van 2,2 kW. De oplaadtijd bedraagt 2 uur tot 80 procent.
Een alternatief is een lithium-ionbatterij van 11 kWh (meerprijs 2.000 euro), waarmee je tot 200 km kunt afleggen op een volle lading stroom. Deze versie beschikt over een ingebouwde lader met een maximumvermogen van 2,2 kW. De oplaadtijd bedraagt 4 uur (80%). De actieradius is dan flink groter ten opzichte van de Rocks, waardoor je minder vaak hoeft te laden.
Microlino LITE – SPECS
- Prijs: 17.990 euro
- Topsnelheid: 45 km/u
- Actieradius : 95 km met 5,5 kWh batterij
- Gewicht: 600 kilogram
- Vermogen: 6 kW 8 pk – (9 kW piekvermogen, 12 pk)
- Oplaadtijd: 4 uur
- Lengte: 2,52 meter
- Bagageruimte: 230 liter
Opel Rocks Tekno – SPECS
- Prijs: 9.499 euro
- Topsnelheid: 45 km/u
- Actieradius : 75 km met 5,5 kWh batterij
- Gewicht: 471 kilogram
- Vermogen: 6 kW 8 pk (9 kW piekvermogen, 12 pk)
- Oplaadtijd: 4 uur
- Lengte: 2,41 meter
- Bagageruimte: 63 liter
Conclusie review Opel Rocks Electric versus Microlino Lite
Welke je moet nemen? Dat is een kwestie van welke je kan en wil betalen. Ga je voor premium en maximale fun, neem dan vooral de Microlino. De Opel Rocks Electric is meer basic, maar doet qua rijeigenschappen niet onder voor de Microlino. Hij heeft zoals gezegd ook de stillere elektromotor. Het prijsverschil tussen de twee is enorm, zo ook de bouwkwaliteit. Beide modellen zijn leuk, maar elk op hun eigen manier. Als veiligheid een ding is voor je, neem dan voor de Microlino. Maar als je gewoon in comfort van A naar B wilt gaan voor een redelijke prijs, dan is de Opel Rocks Electric de winnaar. Als je jezelf een cadeautje gunt en je kan hem betalen, neem dan vooral de Microlino. Dat is zonder meer het betere product als het gaat om look & feel, maar aan de andere kant doet de Opel ook precies wat je van hem verwacht, zonder dat je je echt stoort aan de hardere kunststoffen. Wat een dilemma! Zelden vonden we kiezen zo moeilijk. Hart en verstand zijn continu met elkaar in gevecht.