Opel Corsa Hybrid: zo werkt de aandrijflijn
Kan deze Opel ook elektrisch rijden?
Opel introduceert voor het eerst 48V-hybridetechniek in de Corsa. Benieuwd hoe de aandrijflijn van de Opel Corsa Hybrid werkt? We leggen het van A tot Z uit.
Opel Corsa Hybrid aandrijflijn
In het dagelijkse verkeer – zowel in de stad als op buitenwegen – werken de benzine- en elektromotor van de Opel Corsa Hybrid samen óf afzonderlijk om het energieverbruik en de prestaties te optimaliseren. Het systeem biedt vooral in stadsverkeer voordelen. Dankzij de elektromotor kan de Opel Corsa bij lage snelheid en wanneer weinig trekkracht nodig is, tot één kilometer volledig elektrisch rijden, bijvoorbeeld tijdens manoeuvreren of in stadsverkeer als de snelheid onder de 30 km/u blijft.
De elektromotor ondersteunt ook de benzinemotor tijdens het accelereren of bij wegrijden vanuit stilstand. Tijdens vertragen en afremmen schakelt de benzinemotor uit en dient de elektromotor als generator om de 48V-batterij van het hybridesysteem op te laden. De batterij slaat ook de energie op die wordt teruggewonnen door het regeneratieve remsysteem.
De 48V-hybridetechniek omvat:
De 1,2-liter driecilinder benzinemotoren, speciaal ontwikkeld voor hybridetechniek, voldoen aan de emissienorm Euro 6.4. Beide versies – die met 74 kW (100 pk) en die met 100 kW (136 pk) – leveren hun piekvermogen bij 5.500 toeren per minuut. Het koppel bedraagt respectievelijk 205 en 230 Nm bij 1.750 toeren per minuut. Voor een optimaal rendement werken de nieuwe motoren volgens de Miller-verbrandingscyclus. Deze thermodynamische cyclus is mogelijk door de variabele kleptiming en de turbo met variabele geometrie, die de prestaties bij lage toerentallen verbetert.
De Opel Corsa Hybrid heeft ook een nieuwe geëlektrificeerde zestrapsautomaat met dubbele koppeling, die ook speciaal is ontworpen voor hybridetoepassingen. Opel integreert de elektromotor, de DC-omvormer en de ECU (Engine Control Unit) in de compacte transmissiebehuizing. Dit reduceert het gewicht van de complete aandrijflijn. De synchrone elektromotor met permanente magneet – geïntegreerd in de versnellingsbak – produceert een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een maximumkoppel van 55 Nm.
Een met een riem aangedreven starter start – in combinatie met de elektromotor – de benzinemotor bij een koude start. De starter herstart de motor ook snel en naadloos tijdens het rijden. Een 48-volt lithium-ionbatterij met een bruikbare capaciteit van 432 Wh is geïnstalleerd onder de linker voorstoel. Deze locatie zorgt niet alleen voor een optimale gewichtsverdeling en een goede rijdynamiek, maar zorgt er ook voor dat er geen kostbare bagageruimte verloren gaat.
De Opel Corsa Hybrid heeft tot slot twee elektrische netwerken. Een 12V-laagspanningsnetwerk levert stroom aan de voorzieningen in de auto, zoals elektrisch bedienbare ruiten en het infotainmentsysteem, terwijl 48V-netwerk het hybridesysteem voedt.
Elektrificatie-offensief van Opel
Behalve de nieuwe 48V hybride aandrijflijn levert Opel ook een 100% batterij-elektrische aandrijflijn en zeer efficiënte verbrandingsmotoren. De Hybrid-technologie geeft ook een verdere impuls aan Opels elektrificatie-offensief, waarbij het merk tegen eind 2024 minstens één batterij-elektrische versie in elke modellijn aanbiedt. Vanaf 2025 is elk nieuw geïntroduceerd Opel-model volledig elektrisch. Het elektrificatie-offensief van Opel gaat in 2024 door met de introductie van de nieuwe Opel Grandland en Opel Crossland. Beide modellen worden verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn.
De Nederlandse vanafprijs van de nieuwe Opel Corsa Hybrid maakt Opel binnenkort bekend. De levering start in het eerste kwartaal van 2024.