Oordeel FIA kop-staartbotsing Hamilton: Verstappen ging vol in de ankers
FIA: brake test
Volgens de wet is een achterop rijdende auto, die achterop jouw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Deze regel geldt in het dagelijks leven, maar niet op het circuit. De FIA heeft bekendgemaakt waarom Verstappen de meeste schuld heeft aan de bizarre kop-staartbotsing met Hamilton.
Formule 1 GP Saoedi-Arabië
Ruim 1,6 miljoen Nederlanders zagen zondagavond een van de meest krankzinnige races uit de geschiedenis van de Formule 1. Voor de neutrale kijker was het een feest, voor Hamilton- en Verstappen-fans een slopende emotionele rollercoaster, waar geen einde aan leek te komen.
Clash tussen Verstappen en Hamilton
Het hoogte- (of diepte)punt van de race was niet de zoveelste herstart, safety car of rode vlag, maar een bizarre kop-staartbotsing tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Verstappen kreeg in de 38e ronde in bocht 21 te horen dat hij zijn leidende positie aan Hamilton moest teruggeven, omdat hij kort daarvoor de Brit zou hebben ingehaald door een bocht af te snijden.
Max kreeg opdracht om dit op een strategische manier te doen en besloot in bocht 26 om van het gas af te gaan en naar de rechterkant van de baan te sturen. Het leek er even op dat Hamilton dit niet had verwacht – maar beide coureurs wisten dat er een DRS-meetpunt aan zat te komen, waar ze beide niet als eerste overheen wilden gaan.
Hamilton nam daarom ook snelheid terug en bleef achter de Nederlander hangen. Een bizarre situatie, die verkeerd afliep. Voordat iedereen precies begreep wat er aan de hand was, zat de neus van de Mercedes in de RB16B, met een beschadigde voorvleugel voor Hamilton als gevolg.
A standout moment in the 2021 championship 👀#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/6oFiWo0JU8
— Formula 1 (@F1) December 6, 2021
Brake test Verstappen
Op de onboard-beelden vanuit Verstappens Red Bull-auto lijkt het alsof Max gewoon rustig van het gas afgaat en aan het terug schakelen is, en dat Hamilton vervolgens hetzelfde doet. Volgens de FIA zit het anders:
“The driver of Car 33 stated that he was wondering why Car 44 had not overtaken and
the driver of Car 44 stated that, not having been aware at that stage that Car 33 was
giving the position back, was unaware of the reason Car 33 was slowing. In deciding
to penalise the driver of Car 33, the key point for the Stewards was that the driver of
Car 33 then braked suddenly (69 bar) and significantly, resulting in 2.4g deceleration.”
Volgens de stewards toont de data aan dat Verstappen door ‘abrupt en significant’ af te remmen, toch een brake test heeft uitgevoerd. Hierdoor ontstond een onveilige situatie en botste Hamilton daarom achterop de Red Bull-bolide. De stewards geven toe dat Hamilton kans had om Verstappen al eerder te passeren, maar dat neemt volgens de FIA niet weg dat het stevig afremmen van Verstappen een kwalijke zaak is.
“Whilst accepting that the driver of Car 44 could have overtaken Car 33 when that car
first slowed, we understand why he (and the driver of Car 33) did not wish to be the
first to cross the DRS.
However, the sudden braking by the driver of Car 33 was determined by the Stewards
to be erratic and hence the predominant cause of the collision and hence the
standard penalty of 10 seconds for this type of incident, is imposed.“
Verstappen krijg voor de actie tien seconden tijdstraf – die niets veranderen aan de einduitslag – en ook twee strafpunten op zijn F1-superlicentie. Het volledige FIA-document vind je hier.
Lees ook:
Olav Mol verdwijnt als commentator Formule 1 – kijkers woedend