
Formule 1: Wat is DRS en hoe werkt het?
DRS staat voor Drag Reduction System

DRS is een afkorting van Drag Reduction System. Het systeem houdt simpel gezegd in dat coureurs op bepaalde momenten hun achtervleugel kunnen openklappen. Zo hebben auto’s tijdelijk minder luchtweerstand en kunnen de coureurs elkaar makkelijker inhalen. Dit zorgt voor meer spanning en sensatie tijdens een Formule 1-race.
Hoe werkt DRS
DRS wordt geactiveerd door een knop op het stuur van de Formule 1-auto. Het gevolg van het activeren van de DRS is dat de auto harder kan. Het toenemen van de topsnelheid komt door het verminderen van de luchtweerstand en de neerwaartse druk. Neerwaartse druk zorgt ervoor dat een Formule 1-bolide sneller door een bocht kan, want hij heeft meer grip. Dat is fijn in een bocht, maar niet op een recht stuk. De achtervleugel zorgt voor veel luchtweerstand, waardoor de topsnelheid daalt. Het openklappen van de vleugel en het rechte stuk lost dit probleem op. In de bochten sluit de achtervleugel weer.
Tekst gaat verder onder de afbeelding

Wanneer mag DRS gebruikt worden?
Er zijn eigenlijk twee voorwaarden voor het gebruiken van DRS. Het systeem werkt alleen op rechte stukken, wanneer hoge topsnelheid belangrijk is en extra verschil kan maken tijdens het inhalen. Er zijn op elk circuits twee DRS-zones aanwezig, met uitzondering van Monaco. Op het stratencircuit van Monaco is er maar één recht stuk én dus maar één DRS-zone. DRS kan alleen geactiveerd worden wanneer de coureur binnen één seconde van zijn voorganger rijdt.
Uitzonderingen
In bepaalde situaties is het niet mogelijk om DRS te gebruiken. Zo is het in de eerste drie ronden van de race niet mogelijk om het in te schakelen, omdat het veld dan nog heel dichtbij elkaar rijdt. Ook is het niet mogelijk om in natte omstandigheden DRS te gebruiken. In de regen kan een F1-auto de neerwaartse druk namelijk goed gebruiken. Een hogere topsnelheid is in de natte omstandigheden ook zeker niet nodig, omdat de coureurs dan sowieso al in een langzamer tempo rijden. Logischerwijs werkt DRS ook niet wanneer er zich gevaar op de baan bevindt. Dan moeten de coureurs toch al vaart minderen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding

Bijzondere situaties
Steeds meer coureurs maken slim gebruik van DRS, door vlak voor een DRS-meetpunt achter hun voorganger te blijven rijden. Zo krijgen ze zelf DRS en hun voorganger niet. Zo krijgt een coureur die ‘DRS heeft’ dus de mogelijkheid om op het rechte stuk eenvoudig zijn voorganger in te halen, omdat hij een hogere topsnelheid krijgt door DRS. Dit kan tot bijzondere situaties leiden.
Een goed voorbeeld daarvan is de bizarre kop-staartbotsing tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de Formule 1 GP Saoedi-Arabië in 2021. Tijdens deze bloedstollende en krankzinnige race kreeg Verstappen in de 38e ronde in bocht 21 te horen dat hij zijn leidende positie aan Hamilton moest teruggeven, omdat hij kort daarvoor de Brit zou hebben ingehaald door een bocht af te snijden.
Max kreeg opdracht om dit op een strategische manier te doen en besloot in bocht 26 om van het gas af te gaan en naar de rechterkant van de baan te sturen. Er kwam namelijk een DRS-meetpunt aan en Max wilde daar niet als eerste overheen, anders zou Hamilton het DRS-voordeel krijgen. Hamilton dacht er hetzelfde over en wilde ook niet als eerste de DRS-zone binnenrijden.
Hamilton nam daarom ook snelheid terug en bleef achter de Nederlander hangen. Een bizarre situatie, die verkeerd afliep. Voordat iedereen precies begreep wat er aan de hand was, zat de neus van de Mercedes in de auto van Max, met een beschadigde voorvleugel voor Hamilton als gevolg.
Verstappen kreeg voor de actie uiteindelijk tien seconden tijdstraf, omdat hij volgens de data te hard op de rem had getrapt, waardoor Hamilton achterop crashte. Gelukkig voor Max wist hij een race later het kampioenschap te winnen. De bijzondere ‘strijd om de DRS-zone’ en de daaropvolgende kop-staartbotsing kun je in de video hieronder bekijken.
A standout moment in the 2021 championship 👀#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/6oFiWo0JU8
— Formula 1 (@F1) December 6, 2021