Consumer Reports: ‘slechts 11% wil zelfrijdende auto’
Grote meerderheid heeft geen interesse in autonome rijsystemen
Autokopers hechten veel waarde aan assistentiesystemen die een botsing helpen voorkomen, maar hebben weinig interesse in een auto die zelf stuurt, accelereert en remt. Dat blijkt uit onderzoek van Consumer Reports onder 2.000 Amerikanen die binnen nu en twee jaar een nieuwe of gebruikte auto willen aanschaffen.
ZIE OOK: Video – kun je AutoPilot blindelings vertrouwen?
‘Weinig interesse in autonomie’
Auto- en techfabrikanten investeren honderden miljoenen in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Het belangrijkste argument is veiligheid. Want een geautomatiseerd voertuig ziet alles, wordt niet afgeleid en reageert in noodsituaties meestal sneller dan een menselijke bestuurder. Dus minder ongelukken. Bijkomend voordeel is een betere doorstroming en minder files.
Klinkt mooi natuurlijk, maar willen we dat eigenlijk wel? Willen we niet gewoon zélf rijden. Dat doen we immers al sinds de uitvinding van de automobiel in de negentiende eeuw. Volgens het bekende onderzoeksbureau Consumer Reports hebben automobilisten nu in ieder geval weinig interesse in een auto die de besturing (deels) overneemt.
Van de ondervraagde automobilisten vindt 51% een achteruitrijcamera belangrijk bij de volgende auto, en 45% een waarschuwingssysteem voor de dode hoek. Op de vraag of autonome systemen belangrijk zijn – waarmee een auto dus zelfstandig kan sturen, remmen en accelereren – reageerde slechts 11% positief.
Ook afzonderlijke systemen zoals adaptieve cruisecontrol – die continu de afstand tot de voorligger gelijk houdt en afremt indien nodig – en een rijstrookassistent die automatisch tegenstuurt als de auto de rijstrook dreigt te verlaten, worden door consumenten als ‘onbelangrijk’ beschouwd.
De conclusie van dit specifieke onderzoek is dat automobilisten veel waarde hechten aan veiligheid, en in veel gevallen zelfs een andere auto overwegen als die veiliger blijkt te zijn, maar daarbij wel zélf volledig controle willen hebben over de auto.
LEES OOK: “Onvoorspelbaar menselijk gedrag bemoeilijkt ontwikkeling autonome auto’s”