
Onderzoek: in deze provincies heeft bijna niemand een elektrische auto

Nederland hoort bij de koplopers als het om elektrisch rijden gaat. Maar binnen onze landsgrenzen is het enthousiasme niet overal even groot. Op verzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bracht het CBS in kaart in welke provincies elektrische auto’s populair zijn – en waar nog niet.
Waar rijden elektrische auto’s écht?
De meeste elektrische auto’s in Nederland zijn leaseauto’s. Dat maakt het lastig om te achterhalen waar ze écht rondrijden. Want op papier staan ze vaak geregistreerd bij een hoofdkantoor van een leasebedrijf – bijvoorbeeld in Amsterdam – terwijl de bestuurder gewoon in Maastricht of Den Helder woont.
Daarom heeft het CBS gekeken naar de werkelijke standplaats van elektrische auto’s. Niet naar het adres op het kentekenbewijs, maar naar waar de auto in de praktijk wordt gebruikt. Zo ontstaat een veel realistischer beeld van hoe elektrische auto’s over Nederland zijn verdeeld.
Zuid-Holland aan de top
Wat blijkt? Zuid-Holland steekt er met kop en schouders bovenuit. Op 1 januari 2024 reden daar dik 95.000 auto’s op stroom – ruim boven het landelijk gemiddelde. Ook Noord-Holland (79.000+) en Noord-Brabant (72.000+) doen het goed. Daarna volgen Gelderland (51.000+) en Noord-Brabant (44.000+).
Randstad
Vooral de drukbevolkte Randstadregio’s scoren hoog. Logisch ook: er wonen meer mensen en het aanbod van laadpunten is vaak beter. Bovendien zijn milieuzones strenger en is het gemiddelde inkomen wat hoger. Daarnaast speelt het zakelijke gebruik van elektrische auto’s een grote rol. In steden als Utrecht, Amsterdam en Rotterdam rijden veel zakelijke rijders elektrisch. Dat tikt aan in de statistieken.
Zeeland
Aan de onderkant van de lijst vinden we vooral de landelijke provincies. In Zeeland, Drenthe en Groningen ligt het aandeel volledig elektrische auto’s onder de 3%. Maar ook daar groeit het aantal EV’s – alleen wat minder snel.

Bron: RVO / CBS
Lees ook: Comeback Volvo 240? Dit is de Volvo 240R!