Onderzoek wijst uit: nieuwe Hyundai IONIQ 5 N maakt echt gelukkig
Onderzoek naar Depth of Joy: de hoeveelheid geluk in het brein van de bestuurder
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Temperaturen van ver onder nul, een eindeloze duisternis, gure wind. De winter in Rjukan in Noorwegen is zwaar. Het is een van de donkerste steden van Europa, met een aanzienlijk gebrek aan licht gedurende bijna de helft van het jaar. De lokale bewoners moeten mentaal sterk in hun schoenen staan om de ‘winterblues’ op afstand te houden. In deze ‘duistere’ stad onderzocht Hyundai welke mentale effecten een nieuwe Hyundai IONIQ 5 N – een 650 pk sterke power-EV – heeft op de lokale bevolking als ze achter het stuur stappen. De onderzoeksresultaten zijn best opvallend.
Onderzoek Hyundai IONIQ 5 N
Hyundai voerde het experiment uit om antwoord te geven op de vraag: kan de IONIQ 5 N een positief effect hebben op bestuurders in Rjukan? Aan het onderzoek namen twintig lokale bewoners uit de regio Rjukan mee met duidelijke indicaties van de ‘winterblues’, waarbij mensen mentaal gezien wat minder lekker in hun vel zitten. “Het is hier koud, donker, dat doet iets met je geest. Het is een veeleisende plek om te wonen”, aldus een van de inwoners.
Hoeveelheid geluk in het brein
Neurowetenschapper Shani Tal voerde het wetenschappelijk onderzoek uit aan de hand van de Depth of Joy meetmethode. Deze DOJO-verkenningsstatistiek is ontwikkeld om de fysieke en neurologische processen vóór, tijdens en na de rit te meten. Tijdens het onderzoek zijn verschillende technologieën gebruikt om relevante gegevens over mensen te verzamelen: hersenactiviteit, huidgeleiding en hartslagvariabiliteit. Voor en na elke rit heeft een team van neurowetenschappers de Depth of Joy gemeten: de hoeveelheid geluk in het brein van de bestuurder, oftewel DOJO.
De onderzoeksresultaten
De resultaten overtreffen de verwachtingen. Er is sprake van een gemiddelde toename van 28 procent in DOJO-metriek. Daarnaast laten de onderzochte mensen een 75% verbeterde positieve emotionele respons zien op basis van fysiologische gegevens. Met andere woorden: de Hyundai IONIQ 5 N is geluksverhogend en heeft daadwerkelijk invloed op de gemoedstoestand van de mens. De auto is daarmee meer dan alleen een voertuig, het is ook een middel om het humeur positief te beïnvloeden en te zorgen voor vreugde.
Elektrische auto mag best leuk zijn
Voor Hyundai zijn de onderzoeksresultaten interessant, want het merk streeft ernaar om emotionele welzijnsoverwegingen te integreren in het heden en de toekomst van mobiliteit. Met andere woorden: een elektrische auto mag best leuk zijn. De nieuwe IONIQ 5 N spreekt op dat gebied boekdelen. Hij klinkt als een benzineauto, je kan naar wens zelf schakelen en met een simpele swipe op het touchscreen maak je er een achterwielaandrijver van. De auto is ontwikkeld als EV voor de petrolhead en in die missie is Hyundai met de IONIQ 5 N glansrijk geslaagd.
In gesprek met Jean-Claude Martens, de N-baas
“Maar dat was allesbehalve een eenvoudige opgave”, zegt Jean-Claude Martens, Head of High Performance Vehicle Department bij Hyundai Motor Europe Technical. “De IONIQ 5 N was de moeilijkste Hyundai N ooit om te ontwikkelen, want er zit ontzettend veel technologie in de auto. We wisten natuurlijk nog niet hoe mensen op alle systemen gingen reageren. Onze belangrijkste missie was om een auto te ontwikkelen die iedereen – ongeacht het niveau van de bestuurder – aan moet spreken. Om die reden hebben we de N Drift Mode ontwikkeld waarbij de auto de bestuurder helpt om een fatsoenlijke drift te realiseren. Maar voor de gevorderde bestuurders hebben we ook N Torque Distribution ingebouwd waarbij je van de auto een achterwielaandrijver maakt. Op die manier kan een drift ook op een natuurlijke manier worden opgewekt.”
Toerenbegrenzer in een EV?
Toch was vooral het schakelsysteem in de IONIQ 5 N de moeilijkste opgave tijdens de ontwikkeling van de auto, zo geeft Martens toe. “Dankzij N Shift is het mogelijk om zelf te schakelen in deze auto. Schakel je niet op tijd op, dan is er ook sprake van een toerenbegrenzer. De auto houdt dan stevig in, precies zoals bij een auto met brandstofmotor. De IONIQ 5 N simuleert het gevoel van een high-performance benzineauto. Je krijgt als bestuurder feedback via de speakers, inclusief de pops & bangs uit de ‘uitlaat’. We hebben er een zo realistisch mogelijke ervaring van willen maken.”
Goed voor je endorfinepeil
De feedback van alle kopers en journalisten neemt Hyundai weer mee in toekomstige N-modellen. Een van die modellen wordt een IONIQ 6 N die naar verwachting veel technologie van de IONIQ 5 N overneemt. Ook die ‘zes’ wordt dus een auto om naar uit te kijken, want over de IONIQ 5 N kunnen we niet anders dan concluderen dat je er als petrolhead een grote glimlach van op je gezicht krijgt. Na dit onderzoek blijkt de auto ook een perfecte remedie voor de ‘winterblues’. Geniet van elke dag, is de boodschap. Voor 73.995 euro overhandigt Hyundai de sleutels van een auto waarvan je endorfinepijl een gigantische opsteker krijgt. De inwoners van Rjukan kunnen dat beamen.