Officieel: Toyota GR Supra komt met handbak
Pretpakket voor de purist
De geruchten gingen al even rond, maar Toyota maakt het deze ochtend officieel: de Japanners proppen een handbak in de Supra!
Zelf roeren
Toyota heeft geluisterd naar de fans en gaat eindelijk een handgeschakelde transmissie in de GR Supra leveren. Het pretpakket is daarmee helemaal compleet: achterwielaandrijving, potente motor en nu dus een handbak. Daarmee komt de GR Supra in het rijtje van de handgeschakelde GR Yaris en GR86.
Slimme handbak
De transmissie, of iMT zoals Toyota hem noemt, is een slimme handbak. Hij maakt gebruik van een intelligent besturingssysteem met nieuwe software. Bij het opschakelen wordt het koppel geoptimaliseerd op het moment dat de koppeling wordt ingetrapt en losgelaten. De iMT is standaard ingesteld, maar kan worden uitgeschakeld in de Sport-modus.
Motor
De bekende BMW B58 zes-in-lijn met twin-scroll turbo in de 3.0 GR Supra levert 340 pk en 500 Nm en alleen deze motorvariant is straks verkrijgbaar met de handbak. De automaat blijft ook gewoon beschikbaar. De minder potente 2.0 GR Supra (258 pk) blijft alleen met automaat verkrijgbaar. Prestaties van de handgeschakelde GR Supra zijn nog niet bekend, maar deze zal naar verwachting iets minder snel zijn dan de versie met automaat.
Middenconsole
Niet alleen de aandrijflijn werd aangepast, ook het interieur. Het was niet een kwestie van de versnelligspook wisselen. Het bestaande ontwerp bood niet genoeg plek om de schakelpook vrij te laten bewegen zonder het bedieningspaneel van de airco te raken. De layout is dus iets aangepast, zodat er in de handgeschakelde versie genoeg ruimte is om de pook goed te kunnen bedienen.
De handgeschakelde Supra komt later dit jaar naar Nederland. Prijzen worden dichter bij de marktintroductie bekend gemaakt.