Nissan X-Trail 2.0 Diesel – Autotest
De ontbrekende schakel, maar ook een goede motor?
Volgens Nissan is de ontbrekende schakel in de ketting nu aangevuld: de degelijke Nissan X-Trail is nu ook te koop met een 2,0-liter dieselmotor. Een krachtig exemplaar, goed voor 130 kW (177 pk) vermogen en 380 Nm koppel. De nieuwe krachtbron komt naast de bestaande 1,6-liter diesel met 96 kW (130 pk) en de 1,6-liter benzinemotor met 120 kW (163 pk).
Soepel
Nissan liet het Europese autojournaille in Zuid-Duitsland kennismaken met dit nieuwe familielid. Cruisend over (binnen)wegen leerden we in elk geval dat het vermogen soepel wordt overgebracht, waarbij zich wel een (persoonlijk) lichte voorkeur voor de automaat (CVT) ontwikkelde. De motor verdient het predicaat stil.
[gallerij-1]
[parallex-1]
Steengroeve
Een uitgebreide test in een steengroeve gold als de befaamde kers op de taart. Spelenderwijs hebben we ondervonden dat de X-Trail ook off-road zijn mannetje staat. Dat het kan, wil natuurlijk niet zeggen dat het moet: de off-roadcapaciteiten zijn mooi meegenomen, maar lijken niet het allerbelangrijkste verkoopargument.
[video-1]
Meest verkochte Nissan
Niet voor niets is de X-Trail de Europese variant van de wereldwijd meest verkochte Nissan. De crossover verdient de benaming multifunctioneel, ziet er gelikt uit. Het barst overigens van de concurrenten voor de X-Trail, van vele merken. Nissan blaast echter een stevig partijtje mee: in het afgelopen jaar is de verkoop van de kort daarvoor vernieuwde X-Trail in Europa met 50 procent gestegen.
[parallex-2]
Populair
Met de toevoeging van de 2,0-liter diesel hoopt Nissan die concurrentie weer een slag toe te dienen. Wellicht gaat dat op in allerlei landen waar diesel nog steeds populair is, maar in ons land zal de verkoop hooguit een kleine impuls krijgen. Door het prijsbeleid van onze overheid, die de uitstoot van CO2 zwaar belast, kost de nieuwe variant rond de 50.000 euro. De handgeschakelde versie stoot dan ook 149 gram CO2 per kilometer uit, de versies met CVT-automaat en 4WD zelfs 158 gram CO2 per gereden kilometer. Ter vergelijking: een Belg betaalt in eigen land voor dezelfde auto met dezelfde uitstoot zo’n 15.000 euro minder.
[gallerij-2]
Toegevoegde waarde
Maar het mag gezegd worden: de 2,0-liter diesel siert de X-Trail, hij presteert uitstekend en is voor automobilisten die vermogen en trekkracht waarderen zeer van toegevoegde waarde. De motor is een doorontwikkeling van de 2,0-liter diesel waarmee binnen Renault-Nissan al andere auto’s zijn uitgerust. Door een aantal modificaties en verbeteringen (20 procent van de motor is geheel nieuw) levert deze variant meer vermogen. De X-Trail met deze motor is geen racemonster, maar vooral een heerlijke reisauto. Die net als de eerder uitgebrachte varianten is voorzien van een keur aan geavanceerde, intelligente veiligheidssystemen; de lijst met opties en standaardvoorzieningen is lang. Waarmee maar gezegd is dat elektronica steeds verder oprukt.
[gallerij-3]
[parallex-3]