Nissan Pulsar 1.2 DIG-T – rijtest
Comfortabele cruiser
De lauwwarme zomerlucht stroomt ongehinderd door het geopende raam naar binnen. Lome blues uit Texas vindt via de vele speakers zijn weg naar het interieur. Honderd procent relaxed rijden we richting de Achterhoek, voor een lang weekend zomerplezier.
Elke kilometer die we ermee afleggen, groeit de waardering voor de Nissan Pulsar. Dat heeft beslist te maken met de riante binnenruimte, maar ook met het fluisterstille rijcomfort en de vele rijhulpsystemen. De Pulsar 1.2 DIG-T is hierdoor een perfecte auto om lange ritten mee te maken.
Met inhoud
Die binnenruimte beleven we als een klein (dus groot) wonder: wie de Pulsar ziet, zal niet snel vermoeden dat zowel voorin als achterin mensen van pakweg 1,90 meter prima kunnen zitten. De beenruimte achter in de Pulsar kent in de compacte klasse zijn gelijke niet. Tel daar meteen even 385 liter bagageruimte bij (of 1.400 liter met neergeklapte achterbank) en het is duidelijk dat de Nissan letterlijk inhoud heeft.
[gallerij-1]
Cocon van rust
Voor de aandrijving heeft Nissan gekozen voor een driecilinder benzinemotor met 1,2 liter cilinderinhoud. De Pulsar beweegt zich soepel en makkelijk door het verkeer – de turbotechniek en zes versnellingen zijn een perfecte match. Bovendien is de motor ongewoon stil tot ruim 130 km/u. De goede geluiddemping geldt ook voor het onderstel en de rijwind. De Nissan vormt zodoende een cocon van kalmte. Het praktijkverbruik van rond de 6,2 l/100 km op de vele snelwegkilometers mag er ook zijn.
Camera’s
Nissan is in de vijfdeurs middenklasser niet karig met de uitrusting. We zien stoelverwarming en links en rechts apart regelbare interieurtemperatuur. Verder is de auto voorzien van een waarschuwingssysteem voor voertuigen in de dode hoek. Ook waarschuwt hij als de afstand tot de voorligger te klein is (en remt indien echt nodig zelf af) en controleert de auto bij achteruitrijden of er geen verkeer of voetgangers naderen. Camera’s op de Nissan maken parkeren makkelijk en veilig: ze brengen het hele gebied rondom de auto in beeld.
[gallerij-2]
Het uitgebreide arsenaal voorzieningen betekent overigens niet dat de auto voorzien is van een batterij aan knoppen. Het interieur van de Pulsar oogt overzichtelijk en rustig. Alle extra’s zijn er wel, maar blijven vrijwel onzichtbaar zolang ze geen rol hebben. Dat draagt bij aan de relaxte sfeer. Veel zaken zijn bovendien vanaf het stuur te bedienen.
Geen blingbling, wel comfort
Bij de Pulsar draait het om de inhoud, om verborgen kwaliteiten die zich gaandeweg blootgeven. Geen blingbling, wel ruimte, comfort en luxe. De prijzen van de Pulsar beginnen bij 20.240 euro. De zeer luxe versie uit de test kost 26.940 euro.
[gallerij-3]