Nieuwe Seat Leon zegt ‘Hola’ als je instapt
Komt als vijfdeurs hatchback en Leon Sportstourer (ST) estate
Benzine, diesel, mild-hybride, plug-in hybride het is allemaal leverbaar in de nieuwe generatie Seat Leon. Seat stelt de vierde generatie Leon direct in twee carrosserievarianten voor: de vijfdeurs hatchback en de ruime Leon Sportstourer (stationwagen).
Seat Leon als Reference, Style of FR
De nieuwe Seat Leon komt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2020 op de Nederlandse markt. Er is dan keuze uit drie uitvoeringen: Reference, Style en FR. De techniek komt grotendeels overeen met de nieuwe Volkswagen Golf. De Leon wordt leverbaar met benzine- en dieselmotoren. Daarnaast komen er mild-hybrideversies (eTSI) en een plug-in hybrideversie (eHybrid).
Benzine, diesel, eTSI
De 1.0 TSI driecilinder benzinemotor is er in de smaken 90 of 110 pk, de viercilinder 1.5 TSI levert 130 of 150 pk en de 2.0 TDI is er naar keuze met 115 pk met handbak of 150 pk met DSG-automaat. Seat levert naar wens 48V mild-hybridetechnologie (eTSI) in de 1.0 TSI en 1.5 TSI. De eTSI-uitvoeringen worden standaard geleverd met een DSG-automaat.
Plug-in hybride
De Seat Leon eHybrid is een plug-in hybride. Hij heeft een 1.4 TSI benzinemotor, een elektromotor en een 13 kWh lithium-ion accupakket. Samen goed voor 204 pk en een elektrische range van ongeveer 60 kilometer.
Gegroeid
Genoeg over motoren, want is die nieuwe Seat Leon nu groter of kleiner dan het uitgaande type? Hij is groter, veel groter zelfs. Zo is de vijfdeursversie met een lengte van 4,37 meter liefst 8,6 cm langer dan zijn voorganger. Hij is 1,80 meter breed (-1,6 cm) en 1,46 m hoog (-0,3 cm). De wielbasis komt uit op 2,69 meter (+ 5,0 cm) en de inhoud van de bagageruimte bedraagt 380 liter.
Nog ruimer: Leon Sportstourer
De Leon Sportstourer is een heuse pakezel. Hij meet 4,64 meter in de lengte (+9,3 cm), is 1,80 meter breed (-1,6 cm) en 1,45 meter hoog (- 0,3 cm). De wielbasis is gelijk aan die van de vijfdeurs hatchback (2,69 meter). De bagageruimte van de estate is met 30 liter gegroeid naar 617 liter. Seat bouwt de Leon-modellen op het doorontwikkelde (evo-)MQB platform.
Hola!
Seat levert de nieuwe Leon standaard met LED-koplampen. Full LED-verlichting is een optie. In dit geval heeft elke koplamp 22 LED’s die alle lichtfuncties (dimlicht, grootlicht, dagrijverlichting en dynamische richtingaanwijzers) verzorgen. Modellen met full LED-verlichting projecteren de Spaanse welkomstgroet ‘Hola!’ op de grond zodra de Leon wordt ontgrendeld. Bovendien verwelkomt deze verlichting de bestuurder al vóór vertrek met een lichtanimatie bij het ontgrendelen van de auto.
Digitalisering
Het interieur van de nieuwe Leon oogt up tot date. Opvallende zaken zijn het vlak gestileerde dashboard, een fors 10,1-inch infotainmentdisplay (te bedienen met touchscreen of gebaren), sfeerverlichting en een sterke vermindering van het aantal knoppen. Overigens heeft de Seat Leon standaard een 8,25 inch touchscreen dat compatibel is met smartphones (Android Auto of Apple CarPlay) en audio. Bij het uitgebreidere systeem met 10 inch scherm en navigatie is online 3D-navigatie inbegrepen. En je ziet hem al zitten: ook in de Seat Leon is een 10,25-inch Virtual Cockpit te vinden. Een geïntegreerde SIM-kaart (eSIM) zorgt ervoor dat de Leon altijd online is en dat je eventueel per smartphone-app diverse zaken op afstand kunt regelen.
Veiligheid
Dodehoekherkenning (Blind Spot Detection), vermoeidheidsherkenning, predictive adaptive cruise control, uitparkeerassistent (Rear Cross Traffic Assist), adaptieve onderstelregeling (DCC), het zijn zomaar enkele systemen die in de nieuwe Leon te vinden zijn. De exacte specificaties en prijzen van de nieuwe Seat Leon worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. Seat investeerde overigens meer dan 1,1 miljard euro in de nieuwe Leon.