Nieuwe Land Rover Defender 130 biedt plaats aan acht personen
Maat XXL
Vijf meter en 36 centimeter. Zo lang is de nieuwe Defender 130. Het is na de 90 en 110 de derde carrosserievariant van de Defender. De extra lange uitvoering biedt plaats aan acht volwassenen(!) of 2.291 liter bagage.
Defender 130
Normaal gesproken kom je het alleen in busjes tegen: een 2+3+3 configuratie met acht volwaardige zitplaatsen. Want in grote SUV’s passen helemaal achterin meestal maar twee personen. De nieuwe Defender 130 is echter zó groot, dat op de derde zitrij drie volwassenen naast elkaar passen.
Dat is best knap, want de Defender 130 is dan wel zo’n 34 centimeter langer dan de Defender 110, maar de wielbasis is exact hetzelfde gebleven. De ruimte tussen de voor- en achterwielen bedraagt nog steeds 3,02 meter. Een grotere overhang (+34 centimeter) aan de achterkant zorgt voor alle extra ruimte.
Derde zitrij
Volgens Land Rover kun je op de derde zitrij prima zitten als je wat langer bent, want er is voldoende hoofd- en beenruimte. Bovendien heb je achterin een ruimtelijk gevoel. De Defender 130 is namelijk standaard uitgerust met een glazen panoramadak met schuif-/kanteldeel voor en grote, vaste glaspanelen boven de tweede en derde zitrij. Stoelverwarming is ook gewoon aanwezig achterin en je kunt er zelf de temperatuur bepalen. De achterste stoelen staan in een soort theateropstelling, waardoor je net wat hoger zit dan de mensen voor je. Zo heb je goed zicht naar voren en kijk je niet constant tegen vijf hoofdsteunen aan.
Ruimtewonder
Naast meer vrienden en familie kun je uiteraard ook meer bagage meesleuren. Als je alle rijen neerklapt kun je zelfs 2.291 liter bagage vervoeren. Staan alle stoelen rechtop, dan beschik je over 389 liter bagageruimte, wat evenveel is als in een normale hatchback, zoals een Volkswagen Golf of Audi A3.
Net als bij de Defender 90 en 110 is het mogelijk om vanuit de bagageruimte de auto te laten zakken met de elektronisch geregelde luchtvering, zodat je makkelijker kunt laden of een trailer kunt afkoppelen. Alle cijfers op een rij:
Inhoud bagageruimte | Defender 130 acht zitplaatsen |
Rij twee en drie neergeklapt | 2.291 liter |
Rij drie neergeklapt | 1.232 liter |
Alle drie de rijen op hun plaats | 389 liter |
Dik aangekleed
Je krijgt standaard een hoop leuke spulletjes op de Defender 130. Denk aan een groter 11,4-inch Pivi Pro infotainmentscherm, Cabin Air Purification Plus, Intelligent All-Wheel Drive (iAWD) en een achttraps ZF-automaat. Daarnaast beschikt elke Defender 130 over elektronische luchtvering en het Terrain Response-systeem van Land Rover. Ook met deze Defender XXL kun je dus nog prima de modder induiken.
Een zware caravan of kar trekken kan ook nog, want hij heeft een trekvermogen tot 3.000 kilogram. Land Rover levert afneembare trekhaken, in hoogte verstelbare trekhaken en elektrisch uit- en inklapbare trekhaken.
Motoren
De Defender 130 is verkrijgbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen, waaronder de P400 mild hybrid zescilinder benzine en de D250 en D300 zescilinder diesels:
Benzine:
P400 – 3.0 liter zescilinder, MHEV, 294 kW/400 pk, 550 Nm koppel bij 2.000-5.000 tpm
Diesel:
D250 – 3.0 liter zescilinder, MHEV, 183 kW/249 pk, 600 Nm koppel bij 1.250-2.250 tpm
D300 – 3.0 liter zescilinder, MHEV, 221 kW/300 pk, 650 Nm koppel bij 1.500-2.500 tpm
De P400 accelereert van 0-100 km/u in 6,6 seconden. De D250 sprint in een tijd van 8,9 seconden van 0-100 km/u en de D300 doet daar 7,5 seconden over.
First Edition
De Land Rover Defender 130 is verkrijgbaar in de uitvoeringen SE, X-Dynamic SE, X-Dynamic HSE en X, naast een speciale First Edition. De First Edition is verkrijgbaar in drie varianten, elk met een eigen kleur en designthema. De First Edition heeft de specificaties van X-Dynamic HSE met onder meer Matrix LED-koplampen, stoelverwarming op alle drie de zitrijen, 4-zone automatic climate control met Rear Cooling Assist, Meridian audiosysteem, privacy glass, Adaptive Cruise Control en Rear Collision Monitor. Alle First Edition-modellen zijn standaard voorzien van lichtmetalen 20-inch velgen en er is keuze uit de Ingenium zescilinder P400 benzine- of D300 dieselmotor.
De prijzen van de extra lange Defender maakt Land Rover op een later moment bekend.