
Nieuwe generatie Nissan e-Power: dit merk je ervan
Eerste kennismaking met vernieuwde hybridetechniek
![]() | Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

Nissan heeft zijn e-Power aandrijflijn (alweer) vernieuwd. Het spreekt zelfs over een nieuwe generatie van de hybridetechniek. AutoRAI.nl ging op bezoek bij het Nissan Technical Centre Europe in Spanje en testte de nieuwe aandrijflijn meteen in de praktijk.
Nissan nodigt ons uit in het Nissan Technical Centre Europe, gevestigd aan de rand van metropool Barcelona. Diverse ingenieurs leggen ons uit wat er precies nieuw is aan het vernieuwde e-Power. Al snel is duidelijk dat het niet gaat om een update, maar dat we echt te maken hebben met een nieuwe, derde generatie van het e-Power-systeem. De eerste generatie e-Power werd in 2017 geïntroduceerd in Japan. In 2020 volgde de tweede generatie en sinds 2022 kennen we e-Power ook in Europa.
Volledig nieuwe benzinemotor
De basis is hetzelfde gebleven. Een elektromotor drijft altijd de wielen aan, een 1,5-liter benzinemotor wekt de benodigde stroom op. Zo ervaar je altijd de directe en vloeiende aandrijving van een EV, samen met de ruime actieradius en het snelle tanken van een brandstofauto. De benzinemotor, een driecilinder met turbo, is wel volledig nieuw ontwikkeld. De motorinhoud van 1,5 liter is zo’n beetje het enige dat hetzelfde is gebleven.
Dankzij een langere slag van de cilinder levert de motor al bij lagere toerentallen zijn maximale koppel. Samen met een grotere turbo verhoogt dat de efficiëntie van de brandstofmotor, die nu minder hoge toeren hoeft te draaien. Alles bij elkaar is de variabele compressieverhouding van het huidige e-Power niet meer nodig. Dat maakt de motortechniek weer wat eenvoudiger. De onderhoudsinterval is nu ook verlengd, naar 20.000 kilometer.
Meer vermogen, lager verbruik
De prestaties van de nieuwe e-Power aandrijflijn zijn vergelijkbaar met de huidige aandrijflijn, maar in Sport-modus beschik je over 10 kW (14 pk) extra systeemvermogen. Dat brengt het totaal op 151 kW (206 pk). Het koppel bedraagt nog steeds 330 Nm, maar alleen in Sport-modus. Daarbuiten beschik je over 310 Nm en 140 kW (191 pk). Voor wat het uitmaakt: de 0-100-sprint duurt nu nog maar 7,6 seconden, in plaats van 7,9.
Tegelijkertijd neemt het verbruik juist af: van 5,1 l/100 km (bijna 1 op 20) naar 4,5 l/100 km (1 op 22). De CO2-emissie daalt van 166 naar 102 g/km. Tussen twee tankbeurten zou je zo 1.200 km af kunnen leggen. Dit alles is gebaseerd op de officiële WLTP-waarden. In de praktijk moet je volgens Nissan nog steeds zo’n 1.000 km kunnen afleggen.
Minder vibraties
Verder zitten de stroomgenerator, de elektromotor, de omvormer en de reductie- en versnellingstandwielen voortaan in één behuizing, wat het aantal ‘losse’ onderdelen en daarmee de vibraties in de motorruimte sterk vermindert. Ook is de nieuwe constructie lichter en compacter. Zie de foto’s hieronder: boven de ‘oude’ unit, onder de nieuwe. Samen met verbeterde geluidsisolatie is het geluidsniveau van de e-Power aandrijflijn in het interieur maar liefst 5,6 dB stiller.



Het nieuwe e-Power in de praktijk
Nissan is zelfverzekerd over de nieuwe generatie e-Power. Ze laten ons testrijden met twee Nissan Qashqai’s: een met de huidige e-Power aandrijflijn en een met de nieuwe generatie. Zo kunnen we de veranderingen direct vergelijken. De huidige Qashqai e-Power bevestigt nog eens onze eerdere bevindingen. Bij de huidige versie van e-Power doet de benzinemotor al zeer stil zijn werk, maar bij stevige acceleratie hoor je de hem nog wel eens toeren maken. In de nieuwe versie doet de benzinemotor zo mogelijk nog stiller zijn werk. Zelfs wanneer we vanaf een tolpoortje op de snelweg stevig accelereren naar de daar toegestane 120 km/u, blijft het bij een zachte brom uit het vooronder. Een merkbaar verschil.
Is het nieuwe e-Power ook echt zo veel zuiniger? We rijden twee keer een (niet al te lange, maar wel gevarieerde) testroute door de heuvelachtige omgeving van Sitges, Spanje. Met de huidige Qashqai e-Power noteren we een verbruik van 5,7 l/100 km. Nadat we dezelfde route rijden met de nieuwe e-Power-aandrijflijn meldt de boordcomputer een verbruik van 5,1 l/100 km. Dit testrondje door het heuvellandschap is misschien niet volledig representatief voor het verbruik in Nederland, maar het is duidelijk merkbaar dat het nieuwe e-Power inderdaad zuiniger is.
Nieuwe e-Power eerst in Qashqai
De nieuwe e-Power-aandrijflijn maakt zijn debuut in de Qashqai, samen met enkele verbeteringen op gebied van connectiviteit en de ProPilot-rijassistenten. De levering start vanaf het vierde kwartaal van 2025. Daarna wordt de nieuwe generatie e-Power uitgerold over de overige modellen, zoals de X-Trail (rijtest).
