Nieuwe BMW 7 Serie: alles wat je moet weten over deze (elektrische) limousine
Marktintroductie november 2022
Daar is hij dan, de gloednieuwe BMW 7 Serie! Met deze nieuwe generatie gaat BMW wederom de strijd aan met de Mercedes-Benz S-Klasse, maar ze hebben ook de EQS in het vizier. De 7 Serie kun je namelijk ook als volledig elektrische i7 krijgen. We zetten de hoogtepunten op een rij.
Toplimousine
De 7 Serie vormt al jaren het vlaggenschip binnen het programma van BMW. De forse limousine – hij wordt uitsluitend aangeboden met lange wielbasis – biedt het beste wat de autobouwer uit München in huis heeft. Laten er vast iets uitpikken. Wat dacht je van een 31,3-inch scherm voor de passagiers op de tweede zitrij: het zogeheten BMW Theatre Screen, dat vanuit het dak verschijnt.
Het scherm is groter dan wat de veel Nederlanders in de woonkamer hebben staan. Bovendien heeft het dezelfde pixeldichtheid als van een 8K-televisie. Een Bowers & Wilkins-geluidssysteem dat uit 36 speakers bestaat maakt de bioscoopervaring compleet. De bediening gaat via kleine schermpjes naast de deurgrepen. Zó, heeft de 7 Serie je aandacht? Mooi, dan gaan we verder.
Elektrische BMW 7 Serie
De nieuwe toplimousine komt als eerste op de markt als i7. Deze elektrische variant staat in november al bij de dealer. Het gaat hier om de 544 pk sterke i7 xDrive60. In de bodem ligt een accupakket met een capaciteit van 101,7 kWh, waardoor een actieradius van 590 tot maximaal 625 kilometer mogelijk moet zijn. Ongeveer 100 kilometer minder dan de Mercedes-Benz EQS dus, maar die heeft dan weer geen thuisbioscoop achterin. Of heet dat niet zo, in een auto?
Voor de 0-100 km/u sprint heeft de i7 xDrive60 4,7 seconden nodig en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. Laden kan met maximaal 195 kW, waardoor er in 10 minuten 170 kilometer extra range bijkomt. Een 660 pk en 1.000 Nm (!) sterke elektro-7 Serie komt later op de markt: de i7 M70 xDrive. Die zit in slechts 4 seconden op de 100 km/u.
BMW 7 Serie op benzine
Benzineliefhebbers moeten wachten op de plug-in hybridevarianten van de nieuwe BMW 7 Serie. Naar verwachting verschijnen deze begin 2023 op de markt. Het gaat hier om de 750e (490 pk) en M760e (571 pk). De PHEV’s halen op een volle accu zo’n 80 kilometer. Daarna neemt een zes-in-lijn benzinemotor het werk over. Een 7 Serie zonder elektrische ondersteuning is niet verkrijgbaar in Europa. Dieselen kan met de 300 pk sterke 740d, die ook over een zescilinder beschikt, maar in dit geval met mild-hybride techniek.
Design
BMW heeft voor de nieuwe 7 Serie wederom gekozen voor een gewaagd design. De grille is – zoals bij veel andere nieuwe BMW’s – prominent aanwezig en de verlichting is verdeeld over twee units. De smalle lichtunits boven in de voorzijde combineren dagrijverlichting, richtingaanwijzers en positielichten. Daaronder zit de adaptieve koplampen met matrix led-technologie.
Wie écht wil shinen moet de BMW Iconic Glow kristalkoplampen kiezen. Die maken gebruik van glinsterende Swarovski-kristallen. Ze passen mooi bij de BMW Iconic Glow nierengrille, waar je niet voor hoeft bij te betalen. Jazeker, de grille is standaard verlicht op de nieuwe 7 Serie. Niet tijdens het rijden – want dat mag niet, in Europa – maar wel als je de auto in- of uitstapt.
Interieur
Net als in de elektrische top-SUV van BMW – de iX – zit in het interieur van de 7 Serie het BMW Curved Display. Deze bestaat uit een 12,3-inch Information Display en een 14,9-inch Control Display. Dit alles met één glasoppervlak zonder omlijsting. Op de middenconsole zitten nog een aantal fysieke en aanrakingsgevoelige knoppen.
Zoals gezegd staat de nieuwe 7 Serie in november bij de dealer, waar je de i7 xDrive60 voor minimaal 144.329 euro kunt ophalen. De prijzen van de overige uitvoeringen maakt BMW later bekend.