Nieuwe BMW 3.0 CSL: 560 pk, handbak en slechts 50 stuks!
De nieuwe Batmobile is geboren!
Zie hier de nieuwe BMW 3.0 CSL, vernoemd naar het legendarische model uit de vroege jaren zeventig. BMW M GmbH produceert slechts vijftig exemplaren van de BMW 3.0 CSL, een verwijzing naar het vijftigjarige bestaan van BMW M.
Auto voor de puristen
De nieuwe BMW 3.0 CSL is overtuigend een auto voor de puristen. Dat blijkt wel uit de 560 pk sterke aandrijflijn, een handgeschakelde zesbak, achterwielaandrijving en een lichtgewicht constructie. Dan de oplage: slechts vijftig stuks. Wat deze 3.0 CSL moet gaan kosten is nog niet bekend, maar reken er maar op dat hij niet goedkoop zal zijn. Het is namelijk voor het eerst in jaren dat BMW met een nieuwe 3.0 CSL op de markt komt. Het prijskaartje bedraagt naar verluidt 750.000 euro, exclusief overheidsdonaties.
CSL staat voor Coupé, Sport en Leichtbau
Eerst maar even een terugblik op de BMW 3.0 CSL en de lettercombinatie CSL. BMW Motorsport GmbH ontwikkelde de eerste generatie BMW 3.0 CSL in het eerste jaar van zijn bestaan specifiek voor toerwagenraces. De auto werd de succesvolste raceauto van zijn tijd en won het Europese Toerwagenkampioenschap (ETCC) in het eerste jaar dat hij werd ingezet. De BMW 3.0 CSL won het kampioenschap tussen 1975 en 1979 nóg vijf keer. Best succesvol dus, die CSL.
Straatversie BWM 3.0 CSL
Van de racer werd ook een straatversie ontwikkeld, uiteraard voor de homologatie van de circuitversie. De letters CSL staan voor Coupé, Sport en Leichtbau (lichtgewichtconstructie). De portieren, motorkap en achterklep waren gemaakt van aluminium. Het dak, veel andere carrosseriedelen en het achterste schutbord waren gemaakt van het dunste plaatstaal en de bumpers waren van kunststof. De lichtgewicht kuipstoelen en de afwezigheid van geluidsisolatie, stuurbekrachtiging en elektrische bediening van de zijruiten beperkte het gewicht verder.
206 pk sterke zes-in-lijn
Met een cilinderinhoud van 3.153 cc en een vermogen van 151 kW (206 pk) had de 3.0 CSL de krachtigste 6-cilinder-in-lijn motor met brandstofinspuiting die BMW tot dan toe in een van zijn modellen had gemonteerd. Aangezien de auto dankzij de lichtgewichtconstructie slechts 1.270 kilogram in de schaal legde, woog de BMW 3.0 CSL per paardenkracht slechts 6,2 kg. Uitstekende cijfers voor die tijd.
Behalve brede wielkasten gaf BMW Motorsport de eerste 3.0 CSL ook opvallende aerodynamische voorzieningen: een voorspoiler, luchtgeleiders op de rand van de voorschermen en een dakspoiler. De grote achtervleugel zorgde op snelheid voor meer druk op de achterwielen. Ondanks dat die vleugel niet was toegelaten voor de openbare weg en dus los werd meegeleverd in de bagageruimte, trok die toch de aandacht van het publiek, dat de auto al snel de bijnaam ‘Batmobile’ gaf. Onthoud ‘Batmobile’ even.
En nu is er een nieuwe BMW 3.0 CSL
Oké, tot zover de terugblik. Door naar 2022. BMW M bestaat dit jaar vijftig jaar en vond een passend geschenk wel op zijn plaats. Dat is deze nieuwe BMW 3.0 CSL geworden. Het concept uit de beginjaren zeventig om racetechnologie toe te passen voor het puurste rijplezier op de openbare weg is ook hier toegepast.
“Alle aspecten van de BMW 3.0 CSL – het dynamische uiterlijk, het klassieke sportauto-interieur, de lichtgewichtconstructie, de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor gekoppeld aan de handgeschakelde zesversnellingsbak en de achterwielaandrijving – zijn gebaseerd op de principes van BMW M. Daarmee en met de nieuwste technologie is de BMW 3.0 CSL het ultieme symbool voor topprestaties in de stijl van het merk dat daarmee al vijftig jaar succesvol is”, aldus de fabrikant.
Vijftig exemplaren? Stiekem wat meer
BMW M GmbH produceert slechts vijftig exemplaren van de BMW 3.0 CSL. Dat is uiteraard een verwijzing naar het vijftigjarige bestaan van BMW M. In het interieur is een matzwart carbon paneel aangebracht met het volgnummer van de auto, dus #01/50 tot #50/50. Dit cijfer sluit aan bij de laatste cijfers van het nummer van de wielophanging. Daarmee is elk exemplaar van de nieuwe BMW 3.0 CSL eenvoudig te identificeren. Achter de schermen bestaan er natuurlijk meer exemplaren, want BMW heeft ondanks het geringe productieaantal toch een uitgebreid ontwikkelingsprogramma doorlopen. Er zijn zelfs al twee preproductie-exemplaren onderworpen aan frontale en zijdelingse crashtests. Die zijn al afgeschreven.
Old school nierengrille
De coupévorm van de carrosserie heeft klassieke sportief-elegante accenten. De brede wielkuipen, de luchtgeleiders en talloze andere details verwijzen naar de legendarische coupé uit de jaren zeventig. De verhouding van vermogen en gewicht is voor de nieuwe BMW 3.0 CSL slechts 2,9 kg per pk. En let even goed op: we bespeuren een old school nierengrille. De grote openingen in het front zijn eveneens een verwijzing naar de auto uit de jaren zeventig en zorgen voor de toevoer van koellucht voor de motor en de remmen. De luchtgeleiders op de motorkap accentueren de klassieke lijnen van de auto. Afgeplatte BMW Laser Light koplampen maken het front compleet.
Forse goudkleurige wielen
De gespierde wielkuipen accentueren de grote spoorbreedte. Ze bieden ruimte aan de gesmede lichtmetalen wielen in Y-spaak styling (20-inch diameter voor en 21-inch achter), die goudkleurig zijn gelakt – ook weer als verwijzing naar de jaren zeventig. De modelspecifieke, centraal bevestigde wielen zijn een designhoogtepunt en geïnspireerd op de racerij. Ze zijn voorzien van banden die Michelin speciaal voor dit model heeft ontwikkeld. Het getal 50 dat in reliëf op de zijwangen ervan is aangebracht, is ook een subtiele verwijzing naar het jubileum van BMW M GmbH.
Batmobile 2.0
Het opvallendste aspect van de achterzijde is de grote achtervleugel, die aan de zijkanten aansluit op de carrosserie en het beeld van de BMW 3.0 CSL ‘Batmobile’ uit de jaren zeventig vertaalt in een moderne designtaal. Check ook de carbon diffusor achter die de luchtstroming onder de auto optimaliseert. De vier uitlaateindstukken komen in het midden onder de auto tevoorschijn. De achterlichten zijn voorzien van lasertechnologie.
Kenmerkend kleurenschema voor BMW 3.0 CSL
Het beroemde kleurenschema van BMW is ook op de nieuwe 3.0 CSL toegepast. De BMW 3.0 CSL is uitgevoerd in Alpinweiß uni met striping in de BMW M kleuren, die de lijnen van de auto accentueren. Het aanbrengen van de lak en de striping gebeurt grotendeels met de hand door een team van specialisten. Het (race)nummer op de portieren en het dak is in de stijl van die van de vroegere raceauto’s en legt – net als de BMW logo’s op de C-stijl bij de zogenoemde Hofmeister-knik – de link tussen verleden en heden. Natuurlijk verwijst het nummer weer naar het jubileum van BMW M GmbH.
BMW 3.0 CSL: de aandrijflijn
De nieuwe BMW 3.0 CSL is uitgerust met een 6-cilinder-in-lijn benzinemotor. De hoogtoerige motor in de nieuwe BMW 3.0 CSL levert 412 kW (560 pk) vermogen en 550 Nm koppel. De power wordt lineair afgegeven bij toerentallen tot maar liefst 7.200 min. Dat is mede te danken aan het extreem stijve carter, de gesmede lichtgewicht krukas en 3D-printtechnologie voor de cilinderkop. Ook het koelsysteem en de olietoevoer zijn ontworpen voor extreme rijdynamiek.
Handgeschakelde zesbak met witte knop!
Schakelen gebeurt met een handgeschakelde zesbak die de achterwielen aandrijft. De overbrengingsverhoudingen zijn volgens BMW optimaal afgestemd op het karakter van de motor. De witte knop van de versnellingshendel – exclusief voor deze auto – verwijst met het ingegraveerde schakeldiagram en het getal 50 naar de historische voorganger en naar het jubileum van BMW M GmbH.
Sturen met het gaspedaal is mogelijk
Driften en ‘sturen met het gaspedaal’ is natuurlijk mogelijk. Het Active M Differentieel in de achterwielophanging heeft een spereffect tot wel 100%. Het Active M Differentieel is gekoppeld aan Dynamic Stability Control (DSC), zodat de mate van sper steeds perfect wordt afgestemd op de situatie. Andere kenmerken zijn wielophanging met dubbel bevestigde veerpoten vóór, M-specifieke 5-link wielophanging achter, het Adaptive M onderstel met elektronisch geregelde schokdempers en de elektromechanische M Servotronic besturing met variabele overbrenging. Daarnaast heeft de 3.0 CSL nog een M Carbon-keramisch remsysteem.
M Traction Control met tien standen
Vóór zijn vaste remklauwen gemonteerd met zes zuigers en keramische remschijven van 400×38 mm en achter vaste remklauwen met een enkele zuiger en keramische remschijven van 380×28 mm. De remklauwen zijn rood gelakt. Met M Traction Control kan de bestuurder op tien niveaus de mate van ingrijpen van het tractiecontrolesysteem aanpassen. Via de M Dynamic Mode is geheel uitschakelen ook mogelijk.
Veel onderdelen van CFRP gemaakt
Voor de lichtgewichtconstructie van de BMW 3.0 CSL is bijzonder veel CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof) toegepast. De portieren, motorkap, achterklep en voor- en achterbumper zijn gemaakt van CFRP. Dat geldt ook voor de bevestiging van de zijpanelen, de dorpels, de achterdiffusor en de achtervleugel. Alle componenten in CFRP zijn specifiek voor de BMW 3.0 CSL geproduceerd, de meeste met de hand. Andere componenten zijn eveneens in het belang van gewichtsbesparing vervaardigd van lichte materialen. Zoals de dakspoiler van met glasvezel versterkt kunststof, de achterste uitlaatdemper van titanium (gewichtsbesparing 4,3 kg) en de aluminium constructie die in de motorruimte de wielophanging links en rechts met elkaar verbindt.
Interieur BMW 3.0 CSL
In het interieur bespeuren we M Carbon kuipstoelen die alleen met gereedschap en in een werkplaats in hoogte en hoek in drie standen verstelbaar zijn. In lengterichting kunnen de inzittenden de stoelen wel (handmatig) verstellen. De achterbank heeft plaatsgemaakt voor geïntegreerde bergruimte voor twee helmen. Beperkte interieurbekleding in CFRP en het weglaten van geluidsisolatiemateriaal moeten de beleving versterken.
Alcantara en rode knoppen in BMW 3.0 CSL
De stoelen zijn bekleed met zwarte alcantara, net als onder meer het stuurwiel. De auto is verder voorzien van M-veiligheidsgordels en antracietkleurige hemelbekleding. Stiksels in het interieur zijn uitgevoerd in contrasterend wit – de carrosseriekleur. De motor starten en uitschakelen gebeurt via een rode knop. De bekende M-knoppen op het stuurwiel zijn ook rood van kleur.