Nederland in top 3 minste verkeersdoden in EU
De Europese Commissie heeft de 2017-cijfers vrijgegeven van het aantal verkeersdoden per EU-land. Daaruit blijkt dat Nederland tot de drie beste landen behoort op het gebied van verkeersveiligheid. Zweden staat opnieuw op nummer 1, terwijl Roemenië onderaan de lijst bungelt.
Continue daling
Voor het tweede jaar op rij daalde het aantal verkeersdoden in de gehele EU met ongeveer 2%. In 2017 kwamen circa 25.300 verkeersdeelnemers om het leven als gevolg van een verkeersongeval. Dat waren er 300 minder dan 2016 en zelfs 6.200 minder dan in 2010.
Volgens de Europese Commissie is deze trend bemoedigend, maar wordt het zeer moeilijk om de EU-doelstelling te halen. Het streven is om het aantal verkeersdoden te halveren tussen 2010 en 2020. Met gemiddeld 49 verkeersdoden per miljoen inwoners zijn de Europese wegen wel veruit de veiligste ter wereld.
LEES OOK: E-Call verplicht in nieuwe auto’s: wat doet het?
Top 5 veiligste landen
Met 25 verkeersdoden per miljoen inwoners is opnieuw Zweden het veiligste land in de EU, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (27) en Nederland (31). In 2016 lag het aantal verkeersslachtoffers in ons land ook op 31. In 2010 werden 32 verkeersdoden per miljoen inwoners geregistreerd. Daarmee behoort Nederland weliswaar tot de beste landen in de EU, maar wordt er over een langere periode nauwelijks vooruitgang geboekt. Na Nederland volgen Denemarken (32) en Ierland (33) op de lijst van minste verkeersdoden.
Top 5 onveiligste landen
Roemenië staat met 98 verkeersdoden per miljoen inwoners stijf onderaan. Hier vallen per jaar ruim drie keer zo veel verkeersdoden dan in Nederland. Het inwonertal van Roemenië is met 19 miljoen immers niet veel groter dan dat van Nederland. Ook Bulgarije, het buurland van Roemenië, scoort bedroevend met 96 verkeersdoden per miljoen inwoners. Kroatië (80), Polen (75) en Letland (70) completeren de top 5 van slechtste landen.
Andere feitjes
Meer dan de helft (55%) van alle dodelijke verkeersongevallen in de EU vindt plaats op provinciale wegen. Slechts 8% gebeurt op de snelweg.
Ook zien we dat kwetsbare weggebruikers verantwoordelijk zijn voor bijna de helft van alle verkeersslachtoffers. Tevens daalt het aantal verkeersdoden in de categorie voetgangers en fietsers aanzienlijk minder snel (respectievelijk 15% en 2%) dan het gemiddelde van 20% tussen 2010 en 2016.