Naar deze auto’s kijkt de redactie van AutoRAI.nl uit in 2019
Grote verwachtingen
2019 wordt een buitengewoon interessant autojaar. Er staan tientallen nieuwe modellen op stapel. Maar naar welke auto’s kijkt de redactie van AutoRAI.nl nu echt uit in 2019? Hier de antwoorden.
“Die raakt bij mij een snaar”
“Thuis staat een Volvo S60 voor de deur. Prima auto, hij doet al 260.000 kilometer probleemloos dienst. Het is een exemplaar van de eerste generatie. Ik kijk uit naar de nieuwe S60, waarvan in het voorjaar van 2019 de levering start. Die raakt bij mij een snaar. Dat zit hem in het uiterlijk. Van opzij gezien herken ik het lijnenspel van de eerste S60, de daklijn, de welving in de flank en de brede schouders. En dan met het prachtige familiegezicht van alle nieuwe Volvo’s.
BMW
Ik ben ook heel benieuwd naar de plannen van BMW met elektrische aandrijving. In 2019 zal vast en zeker meer bekend worden over de i4. Ik denk dat BMW met prestaties en actieradius indruk gaat maken. Dat je op een volle batterij meer dan 500 kilometer kunt afleggen. Afgaande op de eerste concepten die al zijn getoond, zit het met het uiterlijk van de i4 ook wel snor.
D8 GTO-40
Mijn persoonlijke favoriet onder de droomauto’s is de Donkervoort D8 GTO-40. Het jubileummodel ter ere van 40 jaar Donkervoort, dat het Nederlandse bedrijf in 2018 vierde. 678 kg en meer dan 380 pk staan garant voor motorfietsachtige prestaties. Als ik het geld had, dan zou ik nog een van de 40 exemplaren bestellen in 2019. Het kan nog, kijk maar eens naar de website van Donkervoort en geniet mee. Hollands glorie van een bedrijf waarmee ik als journalist kennismaakte toen het nog was gevestigd in Nieuw-Loosdrecht en waar ik Joop Donkervoort hoorde vertellen over zijn visie op auto rijden in de toekomst. Dat er een markt zou blijven voor pure sportauto’s in een mobiele wereld met autonoom rijdende voertuigen. Gewoon omdat er in de vrije tijd iets te genieten moet blijven voor liefhebbers.”
Wim Otten
“Dat wordt vast en zeker een pareltje”
“Kiezen tussen tientallen zo niet honderden nieuwe modellen is best een lastige opgave, maar eigenlijk springen er automatisch al een paar auto’s voor mij uit die in 2019 op de markt komen. Reuze benieuwd ben ik naar de nieuwe Mazda 3 met SkyActiv-X-benzinemotor. Ik reed in maart 2018 al met een prototype en toen bleek dat Mazda deze nieuwe technologie al goed in de vingers heeft. Hoe rijdt de productieversie?
911, Supra en Griffith
Ook naar de nieuwe Porsche 911 kijk ik reikhalzend uit. Het lukt Porsche keer op keer om met iets anders te komen, binnen een vast designconcept. Rijdt de nieuwe 911 type 992 dan echt stukken beter dan zijn voorganger? TVR keert in 2019 ook eindelijk terug op de markt met de Griffith. Achterwielaandrijving, een atmosferische 5,0-liter V8, dat het nog kan in deze eco-tijd. Heerlijk. Nog zo’n sportcoupé: de nieuwe Toyota Supra. Zou dit nu echt de beloofde die hard sportauto zijn, of meer een GT zoals de BMW Z4 waarmee hij technologie deelt?
Wiesmann, Noble, Lotus en Caterham
Tot slot ben ik reuze benieuwd naar de agenda’s van fabrikanten van lichtgewicht sportauto’s. Merken als Lotus en Caterham hebben vast leuke dingen in petto waar je als autoliefhebber nog écht in moet werken. En dan hebben we nog de nieuwe Wiesmann. Die moet in 2019 op de markt komen. Reuze benieuwd waarmee dit in mijn ogen prachtige merk mee gaat komen. Tot slot de nieuwe Noble M500. Dat wordt vast en zeker een pareltje.”
Bart Oostvogels
“Voldoet die aan de torenhoge verwachtingen?”
“Ik kijk erg uit naar twee modellen die al jaren geleden werden aangekondigd, zoals de Tesla Model 3. Een van de meest gehypete auto’s van de laatste jaren. De eerste ‘betaalbare’ Tesla voor het grote publiek, die de wereld van elektrisch rijden voorgoed zou veranderen, werd ons beloofd. Complete gekte toen het model in 2016 onthuld werd. Het aantal reserveringen liep op tot 450.000, terwijl de productie nog moest beginnen.
Model 3
Maar het liep anders dan gepland. Grote productieproblemen zorgen voor veel vertraging en veel rumoer rondom het automerk. Naar verluidt zijn duizenden reserveringen gecanceld en nu we de Nederlandse prijzen weten, blijkt de Model 3 helemaal niet zo betaalbaar voor de massa. Toch ben ik zeer benieuwd naar dit model. Hoe verloopt straks de levering (vanaf februari)? Hoe rijdt deze auto? Voldoet die aan de torenhoge verwachtingen?
Taycan
Andere auto waar ik zeer benieuwd naar ben, is de Porsche Taycan die eind 2019 gepresenteerd wordt – de eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche. En daarbij ben ik vooral benieuwd naar het uiteindelijke ontwerp, want in hoeverre lijkt de productieversie op het conceptmodel waar iedereen zo ontzettend lyrisch over was? Helaas zie je toch vaak dat het uiteindelijke design een beetje tegenvalt. Ander ding: dat de Porsche Taycan sensationele rijeigenschappen met zich meebrengt, daar twijfel ik geen seconde aan. Maar hoe snel (of niet) keldert de actieradius bij een sportieve rijstijl? Hoeveel rondjes Nürburgring kun je bijvoorbeeld voltooien op volle snelheid? We gaan het zien.”
Nile van Leeuwen
“Ik heb een zwak voor het origineel”
“Met mijn zwak voor Citroën lijkt het overduidelijk waar ik naar uitkijk in 2019. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe DS 3 Crossback zich in de praktijk bewijst, zeker met de nieuwe elektrische aandrijflijn. Daarnaast bestaat Citroën in 2019 honderd jaar en tijdens de Autosalon van Parijs beloofden zij dit eeuwfeest groots te vieren met twee prototypes. Zou de 2CV dan eindelijk terugkeren?
Defender
Ik ben ook nieuwsgierig naar de nieuwe Porsche 911, het blijft knap hoe het Duitse merk het bestaande concept telkens weet te vernieuwen. Daarnaast kijk ik uit naar de langverwachte onthulling van de Land Rover Defender. Ik heb een zwak voor het origineel en ik ben benieuwd of de nieuwe mij op dezelfde manier kan bekoren.
Formule 1
Tenslotte kijk ik uit naar het nieuwe Formule 1-seizoen, want wat gaat Max volgend jaar laten zien? Ook de DTM- en WRC-kampioenschappen volg ik met grote interesse. In het DTM-kampioenschap verdwijnt Mercedes-Benz van de startgrid, maken we kennis met nieuwe viercilindermotoren én Aston Martin! Op de rallypistes keert legende Sébastien Loeb terug bij Hyundai Motorsport. Kan hij het nog waarmaken? Het belooft een spannend autojaar te worden!”
Niels van den Berg
“De prijs is 135 euro”
“Ik moet bekennen dat ik niet uitkijk naar een bepaalde nieuwe échte auto. Ik vind eigenlijk alles even interessant. Waar ik wél naar uitkijk, is een miniatuurauto. Op Facebook en elders op internet circuleren berichten dat de Duitse miniatuurautofabrikant Schuco begin volgend jaar een 1-op-18-miniatuur op de markt brengt van… een DAF 33.
DAF 33
De foto’s van het prototype laten zien dat het model beslist deugt, maar het schort momenteel nog wel wat aan de details. Daarvoor is het dan ook een prototype. In afwachting van het verschijnen van het miniatuur ben ik al aan het sparen, want de prijs is 135 euro. Maar ach, altijd minder dan een echte.
Model 3
Een echte auto waarnaar ik eigenlijk toch wel uitkijk, is de Tesla Model 3. Zo’n auto is redelijk onbereikbaar voor mij, maar het hele Tesla-idee spreekt mij aan en Tesla bewijst met zijn auto’s dat ‘milieuvriendelijke’ auto’s helemaal niet lelijk of saai hoeven te zijn, maar er zelfs opwindend kunnen uitzien. Al is zowel milieuvriendelijk als mooi een heel subjectief begrip.”
Paul Spek
“Hop, Fiat, aan het werk!”
“Nieuwsgierig ben ik naar de Lexus UX. Een compacte SUV met een heel eigen design in het hogere prijssegment. Alleen leverbaar als hybride. Kan de UX het verschil maken? Of hebben de Grote Drie uit Duitsland niets te vrezen? Jammer genoeg voor Lexus is dat laatste meestal het geval, in ieder geval in Europa. En ik gun het Lexus zo, al is het alleen maar omdat het merk van geen opgeven weet. En ook niet onbelangrijk: Lexus bouwt voortreffelijke auto’s. Eind februari mag ik voor AutoRAI.nl in de UX 205h rijden. Ik ben heel benieuwd.
Fiat?
Ik kijk ook uit naar wat Fiat gaat doen. Blijven de Italianen teren op succesnummer 500? En komt er nou wel of geen opvolger voor de Punto? En waar is de tijd gebleven dat je met een nieuwe Panda iedereen uitlachte? Hop, Fiat, aan het werk!
Alfa Romeo
De financiën schijnen dankzij de dit jaar te vroeg overleden topman Sergio Marchionne op orde te zijn. Dat geldt ook voor concerngenoot Alfa Romeo. Hoe vaak is de opvolger van de Alfa 166 al niet aangekondigd? En hoe fraai ik de huidige Giulietta ook nog vind, een nieuw model is hard nodig. Klein lichtpuntje: er komt een nieuwe GTV aan, maar pas in 2022.
Mercedes-Benz SL
Nu ik zo bezig ben, weet ik opeens één auto waarnaar ik écht reikhalzend uitkijk, namelijk de nieuwe generatie Mercedes-Benz SL. Komt naar verwachting in 2020 op de markt en wordt wellicht al volgend jaar onthuld. Lichter en sneller dan ooit, lees ik hier en daar. Ik zeg altijd: als ik de loterij win, koop ik een SL. Zonder twijfel. Kijken of dat ook voor de nieuwe geldt.”
Wouter Vastenhout