Naamgeving nieuwe Ferrari 296 GTB uitgelegd
Nieuwe Ferrari V6-hybride, goed voor een totaalvermogen van 830 pk!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ferrari heeft de 296 GTB voorgesteld, een compleet nieuwe tweepersoons berlinetta met middenmotor. De naam van de auto is een combinatie van de totale cilinderinhoud (2.992cc) en het aantal cilinders, gecombineerd met de letters GTB (Gran Turismo Berlinetta).
Nieuwe motor
Voor Ferrari betekent de 296 GTB een ware revolutie, aangezien dit model een compleet nieuwe motor aan de range toevoegt, naast de veelvuldig onderscheiden 8- en 12-cilinder krachtbronnen: een nieuwe 663 pk sterke 120° V6, die wordt gecombineerd met een elektromotor van 122 kW/167 pk en een 8-traps DCT-transmissie.
Indrukwekkend systeemvermogen
Dit is de allereerste 6-cilindermotor in een straatauto van Ferrari. De nieuwe unit is goed voor een indrukwekkend totaalvermogen van 830 pk bij 8.000 toeren per minuut en een maximale trekkracht van 740 Nm. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u vergt slechts 2,9 seconden; 0-200 km/u klokt de 296 GTB in 7,3 seconden en de topsnelheid ligt boven de 330 km/u. Op Ferrari’s eigen Fiorano-circuit noteert de 296 GTB een rondetijd van 1,21 minuut.
Elektrisch rijden
Dankzij het plug-in hybridesysteem (PHEV) van de 296 GTB kan de Ferrari 25 kilometer in de eDrive modus volledig elektrisch rijden.
Assetto Fiorano-pakket
Net als de Ferrari SF90 Stradale kunnen kopers van de 296 GTB die de grenzen van het extreme vermogen en de prestaties van de nieuwe berlinetta op het circuit willen opzoeken, kiezen voor het Assetto Fiorano-pakket. Dit pakket voorziet in tal van lichtgewicht features en aerodynamische verfijningen, waaronder een actieve achterspoiler, goed voor onder meer een maximale downforce van 360 kilogram bij 250 km/u. Bovendien is de opvallende en onderscheidende Assetto Fiorano-livery als extra optie exclusief voorbehouden aan kopers van dit pakket.
Ferrari 250 LM
Het design van de Ferrari 296 GTB is grotendeels geïnspireerd op de Ferrari 250 LM uit 1963. De naam GTB – Gran Turismo Berlinetta – is al veel vaker gebruikt door Ferrari, denk maar aan de 488 GTB, 599 GTB Fiorano en de Ferrari 275 GTB Competizione uit 1966.
Specificaties Ferrari 296 GTB 2021
- Type: V6 – 120°
- Motorinhoud: 2.992 cc
- Boring x slag: 88 mm x 82 mm
- Maximum vermogen V6: 663 pk
- Maximum vermogen hybride systeem: 830 pk (610 kW) bij 8.000 tpm
- Maximum koppel: 740 Nm bij 6.250 tpm
- Maximum toerental: 8.500 tpm
- Compressieverhouding: 9.4:1
- Batterij: 7,45 kWh
- Lengte: 4.565 mm
- Breedte: 1.958 mm
- Hoogte: 1.187 mm
- Wielbasis: 2.600 mm
- Spoorbreedte voor: 1.665 mm
- Spoorbreedte achter: 1.632 mm
- Leeggewicht: 1.470 kilogram
- Pk-gewichtsverhouding: 1 pk per 1,77 kilogram
- Gewichtsverdeling: 40,5 procent voor, 59,5 procent achter
- Brandstoftank: 65 liter
- Banden voor: 245/35 ZR 20 J9.0
- Banden achter: 305/35 ZR 20 J11.0
- Remmen voor: 398 x 223 x 38 mm
- Remmen achter: 360 x 233 x 32 mm
- Transmissie: 8-speed F1 DCT
- Electronicapakket: eSSC: eTC, eDiff, SCM, FDE2.0, EPS, ABS Evo, 6w-CDS; high-performance ABS/EBD met energieterugwinning
- Topsnelheid: 330+ km/u
- 0-100 km/u: 2,9 seconden
- 0-200 km/u: 7,3 seconden
- 200-0 km/u: 107 meter
- Fiorano rondetijd: 1 minuut en 21 seconden