Mitsubishi gaat voor 30 procent groei per jaar
Japans merk blaakt van zelfvertrouwen sinds overname door Nissan
Met Mitsubishi komt het weer helemaal goed. Daar zijn de Japanners van overtuigd sinds het bedrijf deel uitmaakt van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Onlangs lieten de drie merken weten hoe zij de komende jaren gaan samenwerken, nu komt Mitsubishi met het zogeheten ‘Drive for Growth’-plan waarmee het merk een stijging van meer dan 30% per jaar voor zowel het verkoopvolume als de omzet hoopt te realiseren. Er zijn drie pijlers: productvernieuwing, focus op belangrijke groeimarkten en kostenbeheersing.
Verdere kapitaaluitgaven en productontwikkeling
Een afzet van 1,3 miljoen voertuigen en een omzet van 19 miljard euro per jaar, dat is de doelstelling. Ook het verhogen van de winstmarge staat op de agenda. Osamu Masuko, CEO bij Mitsubishi Motors: “Drive to Growth is de nieuwe koers die Mitsubishi Motors zal varen. We zullen met succes nieuwe modellen lanceren en een ‘V-vormig’ financieel herstel laten zien. Dit zijn de bouwstenen van onze groeistrategie, die vervolgens leidt tot verdere kapitaaluitgaven en productontwikkeling. Het plan vraagt ook om een efficiënte en gedisciplineerde werkwijze en kostenbeheersing.”
Investeren
Wie wil oogsten moet eerst investeren. Dat gaat Mitsubishi ook doen. Het plan Drive for Growth omvat een toename van de jaarlijkse uitgaven met 60 procent tot 1,03 miljard euro in het fiscale jaar 2019. Verder stijgend e R&D-uitgaven met 50 procent tot 1 miljard euro in dezelfde periode. De totale investering komt daarmee uit op ruim 4,5 miljard euro.
Groei in ASEAN-regio
Onderdeel van de groeistrategie is het versterken van het vierwielaangedreven pick-up- en SUV-aanbod en de introductie van elf nieuwe modellen, waaronder de XPander en de Eclipse Cross. In de ASEAN-regio (Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties), Oceanië, de Verenigde Staten, China en Japan voorziet Mitsubishi marktuitbreiding. In de ASEAN-regio hoopt het Japanse merk een marktaandeel van 10 procent te realiseren. In de Verenigde Staten worden de verkoopactiviteiten versterkt. In China worden nieuwe modellen gelanceerd, waaronder de Outlander en Eclipse Cross. En ook in Japan volgen uitbreidingen.
Drie pijlers Drive for Growth:
Productvernieuwing: gedurende het driejarige plan lanceert Mitsubishi Motors zes volledig nieuwe modellen – gemiddeld twee per jaar – en vijf vernieuwde versies van bestaande modellen. Tegen het einde van het plan nemen SUV’s, 4WD-modellen en plug-in hybrides (PHEV) naar verwachting 70 procent van de wereldwijde verkoop van Mitsubishi Motors voor hun rekening. Om de CO2-uitstoot verder te reduceren, worden geëlektrificeerde modellen gelanceerd, waaronder een elektrische Kei-car in 2020.
Focus op belangrijke groeimarkten: De ingebruikname van een nieuwe productiefaciliteit in Indonesië en de recente marktintroductie van de Mitsubishi XPander aldaar stimuleert de omzetgroei in de ASEAN-regio: het grootste en winstgevendste deel van de activiteiten van de onderneming. Het verkoopvolume in deze regio groeit naar verwachting van 206.000 naar 310.000 eenheden per jaar in 2019. Belangrijk voor de winstgevendheid in Japan is de lancering van nieuwe, compacte modellen. Mede dankzij het verbeterde dealernetwerk moet in de Verenigde Staten een verkoopstijging van 30 procent worden gerealiseerd, ofwel een jaarafzet van 130.000 voertuigen in 2019. In China wordt het aantal dealers verdubbeld, waarmee het verkoopvolume zelfs meer dan verdubbelt tot 220.000 voertuigen in 2019.
Kostenbeheersing: Mitsubishi Motors hanteert een strikt beleid ten aanzien van kostenbeheersing met als doel de productiekosten met 1,3 procent per jaar terug te dringen, ondanks de grote investeringen in R&D. Tegelijkertijd profiteert de onderneming van groeiende synergievoordelen door het lidmaatschap van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. De kostenbesparingen zullen oplopen tot ruim 755 miljoen euro dankzij intensieve samenwerking op het gebied van inkoop en R&D.