Dit is de elektrische MINI Countryman: alle details!
Tot wel 313 pk en 494 Nm!
MINI heeft de nieuwe generatie MINI Countryman gepresenteerd. Het model is groter, biedt meer interieurruimte, meer comfort en veiligheid en is eveneens leverbaar met een volledig elektrische aandrijving. Dit zijn de eerste details.
Minimalistisch design
De nieuwe MINI Countryman is hoger en langer dan zijn voorganger. De hoogte is gegroeid met zes centimeter en de lengte met dertien centimeter. De nieuwe MINI Countryman is nu 4.433 mm lang, 1.843 mm breed en 1.656 mm hoog. Het design is een evolutie ten opzichte van zijn voorganger. Opvallend is vooral het minimalistische design. De luchtweerstandscoëfficiënt komt uit op 0,26 voor de volledig elektrische MINI Countryman, uitzonderlijk laag.
De rechtopstaande nieuwe matrix-led-achterlichten markeren de achterzijde van de auto. Deze achterlichten kunnen verschillende graphics tonen, net als de koplampen overigens. Deze eigenschap is ook van toepassing op de nieuwe MINI 3-deurs. Bij het in- en uitstappen verschijnt een speciale ‘welcome’- en ‘goodbye’-lichtanimatie.
Aandrijflijn elektrische MINI Countryman E en SE
De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor in de MINI Countryman E genereert een koppel van 250 Nm, goed voor een 0-100-tijd van 8,6 seconden. Er komt ook een vierwielaangedreven MINI Countryman SE ALL4. Die heeft twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Samen zijn ze goed voor een vermogen van 230 kW (313 pk) en 494 Nm koppel. De 0-100-sprint is met 5,6 seconden indrukwekkend. Het maximale rijbereik met volle accu bedraagt volgens de WLTP-testcyclus 462 kilometer voor de MINI Countryman E en 433 kilometer voor de MINI Cooper SE ALL4.
MINI Countryman E
- Vermogen: 150 kW (204 pk)
- Koppel: 250 Nm
- Actieradius: 462 km (WLTP).
- 0-100 km/u: 8,6 seconden
- Topsnelheid: 170 km/u
MINI Countryman SE ALL4
- Vermogen: 230 kW (313 pk)
- Koppel: 494 Nm
- Actieradius: 433 km (WLTP)
- 0-100 km/u: 5,6 seconden
- Topsnelheid: 180 km/u
Opladen
De accu van de Countryman kan met wisselstroom (AC) worden opgeladen met een laadvermogen tot 22 kW. Snelladen met gelijkstroom (DC) gaat voor beide volledig elektrische modellen met tot 130 kW. Dat houdt in dat de accu in minder dan 30 minuten van 10 naar 80% kan worden opgeladen.
Ook benzineversies
Er komen ook benzineversies. MINI Countryman C heeft voorwielaandrijving en de MINI Countryman S ALL4 vierwielaandrijving, net als de MINI Countryman JCW, die ook extra vermogen levert. Details van die benzineversies volgt pas later. De EV-variant trapt nu af.
Wielen
De 19-inch en 20-inch wielen kunnen worden voorzien van sportbanden. Aerodynamisch geoptimaliseerde 17-inch wielen verbeteren de actieradius van de volledig elektrische MINI Countryman. Andere wielen zijn verkrijgbaar van 18- tot 20-inch. Doordat de diameter van de banden 30 mm groter is geworden (710 mm totaal), staat de nieuwe Countryman volgens MINI nog steviger op de weg, met meer comfort en dynamiek. De banden van de 19- en 20-inch wielen zijn 20 mm breder (245 mm).
Interieur MINI Countryman, ook lekker minimalistisch
Net als de MINI 3-deurs is ook het interieur van de nieuwe MINI Countryman bijzonder minimalistisch. Het dashboard en de deurpanelen zijn bedekt met gerecyclede stof met een speciale 2D-weefstructuur.
MINI Experience Modes
De auto heeft acht MINI Experience Modes. Alle acht hebben ze een eigen lichtprojectie in het interieur, bijpassende designs, rij-instellingen en een eigen sound. In de Personal-modus kan bijvoorbeeld een persoonlijke achtergrondafbeelding worden ingesteld via de MINI App. De kleur van de verlichting en projecties wordt daar dan automatisch op aangepast. In de Vivid-modus zijn de kleuren gebaseerd op het album van de muziek die op dat moment speelt. Verder zijn er de modi Core, Green, Timeless en Balance beschikbaar op basis van stemming en persoonlijke behoeften. De Trail-modus richt zich op de avontuurlijke kant van de bestuurder en is uniek voor de MINI Countryman.
Oled-display
Opvallend is het grote ronde centrale oled-display van 24 centimeter. Het display biedt toegang tot het MINI Operating System 9 met fraaie graphics. Het multifunctionele stuur valt op door een tweespaaks-design met optioneel een stoffen strook in plaats van de klassieke onderste spaak. Bij de MINI Countryman hebben de ventilatieopeningen een andere, meer verticale vorm dan bij de MINI Cooper. In combinatie met het panoramadak van getint glas en de duidelijke, gereduceerde vorm van de voorstoelen en achterbank is een bijzonder lichte en ruimtelijke ambiance ontstaan.
Meer interieurruimte
De nieuwe MINI Countryman biedt bijna drie centimeter meer schouder- en elleboogruimte voorin en 2,5 cm meer achterin. Tussen de voorstoelen verhoogt de brede, verstelbare centrale armsteun het zitcomfort. Het optionele panoramische dak kan half worden geopend en brengt licht in het interieur. Sportstoelen zijn verkrijgbaar in normale en een JCW-versie en optioneel met elektrische verstelling met memory functie. Met de elektrisch verstelbare stoelen is ook een massagefunctie beschikbaar.
Bagageruimte
De drie stoelen achterin kunnen 13 centimeter worden verschoven en de rugleuningen kunnen tot een hoek van 12 graden worden versteld. Bij neergeklapte stoelen wordt de bagageruimte van 450 liter vergroot naar maximaal 1.530 liter, afhankelijk van de gekozen motorisering. Laadaccessoires voor de volledig elektrische MINI Countryman zitten opgeborgen in de bodem van de bagageruimte. Een elektrisch inklapbare trekhaak met trekvermogen tot 1.200 kilogram is optioneel verkrijgbaar.
Uitvoeringen MINI Countryman
MINI levert de nieuwe Countryman als Essential, Classic, Favoured en als JCW. Vier uitvoeringen in totaal dus. De Essential Trim omvat zwarte sportstoelen met meerkleurig textiel dat terugkomt op het dashboard. Bepaalde functionele onderdelen aan de binnen-en buitenkant worden benadrukt met de nieuwe accentkleur Vibrant Silver.
Classic Trim
Vanaf de Classic Trim is een driespaaks stuur met stof op de plek van de zesuursspaak standaard. MINI gebruikt hier voor het eerst modern 2D-geweven gerecycled polyester in het interieur voor de two-tone dashboard- en deurbekleding. Het zwartblauwe textiel contrasteert met de synthetische leren bekleding (Vescin), dat verkrijgbaar is in geperforeerd grijs en zwart met blauwe zijkanten.
Favoured Trim
De Favoured Trim is de meest expressieve variant. De afwerking in Dark Petrol op het dashboard loopt door naar de deurpanelen in zacht geweven bruine stof. Sportstoelen met accentstiksels en geborduurd MINI logo zijn in drie kleuren verkrijgbaar. Het geperforeerde donkere of lichte synthetische Vescin-leer geeft een extra hoogwaardige look.
JCW Trim
De John Cooper Works (JCW) Trim legt de nadruk op het sportieve aspect van de nieuwe MINI Countryman, met een opvallend design aan de voor- en achterzijde. De omlijsting van de grille en het logo zijn uitgevoerd in hoogglans zwart en de Bonnet Stripes in rood en zwart. Het dak en de C-stijl maken een contrast in sportief Chili Red en een optioneel JCW-logo benadrukt de rijdynamiek nog meer. De JCW Trim heeft verder sportstoelen met extra lendensteun, meerkleurig textiel en zwart synthetisch leer met rood stiksel, passend bij het dashboard en deurpanelen.
Rijhulpsystemen
De nieuwe Countryman is uitgerust met Active Cruise Control en Steering en Lane Assistant. Het optionele uitgebreidere Driving Assistant Professional omvat bij deze generatie van de MINI Countryman voor het eerst assistentiesystemen van Level 2 voor gedeeltelijk autonoom rijden. Met de sensoren detecteert de MINI of er ruimte is om van rijstrook te wisselen. Bij snelheden tot 60 km/u kan de bestuurder nu zelfs ook de handen van het stuur halen, mits die wel blijft opletten op de situatie. In de Assisted View op het ronde oled-display worden al deze functies gevisualiseerd.
De nieuwe Trailer Assistant helpt bij het achteruitrijden en manoeuvreren in een parkeervak met een aanhanger. Dankzij twaalf sensoren en vier Surround View camera’s kan de nieuwe MINI Countryman ook lege parkeerplekken beter herkennen en zelfstandig parkeren. Met de optionele Parking Assistant Professional kan de MINI op afstand via de smartphone uitparkeren met de nieuwe Remote Parking functie.
Nieuwe MINI Countryman ook een beetje duurzaam?
Alle chromen sierelementen binnen en buiten zijn verdwenen en de lichtmetalen wielen zijn met tot 70% hergebruikt aluminium gemaakt. Mede vanwege het gebruik van groene stroom voor de productie is de CO2-uitstoot verlaagd ten opzichte van traditionele fabricage. Ook zijn er geen zeldzame aardmetalen verwerkt in de elektromotoren. De oppervlakken, deurpanelen, vloerbedekking en -matten zijn gemaakt van gerecycled polyester. Dit kleurrijke alternatief voor traditionele materialen perkt de CO2-emissie in de waardeketen nog verder in en zorgt voor een lager waterverbruik dan bij de verwerking van katoen.
In april 2024 voegt een derde lid zich toe aan de nieuwe MINI familie: de MINI Aceman, de crossover in het premium compacte segment.