Mijn rit van het jaar 2017: Nile van Leeuwen
Ploeteren in de sneeuw
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Als autojournalist heb ik in de afgelopen tien jaar aardig wat terreinwagens mogen testen, veel daarvan ook off-road. De 4×4-experience met de Jeep Grand Cherokee Trailhawk was toch anders dan anders dankzij de omgeving en het winterse weer. Het werd een testrit om niet snel te vergeten.
Op naar Frankfurt
Voor de eerste kennismaking met de vernieuwde Jeep Grand Cherokee reisde ik in januari op eigen gelegenheid naar Frankfurt, waar ik rond het einde van de middag arriveerde. Het was de bedoeling dat ik de volgende ochtend vanuit het hotel met een reguliere uitvoering naar Hofgut Mappen zou rijden, waar de extra terreinwaardige Trailhawk-uitvoering aan de tand gevoeld kon worden. Daarna met die andere Grand Cherokee weer terug naar het hotel en dan is de dag zo ongeveer voorbij.
LEES OOK: Reportage – Off-roaden met de Jeep Grand Cherokee Trailhawk
Prima weer, maar dan…
De weersomstandigheden rondom Frankfurt waren prettig voor de tijd van het jaar. Graadje of vijf, kurkdroog. Maar onderweg naar Hofgut Mappen – een evenementenlocatie in de omgeving van Schlangenbad, 60 kilometer ten westen van Frankfurt – veranderde dat in rap tempo. Toen ik bij het laatste deel van de route (via navigatie) de heuvels indook en via een prachtig bospad steeds steiler omhoog reed, werd het ineens héél erg wit. Het had hier gewoon keihard gesneeuwd. Dus daar rij je dan, vrij onverwacht, op een spekgladde ongestrooide bosweg, in the middle of nowhere, redelijk steil omhoog, in een Jeep Grand Cherokee op winterbanden. Ik rij in een goede auto, dus het komt vast goed. Maar een beetje spannend is het wel.
Schitterende omgeving
Eenmaal boven stappen we dus in de Trailhawk, een uitvoering die specifiek is aangepast voor extra terreinvaardigheid. Leuk en aardig allemaal, maar die hoeveelheid sneeuw vraagt om sneeuwkettingen. “Die heb je niet nodig”, krijgen we te horen. Oké… Wij moeten het dus doen met de standaard geleverde ‘Goodyear Adventure’-terreinbanden. Het off-roadparcours was er eentje om nooit te vergeten. Schitterende omgeving, prachtige bospaden, alles wit, over boomstammen klauteren, gecontroleerd afdalen en hier en daar flink uitglijden. Het was tussen al die bomen door soms letterlijk centimeterwerk en ik heb een aantal keer – vooral bij steile afdalingen – gedacht dat het fout zou gaan. Het is zó glad. En er zijn zó veel bomen om je heen…
Kermisattractie
Dankzij de vele hulpmiddelen en het geavanceerde 4×4-systeem kan de Trailhawk véél meer dan je zou denken en wellicht ook zou durven in deze omstandigheden. Off-roadrijden voelde deze keer soms net als een kermisattractie, vooral tijdens automatisch gecontroleerd afdalen (zonder de pedalen te gebruiken!). Ik zal ook nooit vergeten toen halverwege een steile helling m’n GoPro van de auto afviel. Die had ik met een zuignap aan de zijkant van de auto vastgezet. De Jeep bleef stevig op z’n plek staan, maar toen ik uitstapte om m’n camera te pakken, gleed ik direct onderuit. “De auto houdt zich staande en ik niet”, riep ik hardop. Terwijl ik de sneeuw van m’n broek afklop, wist ik het al: dit wordt een testrit om niet snel te vergeten.