MG5 Electric: wordt dit de klapper van het jaar?
Eerste testrit met 's werelds eerste elektrische stationwagen.
Best gek eigenlijk. In Europa worden enorm veel stationwagens verkocht en nu bijna elk volumemerk een elektrische auto heeft uitgebracht, is er geen enkele elektrische stationwagen te koop. Ja, de Porsche Taycan Sport Turismo, maar die kan bijna niemand betalen. MG is nu het eerste merk dat wel een betaalbare, elektrische stationwagen op de markt brengt. De nieuwe MG5 Electric staat nu bij de dealers voor prijzen vanaf 33.985 euro. Lees hier wat je van deze nieuwkomer kunt verwachten naar aanleiding van onze eerste testrit.
Het is best frustrerend als je met een modaal inkomen een leuke, praktische elektrische auto wilt rijden. Veel nieuwe elektrische modellen vallen immers in hogere klassen en zijn voor het grote publiek niet te betalen. MG richt zich juist op de middenklasse met volledig elektrische modellen die wonderbaarlijk veel waar voor hun geld bieden. Vooral de MG ZS EV maakt in dat opzicht veel indruk.
Het is niet voor niets dat MG één van de snelst groeiende automerken is. Het merk is pas sinds oktober 2019 actief in Europa, maar in 2021 verdrievoudigde de verkoop tot ruim 52.000 auto’s en er zijn al meer dan 400 dealers actief in zestien Europese landen. Dat MG heel ambitieus is, wisten we al. Maar succes komt alleen als de modellen aanslaan bij het grote publiek en dat lijkt te gebeuren.
Nu zet MG alle Europese grootmachten te kijk met de eerste betaalbare elektrische stationwagen met alle eigenschappen die je verwacht van een stationwagen uit het C-segment. De nieuwe MG5 Electric is 4,60 meter lang en heeft een kofferbak van 479 liter, die met neergeklapte achterbank (60/40) groeit tot 1.367 liter.
De MG5 Electric is een klassieke gezinsauto in de middenklasse waarmee je met een gezin met twee kinderen prima uit de voeten kan. Bovengemiddeld lange volwassenen komen op de achterbank wellicht net wat millimeters te kort om daar langdurig comfortabel te kunnen zitten, maar verder over het algemeen biedt de MG5 Electric precies wat je van hem verwacht.
Verder zijn in het interieur 27 opbergvakken te vinden, het dak kan 75 kg dragen en het maximum trekgewicht bedraagt 500 kg. Dat betekent dat de MG5 Electric geschikt is voor een dakkoffer en fietsendrager.
Twee batterijversies
De MG5 Electric is leverbaar met keuze uit twee batterijvarianten. Te beginnen met de ‘Long Range’ met een 61,1 kWh-batterij, een actieradius van 400 km (WLTP) en een elektromotor die 115 kW (156 pk) en 280 Nm koppel produceert. Er is ook een iets voordeligere ‘Standard Range’ met een 50,3 kWh-batterij en een actieradius 320 km (WLTP). Ondanks de kleinere actieradius is deze wel krachtiger met een motorvermogen van 130 kW (177 pk).
Ook niet onbelangrijk: alle versies van de MG5 Electric kunnen bij een (openbaar) AC-laadpunt opladen met een vermogen van maximaal 11 kW. Ook zijn ze geschikt voor snelladen (DC) met een vermogen tot 87 kW, waarmee de batterij in circa 40 minuten tot 80% is op te laden. Daarmee voldoet de in China gebouwde stationwagen aan alle hedendaagse maatstaven.
Twee uitvoeringen
Zoals bij alle MG-modellen is ook het aanbod van de MG5 Electric zo simpel mogelijk gehouden. Behalve de twee batterijvarianten zijn er twee uitvoeringen (Comfort en Luxury) en vier lakkleuren (wit, zwart, rood en zilvergrijs) om uit te kiezen. Naar verwachting kiezen de meeste klanten voor de Comfort-uitvoering, aangezien die al behoorlijk compleet is uitgerust.
Zo krijg je airconditioning inclusief een PM2.5-luchtfilter, LED-koplampen, LED-achterlichten, verwarmbare voorstoelen, parkeerhulp, een 7-inch digitaal instrumentencluster, een met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel, 16-inch lichtmetalen wielen en keyless entry. Op het gebied van veiligheid kun je rekenen op negen intelligente rijhulpsystemen, waaronder Adaptive Cruise Control, Front Collision Warning met Automatic Emergency Braking, Lane Keep Assistance en Traffic Jam Assistance.
Wie kiest voor de duurdere Luxury-uitvoering, krijgt alle voorzieningen van de Comfort inclusief climate control, 360-graden parkeercamera, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun, kunstlederen stoelbekleding en 17-inch lichtmetalen wielen.
MG iSMART Lite
Modern infotainment mag natuurlijk niet ontbreken tegenwoordig en dat weten ze bij MG ook. Daarom is elke MG5 Electric ook standaard uitgerust met MG iSMART Lite. Dit nieuw ontwikkelde systeem wordt bediend via een 10,25-inch touchscreen en heeft ingebouwde navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth, vier USB-poorten en DAB+ digitale radio. MG iSMART maakt ook verbinding met een smartphone-app waarmee je verschillende voertuigfuncties op afstand kunt bedienen en vanuit je luie stoel het laadproces kunt instellen en volgen.
Vehicle-to-Load
Ook grappig om te vermelden is het Vehicle-to-Load-systeem (V2L). Hiermee kan de batterij energie leveren aan een extern elektrisch apparaat. V2L maakt gebruik van een laadkabel met aan de ene kant een type 2-stekker die in de laadaansluiting van de auto past en aan de andere kant een stekkerdoos met huishoudelijke stopcontacten.
Het V2L-systeem biedt een laadvermogen van 2.200 W en kan allerlei soorten elektrische apparaten voeden. Denk aan een luchtpomp, waterkoker, koelbox, e-bike, laptop, elektrische scooter en ga zo maar door. Je kunt zelfs een andere elektrische auto opladen, bijvoorbeeld om een EV-rijder uit de brand te helpen als die met een lege batterij dreigt te stranden. Het V2L-systeem is standaard voor de MG5 Electric en kennen we ook van de MG ZS EV en MG Marvel R Electric.
Uitstekend aanbod
De MG5 Electric is een unieke auto die ook nog eens voor een attractieve prijs wordt aangeboden. Zoals bij de andere modellen van MG is veel moeite gedaan om tegen lage kosten toch een mooi interieur met een hoogwaardige indruk te creeren. Het voelt binnen beslit niet goedkoop aan. Samen met de twee grote beeldschermen met fraaie graphics en de uitgebreide standaarduitrusting kun je rekenen op een modern interieur waarin je niets tekort komt.
Qua rijden is de MG5 Electric heel neutraal afgesteld, met een beetje nadruk op comfort. De besturing is vrij licht en gevoelloos, maar het onderstel is goed in balans. De veilige en stabiele wegligging (in bochten) is een pluspunt van de MG5 Electric. Ook tijdens het maximaal accelereren vanuit stilstand, waarbij deze stationwagen trouwens sneller aanvoelt dan hij op papier doet vermoeden, worden alle paardenkrachten en newtonmeters op overtuigende en uitgebalanceerde manier naar het asfalt gestuurd. De MG5 Electric is geen enorme uitblinnker, maar scoort op de meeste onderdelen een prima voldoende. In z’n totaliteit vormt de MG5 Electric een uitstekend aanbod in het EV-segment. Je krijgt veel waar voor je geld, het model voldoet aan alle Europese maatstaven en wordt bovendien geleverd met zeven jaar garantie.
Prijzen MG5 Electric
De nieuwe MG5 Electric is te bewonderen bij de Nederlandse MG-dealers van Van Mossel. Het is het vierde MG-model in de line-up, naast de MG EHS Plug-in Hybrid, de recentelijk vernieuwde MG ZS EV en de MG Marvel R Electric. Onderstaande prijzen zijn inclusief 995 euro afleverkosten.
MG5 Electric Standard Range Comfort – 33.985 euro
MG5 Electric Standard Range Luxury – 35.485 euro
MG5 Electric Long Range Comfort – 36.985 euro
MG5 Electric Long Range Luxury – 38.485 euro