Mercedes-Benz E-Klasse Estate vol vernuft
Ruimste, stilste en misschien ook wel zuinigste in zijn klasse
“Een winnende set up”, noemt Ola Källenius de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse Estate. Van iemand die in de Raad van Bestuur van de autoproducent zit, kun je nauwelijks een andere kwalificatie verwachten. Maar in dit geval weet hij zich gesterkt door feiten.
Ten eerste is de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse Estate de ruimste in zijn klasse met een bagageruimte van maximaal 1.820 liter. Met hoofdruimte en breedte op ellebooghoogte biedt hij eveneens de hoogste waarden. Het is een van de weinige modellen in dit segment met een derde, neerklapbare zitrij voor kinderen. Het geluidsniveau in de Estate behoort tot de laagst gemeten in deze klasse. En wellicht is het een van de zuinigste stationwagons van dit gewicht en formaat. Voor die kwalificatie solliciteert de E 220d. De nieuw ontwikkelde diesel in deze versie scoort een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km. Let wel: niet volgens de gangbare, statische meting op een testbank. Het gaat in dit geval om een reëel praktijkgemiddelde, gemeten volgens de Duitse keuringsinstantie Dekra.
[parallex-1]
Sportief van snit
De E-Klasse Estate is sportief van snit door de sterk aflopende daklijn. Van opzij is de gelijkenis met de Mercedes-Benz C-Klasse Estate heel sterk. De voorzijde en het interieur zijn gelijk aan die van de E-Klasse Limousine (sedan). Voor het design van het interieur heeft Mercedes overigens al de nodige prijzen ontvangen. Waardering komt er ook van klanten. Källenius: “Toen de E-Klasse (Limousine – red.) in april in de showroom kwam, kregen onze dealers in Duitsland in het eerste weekeinde al 130.000 belangstellenden over de vloer. Mei was onze 39e maand op rij met een nieuw maandrecord in verkopen. Ook onze SUV’s scoren klinkende cijfers, met alleen al dit jaar een stijging van bijna 47 procent.”
[gallerij-1]
Bioscoop achterin
In een paar simpele stappen verandert de achterbank van de E-Klasse Estate in een communicatiecentrum en bioscoop. Installatie vooraf van Entertainment & Comfort (optie) is een voorwaarde. Dan heb je achterin de leuningen van de voorstoelen een houder voor het gebruik van een iPad.
Europallet
Bij de Estate ging ook speciale aandacht uit naar praktische afmetingen. Zo past achterin de E-Klasse Estate bijvoorbeeld een Europallet en dat lukt bijna in geen enkele andere stationwagon. Het kan in de Mercedes-Benz door de breedte tussen de achterste wielkasten van 1.100 millimeter. Met een inhoud van 640 tot 1.820 liter behoort de laadruimte van deze E-Klasse tot de grootste in dit segment. Verder is de achterbankleuning in de verhouding 40:20:40 neer te klappen. De rugleuningen zijn elektrisch neerklapbaar via schakelaars in de bagageruimte en rechts en links naast de rugleuning. De bagageafdekking rolt automatisch op als de achterklep wordt geopend.
[parallex-5]
Voetbeweging
De optionele Keyless-Go met Hands-free access maakt in- en uitladen nog gemakkelijker. Met een voetbeweging onder de achterbumper kun je de achterklep volledig automatisch openen en sluiten. Met Easy pack (optie) krijg je bevestigingsrails in de laadvloer, bevestigingselementen, een telescoopstang en bagagenetten.
Stabiel dankzij luchtvering
Luchtvering achter met niveauregeling is standaard. Daarmee blijft de Estate altijd vlak, zelfs bij volle belading (tot 745 kg, afhankelijk van de uitvoering) of bij het maximale aanhangvermogen (tot 2.100 kg). Nieuw is een volledig elektrisch in- en uitklapbare trekhaak met aanhangwagenstabilisatie en zijwindassistent (optie). De bediening bevindt zich in de laadruimte en in het bestuurdersportier.
[gallerij-2]
Tot vier fietsen op de drager
Voor een snelle en veilige montage van een fietsdrager heeft de trekhaak twee extra moeren op de kogelkoppeling. Dit is een primeur. Door deze stabilisatie is de maximale belading meteen ook toegenomen tot 100 kg en vier fietsen.
[parallex-3]
Persoonlijke assistent
Ook de Estate heeft Mercedes Me Services, waarmee de bestuurder de staat van onderhoud kan checken en ook assistentie krijgt in geval van pech. Per juni 2016 is als extra Concierge service mogelijk. Het is een persoonlijke assistent die je vanuit de auto online kunt raadplegen voor het maken van een restaurantreservering, tips voor toeristische routes, informatie over culturele en sportevenementen en reserveringen tot het rechtstreeks naar de auto doorsturen van navigatiebestemmingen.
Veiligheid
Een actieve remassistent is standaard. Het waarschuwt de bestuurder voor een naderende botsing, biedt optimale ondersteuning bij een noodstop en kan indien noodzakelijk ook zelfstandig remmen. Een andere highlight is de Drive Pilot: dit systeem markeert Mercedes-Benz’ volgende stap op weg naar autonoom rijden. Het systeem kan de auto niet alleen op de juiste afstand van de voorligger houden, het kan voorliggers voor het eerst ook volgen tot een snelheid van 210 km/u. Nieuw is de Remote Park Pilot. Met dit systeem kan de auto via afstandsbediening met behulp van een app op een smartphone in en uit nauwe garages en parkeervakken worden gemanoeuvreerd. Zodoende kunnen de passagiers gemakkelijk in- en uitstappen, zelfs bij krappe plekken.
[gallerij-3]
Motoren
Bij de introductie medio oktober wordt de nieuwe Estate leverbaar als E 200 met een viercilinder benzinemotor met 135 kW/184 pk, als E 220d (143 kW/194 pk) en als E 250 (155 kW/211 pk). Later volgen de E 200d (110 kW/150 pk) de E 350d met zescilinder dieselmotor en de E 400 4MATIC met zescilinder benzinemotor (245 kW/333 pk). Alle modelversies hebben standaard een 9G‑TRONIC negentrapsautomaat. Eind dit jaar komt de Mercedes‑AMG E 43 4MATIC Estate met een vermogen van 295 kW/401 pk afkomstig van een 3,0-liter V6-biturbomotor.