Mercedes-AMG GT R PRO: Het zit in de kleine details
Ook subtiele facelift voor AMG GT
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Heeft deze nieuwe Mercedes-AMG GT R PRO meer power dan de AMG GT R? Nee, beide modellen beschikken over een biturbo 4,0-liter V8-motor met 585 pk. Waarin zit dan wel het verschil?
Puur in de hardware
Het antwoord: puur in de hardware. De AMG GT R PRO kenmerkt zich door een verder verbeterde rijdynamiek, met name op het circuit. De Duitsers hebben zich gericht op het onderstel, de lichtgewicht constructie, de aerodynamica en het design. Niet op de aandrijflijn dus.
Knik- en duikbewegingen
Het nieuwe AMG-onderstel met schroefveren biedt nu nog meer mogelijkheden om de afstelling op een circuit aan te passen. De bestuurder kan niet alleen de veerweg mechanisch aanpassen, maar voortaan ook de druk en de rebound van de dempers. Het gevolg is dat de bestuurder meer invloed heeft op de knik- en duikbewegingen en de grip van de AMG GT R PRO. What’s more? Onder meer een vooras met een verstelbare torsiestang van lichtgewicht carbon. De torsiestang op de achteras is gemaakt van metaal, eveneens verstelbaar en licht van gewicht dankzij het holle buisdesign.
Verbeterde carrosseriestijfheid
In de bodem van de achterzijde installeert Mercedes-AMG nog een koolstofvezel schuifpaneel. Dit lichtgewicht onderdeel maakt volgens de Duitsers de structuur van de achterzijde stijver en verbetert de carrosseriestijfheid zodoende verder. De elektronisch geregelde dynamische motor- en transmissiesteunen werden opnieuw afgesteld voor nog meer wendbaarheid en een nauwkeurige respons.
Trackpakket
Een trackpakket is standaard op de AMG GT R PRO. Dit bestaat uit vierpuntsgordels voor de bestuurder en voorpassagier, een 2 kilogram brandblusser (beide uitsluitend bedoeld voor gebruik op het circuit) en een vaste rolkooi met een hoofdbeugel, een beugel waar de gordels aan vastzitten, twee beugels aan de achterzijde en een diagonale X-stang achterin. Ook standaard is het carbonpakket I, bestaande uit een frontsplitter, vinnen in de spatschermen, sierlijsten in de dorpelverbreders, een carbon diffusor en een carbon dak met verlaagd middengedeelte.
“Luchtsleuven in de voorspatschermen: gaaf!”
Titaangrijs
Keramische composietremsysteem, zwarte remklauwen, AMG-kuipstoelen van carbon en lichtgewicht AMG Performance vijf-dubbelspaaks wielen in de kleur matitaangrijs t titaangrijs met glansgedraaide velgrand zijn andere kenmerken. Koolstofvezel details heeft de AMG GT R PRO volop. Kijk onder meer naar de voorskirt met twee carbon flics aan elke zijkant, een forse frontsplitter, luchtsleuven in de voorspatschermen en een carbon aero-element aan beide zijden van de wielkasten.
Downforce
De achterspoiler is voorzien van een spoilerlip (gurney), die de downforce op de achteras verhoogt. De spoiler is aan de auto bevestigd met gefreesde aluminium beugels: een verwijzing naar de autosport.
Racingstripes
Folie met racingstripes over de motorkap, het dak en het kofferdeksel alsmede over de flanken van de auto zorgen ervoor dat je de PRO-uitvoering direct kan herkennen. Exclusief bij de lakkleur selenietgrijs magno is deze folie lichtgroen. Bij alle andere lakkleuren is de striping mat donkergrijs. Desgewenst kan de folie ook achterwege worden gelaten.
Een facelift
Mercedes-AMG introduceert met de introductie van deze AMG GT R PRO direct wat noviteiten voor alle andere AMG GT-modellen, zoals een volledig digitaal instrumentarium, tiptoetsen in de middenconsole en nieuwe LED-koplampen. Een subtiele facelift dus. Aan de motoren is niet gesleuteld. Het programma van de AMG GT ziet er dus zo uit.