Green rocket: de nieuwe Mercedes-AMG GT R
Snelste AMG GT tot nu toe
Meer vermogen, een verder aangescherpt onderstel met actieve achterwielbesturing, een nog agressiever uiterlijk en naar wens de speciale kleur AMG Green Hell Magno. Deze ingrediënten maken van de nieuwe Mercedes-AMG GT R zonder meer een ‘green rocket’. Het is de snelste AMG GT tot nu toe.
Actieve aerodynamica
Een andere actieve frontsplitter, een forse diffuser achter, een riante achterspoiler en centraal gepositioneerde brievenbusvormige uitlaatmond (onderdeel van een zes kilogram lichter titanium uitlaatsysteem) sieren de GT R en leveren een bijdrage aan het verbeteren van de aerodynamica.
Ook de spijltjesgrille, overgenomen van de Mercedes-AMG GT3, is aanwezig op de GT R en geeft de voorlopige topversie een eigen gezicht. Mercedes-AMG noemt dit de Panamericana-grille. Waarom? Omdat deze grille verwijst naar de Mercedes-Benz 300 SL, waarmee het merk in 1952 in Mexico de beroemde straatrace Carrera Panamericana won.
Carbon dak
Mercedes-AMG levert de GT R standaard met een dak van hoogwaardig carbon – koolstofvezelcomposiet. Niet alleen mooi om te zien, maar ook functioneel, want het zwaartepunt van de auto daalt. Een negenvoudig verstelbare tractiecontrole en verstelbare veer-/schokdemperunits met extra elektronische regeling zijn eveneens standaard aanwezig.
Remmen
Een high-performance composietremsysteem met schijven met een diameter van 390 mm vóór en 360 mm achter zijn standaard. De remklauwen zijn geel van kleur.
Optioneel is een keramisch remsysteem. De diameter van de schijven vóór is dan 402 mm en 360 mm achter. De voordelen? Een gewichtsbesparing van 17 kilogram, een langer onderhoudsinterval en nog minder fading.
Krachtiger, sneller
Onder de motorkap van de GT R-uitmonstering schuilt de bekende 4,0-liter biturbo V8-motor, maar in dit geval met een 0,7 kilogram lichter vliegwiel en een hogere turbodruk. In GT R-configuratie peutert Mercedes-AMG 430 kW (585 pk) en 700 Nm koppel uit de cilinderbanken.
Het gewicht van deze supercar bedraagt 1.555 kilogram. Dat is tien kilogram meer dan de AMG GT S. De sprint van 0 naar 100 km/u is in 3,6 seconden voltooid, iets sneller dus dan de GT S (3,8 seconden) en de ‘normale’ GT (4,0 seconden). De topsnelheid ligt op 318 km/u, terwijl de topsnelheid van de GT S 310 km/u en de ‘instap-GT’ 304 km/u bedraagt.
Prijs
De Nederlandse prijs van de Mercedes-AMG GT R maakt het merk later bekend. De AMG GT is leverbaar voor prijzen vanaf 151.600 euro voor de versie met de 340 kW (462 pk) sterke achtcilinder. De GT S met 375 kW (510 pk) vergt een investering van 172.500 euro.
Goodwood Festival of Speed
De AMG GT R beleefde zijn debuut tijdens het Goodwood Festival of Speed. De verkoop start eind 2016, de levering in Europa begint in het voorjaar van 2017. Met de komst van de GT R is het AMG GT-programma nog niet compleet. Mercedes-AMG werkt namelijk aan een nog snellere versie van de GT die vermoedelijk AMG GT RS gaat heten.