Mercedes-AMG A35 nu ook mét kont
Nog steeds 306 pk, maar nu 50 liter extra bagageruimte
Mercedes-AMG heeft het doek van de sedanversie van de A35 getrokken: de A35 4Matic Limousine. Het nieuwe instapmodel van AMG heeft dezelfde aandrijflijn als de hatchback-variant, maar meer binnenruimte dankzij het aangepaste koetswerk. De A35 Limousine opent de aanval op de Audi S3 Limousine.
306 pk
Onder de motorkap van de Limousine klopt nog steeds een 2,0-liter turbomotor met 225 kW (306 pk) gekoppeld aan een automatische zeventrapstransmissie met dubbele koppeling. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is een tiende langzamer (4,8 seconden) dan bij de Hatchback. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.
De standaard aanwezige 4Matic-vierwielaandrijving heeft een koppelverdeling van 50/50 tussen de voor- en achterwielen. Via de vijf rijmodi Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ kun je vervolgens de aandrijflijn op je eigen smaak afstemmen. Wie echt sportief wil rijden kan via het AMG Dynamics-programma de instellingen van het ESP aanpassen.
Lekker sportief uiterlijk
Net als zijn broer heeft de Limousine een lekker dik uiterlijk met zijn aangepaste grille, een nieuwe AMG-voorbumper met frontsplitter, 18-inch (optioneel 19-inch) lichtmetalen wielen, sideskirts, een kleine kofferbakspoiler, een achterbumper met diffuser en twee flinke uitlaten. Optioneel is het AMG-aerodynamicapakket verkrijgbaar dat volgens Mercedes-AMG bijdraagt aan de stabiliteit op hoge snelheden.
Het pakket bestaat uit een voorbumper met grotere splitter, extra vleugels en een grotere kofferbakspoilerlip. De optische luchtinlaten van de achterbumper en de diffuser zijn in hoogglanszwart uitgevoerd.
Virtuele rijassistent
Ook het interieur ontkwam niet aan de AMG-behandeling. Voorin zit je op met zwart leder beklede sportstoelen met rode stiksels en kijk je op een dashboard met diverse sportieve accenten. Standaard is er een sportstuurwiel met afgeplatte onderkant aanwezig, maar het optionele AMG Performance-stuurwiel is een interessante toevoeging. Dan worden er namelijk twee schakelaars op het stuurwiel geplaatst waarmee je de verschillende rijmodi kunt selecteren.
Via het MBUX-infotainmentsysteem kun je extra informatie opvragen over de gegenereerde g-krachten, onderstelafstemming of rondetijden. Het is zelfs mogelijk om een virtuele assistent in te schakelen die je via het head-up display helpt bij het racen op circuits.
Aanval op de S3 Limousine
de A35 Limousine heeft dezelfde wielbasis (2,7 meter) als de Hatchback, maar dankzij het aangepaste achtersteven is vooral de hoofdruimte, instap achterin en bagageruimte (420 liter) verbeterd. De Limousine is overigens niet te verwarren met de CLA, maar een compleet nieuwe variant van de A-Klasse. De A35 Limousine opent direct de aanval op de Audi S3 Limousine die 220 kW (300 pk) heeft en voor 58.330 euro in de prijslijst staat. De prijzen van de A35 Limousine zijn nog niet bekend.