Mazda ziet toekomst in wankelmotor als range-extender
Patenttekeningen opgedoken
Mazda onderzoekt de mogelijkheden om een wankelmotor (rotatiemotor) te gebruiken als range-extender in een plug-in hybride. Dat blijkt uit patentfoto’s die op 16 maart 2017 zijn gepubliceerd.
Toepassing van range-extender
De wankelmotor van Mazda drijft in onderstaande technische tekeningen niet de auto aan, maar laadt alleen het accupakket – dat in de bodem van de is verwerkt – weer op indien dat nodig is. Voorin ligt een elektromotor die de voorwielen aandrijft. Onder de laadvloer van de bagageruimte monteert Mazda een wankelmotor. Mazda ontwikkelt voor de rotatiemotor tevens een ingenieus start/stopsysteem voor maximale efficiency.
“Een wankelmotor werkt eigenlijk met alles. Of het nu gaat om waterstof, brandstof of alcohol: het kan allemaal.”
Weer uit de ijskast gehaald
Mazda is groot geworden met de wankelmotor. Iconische modellen als de Cosmo 110S, de RX-7 en RX-8 maakten allemaal gebruik van een wankelmotor. Het was voor Mazda echter te kostbaar om de wankelmotor door te blijven ontwikkelen om deze te laten voldoen aan de strenge emissienormen van tegenwoordig. De motor werd daarom na de RX-8 in de ijskast geparkeerd. Niet veel later begon Mazda achter de schermen weer met het ontwikkelen van de wankelmotor.
Kansrijk
Jeff Guyton, CEO van Mazda Europa, heeft in recente interviews aangegeven dat een rotatiemotor gebruiken als range-extender een slimme oplossing is, omdat de motor eigenlijk met alles werkt. Of het nu gaat om waterstof, brandstof of alcohol: het kan allemaal. Volgens Guyton kan Mazda de SkyActiv-technologie ook toepassen in een rotatiemotor.
LEES OOK: AutoRAI Wiki: Wankelmotor
Voordelen
Mazda is de enige speler in de auto-industrie die de techniek van de rotatiemotor onder de knie heeft. Voordelen van de wankelmotor is het lage gewicht en compacte formaat, alleen ligt het brandstofverbruik wel iets hoger.