Bijzonder: Mazda bouwt benzinemotor met dieseltechniek
SkyActiv-X benzinemotor met compressie-ontsteking komt in 2019
Mazda ontwikkelt een nieuw type benzinemotor dat werkt met compressie-ontsteking: een ontbrandingstechniek die we kennen van diesels. Deze ‘revolutionaire’ SkyActiv-X benzinemotor is volgens de fabrikant 30% efficiënter dan de huidige benzinetechniek en wordt vanaf 2019 in de modellen toegepast.
LEES OOK: Autotest – Mazda CX-5 (2017)
De nieuwe SkyActiv-X benzinemotor is volgens Mazda de eerste ter wereld met compressie-ontsteking. Dat betekent dat het benzinemengsel niet wordt ontbrand door de vonk van een bougie, maar door de compressie door de zuiger. Het mengsel van benzine en zuurstof in de verbrandingskamer wordt dan zodanig samengeperst, dat het spontaan ontbrandt. Precies zoals in een dieselmotor.
Benzine heeft echter een heel andere eigenschap dan diesel. Het is technisch zeer gecompliceerd om een soepel draaiende benzinemotor met compressie-ontsteking te ontwikkelen en daarom is het nooit eerder op grote schaal toegepast.
Spark Controlled Compression Ignition
Mazda werkt al langer met ongebruikelijk hoge compressieverhoudingen bij benzinemotoren en heeft nu een systeem ontwikkeld dat zowel compressie-ontsteking als vonkontsteking mogelijk maakt: Spark Controlled Compression Ignition.
Het resultaat is veelbelovend. De Japanse fabrikant claimt een 20-30% lager brandstofverbruik en een 10-30% hoger koppel ten opzichte van de huidige SkyActiv-G benzinemotor met vergelijkbare cilinderinhoud.
Volgens Mazda is de SkyActiv-X benzinemotor zelfs zuiniger dan de modernste SkyActiv-D dieselmotor. Als dat in de praktijk daadwerkelijk zo blijkt te zijn, dan praten we toch over een kleine revolutie.