Review – Mazda CX-5 2023 nu geëlektrificeerd, hoe werkt dat?
Wat heeft de Mazda CX-5 2023 te bieden?
Alle benzinemotoren van de Mazda CX-5 hebben vanaf modeljaar 2023 standaard de Mazda M Hybrid technologie. Licht geëlektrificeerd dus. Hoe werkt dat precies? Wat merk je er als bestuurder van? En nog een belangrijke vraag: wat heeft de Mazda CX-5 voor modeljaar 2023 allemaal te bieden? Tijd voor antwoorden.
Elektrificatie
Elektrificatie is niet meer weg te denken in de automotive wereld. Dankzij elektrische ondersteuning worden benzinemotoren zuiniger en bieden ze ook meer kracht tijdens accelereren. Een win-win-situatie dus. Ook Mazda is bezig met elektrificatie. Niet alleen met een volledig elektrische Mazda MX-30 of plug-in hyride Mazda CX-60. Voor modeljaar 2023 wordt ook de Mazda CX-5 geëlektrificeerd dankzij Mazda M Hybrid technologie.
Mazda CX-5 M Hybrid
Goed, Mazda M Hybrid technologie voor de populaire Mazda CX-5 SUV. Wat komt daar precies bij kijken? Leggen we uit. Het compacte mild hybride systeem heeft een geïntegreerde startgenerator (ISG) en een 24V lithium-ion batterij geplaatst tussen de wielen. Het zorgt voor een lager brandstofverbruik door de energie die tijdens het vertragen vrijkomt terug te winnen en de ISG – die ook als een elektromotor werkt – te activeren om de benzinemotor te ondersteunen tijdens accelereren.
Mild-hybride
Deze milde vorm van elektrificatie noemen we in de volksmond ook wel mild-hybrid. Het laat zich het beste vergelijken met een e-bike. Zo laten we ook zien in de uitgebreide video over de Mazda CX-5 2023. Vertrekken zonder elektro-ondersteuning kost simpelweg veel meer kracht. Met eigen ogen zien? Check dan de video in dit artikel.
Mazda CX-5 2023: nu ELEKTRISCH!? – REVIEW – AutoRAI TV
Wacht, er is meer!
Mazda voert meer wijzigingen door aan zijn CX-5. Zo beschikken de benzinemotoren van de Mazda CX-5 voortaan ook over een aangepast motormanagementsysteem om het brandstofverbruik te verbeteren en een lagere CO2-uitstoot te realiseren. De e-Skyactiv-G 2.0 liter met 165 pk en e-Skyactiv G 2.5 liter met 194 pk hebben ook cilinderuitschakeling.
Trekgewicht Mazda CX-5 2023
Ook prettig: ondanks toepassing van elektrificatie in de Mazda CX-5 heeft de familie-SUV nog steeds een hoog trekgewicht. Het geremde trekvermogen bedraagt minimaal 1.800 kilogram en loopt op tot zelfs 2.000 kilogram! Dat is maar goed ook, want de Mazda CX-5 is een van de populairste caravantrekkers van Nederland. Hij is dus geliefd onder de caravanbezitters. De 165 pk mild-hybride benzine-aandrijflijn heeft in combinatie met een handgeschakelde zesbak 1.800 kilogram geremd trekgewicht. Met automaat is dat zelfs 2.000 kilogram. De sterkere 194 pk sterke variant mag altijd 2.000 kilogram geremd trekken.
Wat merk je als bestuurder van mild-hybride technologie?
De mild-hybride technologie in de Mazda CX-5 met e-Skyactiv-G benzinemotoren laat rijders op een laagdrempelige manier kennismaken met elektrificatie. Als bestuurder heb je geen omkijken naar de geïntegreerde startgenerator (ISG) en de 24V lithium-ion batterij. De auto doet simpelweg het werk. Je merkt wel dat de auto wat energie terugwint omdat de auto extra afremt tijdens het liften van het gaspedaal. Wat je ook merkt: een extra zetje in de rug tijdens accelereren. Stop-startverkeer is natuurlijk erg gunstig voor deze auto, want door het vele afremmen win je continu wat extra energie terug die het mild-hybride systeem weer gebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Volgens Mazda is deze CX-5 mild-hybride ongeveer 10 procent zuiniger dan een aandrijflijn zonder MHEV.
Die Japanners hebben oog voor detail
Genoeg over mild-hybride. Want hoe bevalt de Mazda CX-5 als praktische familie-auto? En wat heeft de auto voor modeljaar 2023 te bieden? Leggen we uit. Praktisch is de CX-5 zeker. Hij is lekker ruim vanbinnen, ook volwassen personen zitten uitstekend achterin. Dan is er ook nog een ruime bagageruimte, waarop we zo nog even terugkomen.
Er is ook oog voor de kleinere details. Noem het Japans vakmanschap of gewoon hoogwaardig, maar het interieur van de auto ziet er erg fraai uit. Rustig vooral, maar wel overzichtelijk en goed afgewerkt. Leuk is dat je de CX-5 een eigen karakter kunt geven door bijvoorbeeld te kiezen voor de Newground-, Homura- of Takumi-variant. Deze versies hebben subtiele verschillen om een eigen karakter te bepalen.
Newground en Homura
De Newground heeft bijvoorbeeld suède bekleding met een zeshoekig patroon en stiksels en biezen in de kleur groengeel. Ook in de grille is een groengele accentkleur aangebracht. Ook tof: de Newground-uitvoering van de CX-5 beschikt in de bagageruimte over een omkeerbare laadvloerplaat met een waterbestendige coating aan de onderzijde. Bij deze uitvoering is de onderbak water- en krasbestendig. Ideaal voor het opbergen van natte, modderige kleding en schoeisel. Bij de Homura-variant is de grille-omlijsting zwart van kleur en bespeuren we rode accenten, ook in het interieur.
Andere updates
Verder is de Mazda CX-5 modeljaar 2023 van alle gemakken voorzien, zoals een middenconsole met een draadloze smartphonelader, maar ook een draadloze versie van Apple CarPlay en Android Auto. En jawel: ook USB-C laadpoorten. Rijhulpsystemen zijn er in overvloed. De CX-5 heeft bijvoorbeeld een rijstrookassistent, een botspreventiesysteem, adaptieve cruise control, dodehoekbewaking en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter.
Conclusie Mazda CX-5
Kort samengevat: met ingang van modeljaar 2023 is de Mazda CX-5 geëlektrificeerd dankzij toepassing van mild-hybride technologie. De auto is weer net wat zuiniger en dankzij diverse updates ook completer dan ooit. Dat zal de populariteit van de CX-5 goed doen, want het is nog altijd een geliefd model. Sterker nog: het is de best verkochte auto binnen Mazda’s wereldwijde modellengamma. Dat zegt wel wat.