![Mazda 323 HB 1.6i 16v Turbo 4x4](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2025/02/mazda-323-turbo-vierwielaandrijving-foto1-640x480.jpg)
Gespot: een Mazda 323 Turbo 4×4
Met een krachtige viercilinder benzinemotor!
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Dit is de Mazda 323 HB 1.6i 16v Turbo 4×4. Deze auto werd ontwikkeld voor de Groep A-rallyklasse, maar was ook te koop bij de Mazda-dealer. De Delta Integrale van Mazda dus! De auto was leverbaar in de kale GT-uitvoering alsook in een rijker uitgeruste, maar ook zwaardere GT-X-versie. Door het AWD-systeem steeg het gewicht van 936 kilogram voor een gewone 323 naar 1.140 kilogram voor deze uitvoering.
Sterke aandrijflijn
Er ligt een uiterst potente krachtbron onder de kap, die de auto ondanks het toegenomen gewicht aan heel behoorlijke prestaties hielp. De 1.6 is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en heeft uiteraard zestien kleppen. Brandstofinjectie en een turbo zorgen voor een nog hoger prestatiepotentieel en doen het vermogen stijgen naar 103 kW (140 pk). Er was ook een gelimiteerde uitvoering, de GT-Ae met 110 kW (150 pk).
60.000 gulden!
De auto koste begin jaren ’90 bijna 60.000 gulden. De topsnelheid ligt op 210 km/u terwijl de sprint naar de honderd nipt onder de acht seconden moet lukken. Ook de carrosserie is anders dan die van een gewone 323, met stijvere dorpels en een verstevigde bodemsectie. Je ziet ze zelden in deze staat.
Informatie over deze betreffende Mazda 323 1.6 Formule-4 4×4
- Aantal cilinders: 4
- Cilinderinhoud: 1.597 cm3
- Motorcode: B6
- Vermogen: 105 kW (143 pk)
- Aandrijving: voor+achter
- Wielbasis: 240 cm
- Gewicht: 1.100 kilogram
- Maximaal gewicht: 1.650 kilogram
- Gewicht rijklaar: 1.200 kilogram
- Aanhanger gewicht geremd: 1.200 kilogram
- Eerste toelating internationaal: 30/6/1987
- Eigenaar: privé collectie Mulder-Mazda
![Mazda 323 HB 1.6i 16v Turbo 4x4](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2025/02/mazda-323-turbo-vierwielaandrijving-foto2-1140x855.jpg)