Het roer om voor Maserati dankzij miljardeninvestering
Diverse nieuwe modellen aangekondigd
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) investeert maar liefst 5 miljard euro in Italië. Daar profiteert Maserati van mee. Met een deel van de investering kan Maserati inzetten op elektrificatie en technologieën voor autonoom rijden, maar ook nieuwe modellen ontwikkelen.
Investeringsplan van FCA voor Italië
Het 2019-2021 investeringsplan van FCA voor Italië – gepresenteerd op 29 november 2018 in Turijn – omvat 13 compleet nieuwe of vernieuwde FCA-modellen en geëlektrificeerde versies van twaalf nieuwe of bestaande modellen. Niet alleen Maserati profiteert mee. Fiat komt met een elektrische versie van de Fiat 500 die in de Mirafiori-fabriek wordt gebouwd. Daarnaast komt er een nieuw premiummodel voor Alfa Romeo, die in Pomigliano van de band gaat rollen. Maar hoe zit het dan met Maserati?
Autonoom rijden
Het merk met de beroemde drietand zet allereerst in op autonoom rijden. “Alle nieuwe Maserati’s én de vernieuwde versies van het huidige modelprogramma krijgen uiteenlopende opties voor autonoom rijden”, stelt de fabrikant. Maserati trapt af met het verbeterde Level 2 Highway Assist die nu Level 3 ‘hands-off’ autonoom rijden mogelijk maakt. Het systeem kan daarmee geautomatiseerd van rijstrook wisselen of de auto veilig naast de weg tot stilstand brengen wanneer de bestuurder niet langer in staat is de auto zelf te besturen.
Modena, Cassino en Turijn
De focus ligt ook op geëlektrificeerde modellen. Die worden stuk voor stuk in Italië geproduceerd, denk dus aan Modena, Cassino en Turijn (Mirafiori en Grugliasco). “Maserati’s volledig elektrische modellen gaan de traditionele, gewaardeerde rijdynamiek van het merk combineren met de allernieuwste batterij-elektrische technologie. Dit zal onder meer resulteren in unieke rijmodi, een grote actieradius en ultrasnel laden”, belooft het merk.
Maserati Ghibli
En hoe zit het dan met nieuwe modellen? Maserati noemt nog niet alle details, maar verklapt wel dat de Maserati Ghibli – die in Turijn wordt geproduceerd – het eerste model wordt met hybride-aandrijving. De eerste van een compleet nieuwe serie Maserati’s wordt een sportauto met elektro-ondersteuning die in Modena van de band zal rollen. De productielijn wordt momenteel al voorbereid op het assembleren van de elektrische aandrijflijn. Of het om de productieversie gaat van de Alfieri, is niet bekend.
Ook nieuw: utility vehicle
Daarnaast komt Maserati met een nieuwe utility vehicle. Die komt straks uit Cassino en zal een belangrijke rol spelen in de groei van het merk. Een investering van 800 miljoen euro is gereserveerd voor de bouw van een nieuwe productielijn die naar verwachting eind eerste kwartaal in 2020 in gebruik wordt genomen. De eerste preproductiemodellen rollen waarschijnlijk in 2021 van de lijn. In Modena is Maserati al begonnen met de bouw van een spuiterij. Het ontwerp van de spuiterij biedt Maserati-klanten tevens de mogelijkheid om aanwezig te zijn bij het spuiten van hun eigen auto. Dat best leuk. Maserati werkt ook een compleet nieuw personalisatieprogramma voor klanten die op zoek zijn naar ‘one-off’ exclusiviteit. Hiervoor bouwt Maserati in de fabriek in Modena een speciaal atelier.
En de GranTurismo en GranCabrio dan?
De GranTurismo en GranCabrio blijven deel uitmaken van Maserati’s modelprogramma. Deze modellen gaan bovendien mee in het volledig nieuwe tijdperk van elektrificatie. De productie van de compleet nieuwe GranTurismo en GranCabrio gaat plaatsvinden in de fabriek in Turijn. In die fabriek investeert FCA nog eens 800 miljoen euro. De Levante, Quattroporte en Ghibli blijven gewoon doorlopen.