
Maserati maakt specificaties motor MC20 bekend: veel power!
Maserati Nettuno: 3,0-liter V6 met twee turbo's

Dat Maserati’s nieuwe supercar MC20 een V6-turbobenzinemotor zou gaan krijgen, was geen verrassing meer. Maserati maakt nu alle specificaties bekend van deze nieuwe krachtbron, door de Italianen ‘Maserati Nettuno’ gedoopt.
September 2020
De Maserati Nettuno is het kloppende hart van de MC20 supersportwagen die in september 2020 wordt onthuld. Maserati heeft de V6-motor ontworpen in Modena, in het Maserati Innovation Lab aan de Via Emilia Ovest en de workshops aan de Via Delle Nazioni (de historische basis van Maserati Corse). Het motorblok is ontwikkeld in de Engine Hub, gelegen aan de beroemde Viale Ciro Menotti. Daar wordt de motor ook gebouwd.
Noteer in de agenda
Over september 2020 gesproken: dat kan nog best interessant worden. Maserati luidt op 9 en 10 september in Modena tijdens een groots opgezet ‘MMXX: The time to be audacious’-event een nieuw tijdperk in. Tijdens het evenement presenteert Maserati nieuwe modellen die de komende jaren in productie gaan. Ook worden innovatieve aandrijfsystemen aangekondigd.
Maserati Nettuno in detail
Genoeg toekomstmuziek, tijd om de Maserati Nettuno in detail door te nemen. De nieuwe 3,0-liter V6 twin-turbo benzinemotor met V90°-architectuur is voorzien van een dry-sumpsysteem (een klassieke feature bij supersportauto’s). De motor levert een vermogen van 630 pk bij 7.500 toeren per minuut. Het maximale koppel komt uit op 730 Nm koppel vanaf 3.000 toeren per minuut. Het motorblok heeft een specifiek vermogen van 210 pk/liter. De compressieverhouding is 11:1, de slag is 82 mm en de boring 88 mm.








Maserati noemt drie highlights
De voorkamer: een verbrandingskamer die is geplaatst tussen de centrale elektrode en de traditionele verbrandingskamer en is verbonden door een reeks speciaal ontworpen openingen.
Zijwaartse bougie: een traditionele bougie dient als ondersteuning om een constante verbranding te garanderen wanneer de motor op een niveau werkt waarbij de voorkamer niet hoeft te worden ingeschakeld.
Dubbel injectiesysteem – direct en indirect: dit systeem is gekoppeld aan de brandstoftoevoerdruk bij 350 bar en vermindert het geluid in het lage toerenbereik, waardoor de uitstoot wordt verminderd en het verbruik wordt verlaagd.
Technische specificaties
Fabrikant: Maserati
Lay-out motor: V6 90°
Cilinderinhoud: 3,0 liter
Boring x slag: 88 x 82 mm
Compressieverhouding: 11: 1
Ontstekingsvolgorde: 1-6-3-4-2-5
Max. vermogen: 630 pk bij 7.500 tpm
Max. koppel: 730 Nm bij 3.000 – 5.500 tpm
Max. toerental: 8.000 tpm
Turbo’s: Twin Side Turbo met elektronisch aangestuurde overdrukklep
Ontstekingssysteem: Dubbele bougies met passieve voorkamer
Oliepomp: Volledig variabele oliepomp
Smeringssysteem: Dry sump met afvoerpompen & externe olietank
Brandstofsysteem: PDI (directe inspuiting 350 bar + poortinjectie 6 bar)
Kleppentrein & timing: Double Over Head Camshaft met variabele kleptiming
Motorbreedte: 1.000 mm
Motorhoogte: 650 mm
Motorlengte: 600 mm
Gewicht motor (DIN GZ): minder dan 220 kg
Brandstofnorm: EU6D/China 6B/Ulev 70