Maserati GT2 treedt in voetsporen van MC12
Gebaseerd op Maserati MC20
Maserati keert terug in de autosport. Maak kennis met de Maserati GT2, gebaseerd op de nieuwe MC20. De GT2 treedt in de voetsporen van de legendarische MC12.
Maserati heeft een lange autosporthistorie
Maserati staat naar eigen zeggen klaar om de gloriedagen van de GT-kampioenschappen te doen herleven. Het merk kan bogen op een lange en succesvolle autosporthistorie van bijna een eeuw. Na de MC12 was het jaren stil, maar nu de MC20 een uitstekende basis vormt voor een GT-racer, heeft Maserati die auto ook ontwikkeld: de GT2.
Autosport weer in the picture bij Maserati
Eind 2022 voegde Maserati een compleet nieuw hoofdstuk toe in zijn lange autosporthistorie, toen het niet alleen zijn deelname aan het 2023 ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap aankondigde, maar ook de inschrijving in de GT2 European Series, als onderdeel van een overkoepelende strategie waarmee het merk terugkeert op de internationale circuits.
630 pk sterk
De Maserati GT2 is geschikt voor teams en gentleman drivers die in de GT2-kampioenschappen uitkomen. Hij werd door Maserati engineering in samenwerking met Centro Stile Maserati ontworpen. Onderhuids vertrouwt de Maserati GT2 op de 463 kW/630 pk sterke Nettuno V6-motor uit de Maserati MC20.
Quick-release-carrosserie en Maserati Twin Combustion
Tot de meest opvallende technische highlights behoren de compleet nieuwe, gepatenteerde MTC (Maserati Twin Combustion)-technologie (gebaseerd op F1-motoren), een ultralichte koolstofvezel monocoque en de lichtgewicht, volledig uit composiet opgetrokken carrosserie. Naast het nodige spoilerwerk heeft de auto ook een quick-release-carrosserie om zo snel mogelijk onderdelen te kunnen vervangen, evenals een chassis met een hoge torsie- en buigstijfheid.
Andere highlights Maserati GT2
De stuurbekrachtiging is volledig elektrisch. Alle onderstelcomponenten van de auto zijn specifiek voor de racerij ontwikkeld. Voorbeelden zijn de verstelbare schokdempers en anti-roll bars voor en achter. Hetzelfde geldt voor de elektronica en de zestraps sequentiële raceversnellingsbak met schakelpaddles en transmissiedraaiknop op het stuur. Het carbon dashboard met het geïntegreerd 10-inch display zorgt voor een futuristisch geheel.
Andrea Bertolini, testcoureur van Maserati
“De eerste paar dagen zijn altijd vrij uniek en voor mij nog eens extra, aangezien ik destijds het geluk had om Maserati de successen in de GT1-WK’s te bezorgen, met vier titels”, verklaart Andrea Bertolini, testcoureur van Maserati. “We staan nu op het punt om de draad weer op te pakken met opnieuw een prachtige auto. We hebben al veel tests gedaan en de eerste feedback is positief. Het was spannend om weer achter het stuur van een GT te kruipen en ik kon zien dat alle betrokkenen erg enthousiast en gemotiveerd zijn. We hebben ons gefocust op het ontwikkelen van een auto die niet alleen de concurrentie het hoofd kan bieden, maar ook bij uitstek geschikt is voor onze gentleman drivers met het oog op handling, comfort en prestaties. We willen dat ze een uniek gevoel ervaren in deze auto. De afgelopen maanden hebben we intensief in de simulator gewerkt. Nu hebben we een drukke serie testdagen voor de boeg, om ons voor te bereiden om weer op het circuit in actie te komen.”