Londense Taxi als bestelwagen
Elektrische aandrijving en range extender benzinemotor
De LEVC VN5 is een naar bestelauto getransformeerde Londense taxi. De laadruimte is fors. De VN5 is zeer wendbaar. Hij kan bijna om zijn as keren, want dat moeten taxi’s in Londen kunnen. Hij is elektrisch aangedreven met ondersteuning van een range extender: een 1,5 liter driecilinder benzinemotor.
LEVC (Londen Electric Vehicle Company) is een Chinese producent, die onderdeel is van de Geely Group waartoe ook Volvo behoort. Stuur en middenconsole in de VN5 vertonen sterke gelijkenis met die in de Volvo XC90 en de benzinemotor zit ook in enkele Volvo-modellen. Op afwerking en rijgedrag is niets aan te merken. Alleen zijn de buitenspiegels wat aan de kleine kant. Bij bestelwagens zijn we grotere exemplaren gewend.
Heel stil en ultrakorte draaicirkel
Verder valt op dat rijgeluiden behoorlijk zijn gedempt. Een elektromotor is al stil, maar je hoort ook de driecilinder range extender niet. Zelfs niet als je hard optrekt. Het is absoluut niet te horen of die meehelpt of niet. Overigens geeft LECV een gemiddeld verbruik op van 1,2 l/100 km. De draaicirkel is verbluffend krap, Als je het stuur helemaal omdraait dan lijkt de voorzijde van de besteller zijwaarts te bewegen. Het voelt bijna alsof hij om zijn as draait,
LEVC VN5 kan 98 km elektrisch rijden
De VN5 kan volgens WLTP 489 km afleggen, waarvan gemiddeld 98 km puur elektrisch. De aandrijflijn is gelijk aan die van de TX-taxi van LEVC, waarvan er 5.000 zijn afgeleverd Londen. Met een laadvermogen van 5,5 m³ kan de VN5 gemakkelijk twee Euro2/3-pallets vervoeren (1.000 x 1.200 mm) met een bruto/netto laadvermogen tot 830/735 kg. De bedrijfswagen heeft een grote schuifdeur aan de zijkant (waardoor een pallet zijdelings kan worden geladen) en een 60/40-splitdeur aan de achterzijde.
Voorzijde van Londense taxi
De VN5 deelt zijn kenmerkende vormgeving met de iconische Londense taxi. Hij heeft hetzelfde front als de TX-taxi, die in deze vorm in 2017 op de markt werd gebracht. De bestelwagen is standaard voorzien van LED-koplampen.
Stoel zelfde als voor taxichauffeurs
Ook het interieur van de VN5 wordt gedeeld met de TX. De stoel is dezelfde als die door duizenden taxichauffeurs in de straten van Londen wordt gebruikt. De bestuurdersstoel is ergonomisch ontworpen en volledig verstelbaar en ook het stuur kan worden versteld. Instellingen zijn toegankelijk via een groot centraal touchscreen, terwijl de heldere ledverlichting duidelijk de andere bedieningselementen verlicht.
Tot 50 kW snelladen
Er zijn drie VN5-varianten verkrijgbaar, de Business, City en Ultima. Alle VN5-modellen zijn standaard voorzien van Autonomous Emergency Braking (AEB), bestuurders- en passagiersairbags aan de voor- en zijkant, cruisecontrol, een negen inch touchscreen en klimaatregeling met twee zones, evenals 50 kW DC-snel laden en minimaal 11 kW AC-laden.
Behoorlijk compleet uitgerust
De City-uitvoering omvat voorruitverwarming, parkeersensoren voor en achter, gordijnairbags en Lane Departure Warning (LDW), terwijl het topmodel Ultima standaard is voorzien van een achteruitkijkcamera, luxe stoelen, metallic lak en 22 kW AC-laadvermogen.
Opties
Er zijn zes optiepakketten verkrijgbaar. Het Comfort-pakket omvat luxe bestuurders- en passagiersstoelen, satellietnavigatie, opbergruimte onder de stoel en voorruitverwarming. Het Safety-pakket wordt geleverd met het informatiesysteem voor verkeersborden (RSI), de Intelligente snelheidsaanpassing (Speed Limit Intelligent Function – SLIF), Lane Departure Warning (LDW) en gordijnairbags.
Ombouwmogelijkheden
Daarnaast heeft LEVC met een aantal toonaangevende ombouwers in Europa samengewerkt om ervoor te zorgen dat de VN5 kan worden uitgerust met stellingen, dakdragers, lichtbalken, thermogeregeld transport en andere op maat gemaakte aanpassingen. Geautoriseerde partners zijn onder meer Bott, Sortimo, Modul-System en Paneltex.
Elektrisch rijden voor emissievrije zones
De VN5 is volgens LEVC vooral interessant voor bedrijven die een aanzienlijk aantal ‘startkilometers’ moeten rijden om bij het eerste afleveradres te komen vanaf de bedrijfslocatie, waarbij het laatste stuk volledig elektrisch kan worden gereden, bijvoorbeeld als in de toekomst sprake is van een emissievrije zone. De TX-taxi heeft dezelfde aandrijflijn, omdat in het centrum van Londen sprake is van een milieuzone en taxi’s daar sowieso emissievrij moeten kunnen rijden.
Vijf jaar/240.000 km garantie
Opladen van de 31 kWh batterij kan in 30 minuten van leeg naar 100 procent dankzij de 50kW DC-laadcapaciteit. Door de lange onderhoudsintervallen van 40.000 km van de VN5 wordt de tijd dat de auto van de weg is verder tot een minimum beperkt. De VN5 wordt geleverd met een voertuiggarantie van vijf jaar/240.000 km en een accugarantie van acht jaar/240.000 km. Momenteel zijn er drie dealers in Nederland, in Amsterdam, in Ruurlo en in Rotterdam. Het zijn allemaal Volvo-vestigingen.
De LECV VN5 is leverbaar van 52.450 euro (incl. BTW)
Specificaties van de VN5
- Lengte – 5.233 mm
- Totale breedte inclusief spiegels – 2.083 mm
- Totale hoogte – onbeladen – 1.990 mm
- laadvolume – 5,5 m³
- Breedte zijdeuropening – 1.128 mm – voor zijdelings laden van pallet
- Hoogte zijdeuropening – 1.199mm
- Breedte achterdeuropening – 1.253 mm
- Hoogte achterdeur – 1.272 mm
- bruto/netto laadvermogen – 830/735 kg
- Bruto voertuiggewicht – 2.900 kg
- Draaicirkel stoeprand tot stoeprand – 10,1 m
Aandrijflijn en opladen
- Actieradius: 98 km elektrisch, 489 km totaal bereik (WLTP)
- Piekvermogen: 150 pk
- Maximum koppel: 250 Nm
- Batterijcapaciteit: 31 kWh
- Benzinemotor: 1,5 l 3-cilinder
- Inhoud brandstoftank: 36 l
- Laden op wisselstroom: 11 of 22 kW (CCS)
- Laden op gelijkstroom: 50 kW (CHAdeMO)
- Officieel gecombineerd brandstofverbruik: 0,9 l / 100 km (WLTP)
- Officiële CO2-emissie (g/km): 21 WLTP
- Maximale snelheid: 128 km/u