Leuk die EV’s, maar in 2035 heeft 84% van voertuigen wereldwijd nog een verbrandingsmotor
Mazda gaat onderzoek doen naar schonere brandstof
84% van de voertuigen wereldwijd zal in 2035 nog steeds een verbrandingsmotor hebben. Dat blijkt uit het rapport ‘Global Transport Outlook to 2050‘ van de International Energy Agency. Reden genoeg voor Mazda om een onderzoek te starten naar een schonere brandstof.
Saudi Aramco en Mazda
Mazda is een onderzoek gestart met Saudi Aramco, het staatsoliebedrijf van Saudi-Arabië en met het Japanse nationale instituut voor geavanceerde industriële wetenschap en technologie (AIST), gericht op het efficiënter maken van verbrandingsmotoren en het verminderen van CO2-emissies.
Biobrandstof
Het doel is om een koolstofarme brandstof te ontwikkelen. Jeff Guyton, CEO van Mazda Motor Europa, heeft in een interview met AutoRAI.nl al aangegeven geïnteresseerd te zijn in een op algen gebaseerde brandstof. “Als we een CO2-neutrale biobrandstof kunnen maken, kunnen we het milieu aanzienlijk verbeteren.”
Lagere uitstoot
Binnen dit project zal Saudi Aramco een brandstof ontwikkelen op basis van een raffinageproces dat resulteert in een lagere uitstoot van koolstofdioxide en zullen Mazda en AIST onderzoek doen naar een hoogrendementsmotor, die op deze brandstof werkt en deze motor uiteindelijk ook ontwikkelen.
Well-to-wheel principe
Mazda hecht daarnaast veel waarde aan het well-to-wheel principe. Guyton: “Als je de CO2-emissies op de wereld echt wilt reduceren moet je kijken naar het well-to-wheel principe: de ecologische voetafdruk van een auto als de productiekosten van de auto én de gebruikte energie worden meegerekend.”
Crossover-achtig model
Naast dit onderzoek naar een duurzame brandstof werkt Mazda ook aan een volledig elektrische auto. Die komt in 2019 op de markt en wordt optioneel leverbaar met een range-extender: een wankelmotor. Deze wankelmotor, ook wel rotatiemotor genoemd, is er om eventuele zorgen van klanten weg te nemen. “Dit wordt geen BMW i3-achtige auto, maar een auto met het formaat van een Mazda 3. Een crossover-achtig model zou leuk zijn. We gaan hem wereldwijd aanbieden, maar niet overal zal de auto interessant zijn door regelgeving”, zo heeft Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service van Mazda Motor Europe, al eerder gezegd in een interview met AutoRAI.nl.
Small Car Platform
Mazda bouwt de elektrische auto op basis van het nieuwe Small Car Platform. Deze bodemplaat vormt de basis van de nieuwe generatie Mazda 2, Mazda 3 en CX-3. In dit interview nog veel meer details over de volledig elektrische Mazda.