
Le Mans met waterstof? Toyota ziet het wel zitten

Toyota viert dit jaar de veertigste verjaardag van zijn Le Mans-avontuur. Het feestje wordt onder andere gevierd met de onthulling van de GR LH2 Racing Concept, een experimentele racewagen op vloeibare waterstof.
Van Mirai naar Le Mans-racer
Toyota doet al jaren zijn huiswerk op het gebied van waterstof, niet alleen voor dagelijks gebruik – denk aan de Mirai – maar ook op het circuit. Al eerder toonde Toyota op Le Mans een studiemodel op waterstof, maar met de GR LH2 Racing Concept zet het merk nu een volgende stap. Geen statisch showmodel, maar een doorontwikkelde testauto die tijdens de beroemde 24 uur zichtbaar aanwezig is in het zogeheten H2 Village.

Vloeibaar waterstof
De GR LH2 is gebaseerd op de GR010 Hybrid, Toyota’s huidige troef in het World Endurance Championship. Maar onderhuids zit een radicaal andere aandrijflijn. Waar de reguliere GR010 op een brandstofmotor én elektromotor vertrouwt, draait de LH2-variant op vloeibare waterstof, opgeslagen in stevige waterstoftanks.

Testbank op wielen
De GR LH2 Racing Concept is geen racer die dit weekend aan de start verschijnt, maar een rijdend testlab. Toyota gebruikt ‘m om data te verzamelen, problemen te vinden en oplossingen te bouwen – met als ultieme doel: een waterstofklasse in Le Mans. In de Japanse Super Taikyu-serie heeft Toyota al ervaring opgedaan met races op waterstof. In 2022 doken ze in België op in het wereldkampioenschap rallysport met een GR Yaris H2 als demonstratiewagen:
Bekijk ook: Toyota Mirai (2021) – Kunnen Tesla en Polestar inpakken? – REVIEW – AutoRAI TV