Land Rover Discovery Sport P300e, met driecilinder! – Review
Ontdekken met een stekker
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Land Rover Discovery Sport P300e is een familie-SUV met een stekker. Een plug-in hybride dus. Bevalt dat een beetje, de wereld ontdekken met een Discovery Sport plug-in?
Gunstige CO2-uitstoot
De Nederlandse Land Rover-importeur mag in zijn handen wrijven nu Jaguar Land Rover zich vol stort op het ontwikkelen van plug-in hybrides. Deze PHEV’s hebben op papier een zeer lage CO2-uitstoot waardoor je in Nederland aanzienlijk minder BPM-boete hoeft af te rekenen. Wat voor effect een plug-in hybride versie heeft op de prijzen wordt goed duidelijk met de komst van de nieuwe Land Rover Discovery Sport P300e. Het is namelijk per direct de voordeligste Discovery Sport in de line-up.
Prijzen Discovery Sport P300e
Rijden kan vanaf 65.716 euro. Dat is haast 6.000 euro voordeliger ten opzichte van de Discovery Sport D165. Op die dieselvariant zit dik 23.000 euro aan BPM versus 986 euro voor de plug-in hybride. Zonder BPM zou de minder gecompliceerde dieselversie wel voordeliger zijn, maar in Nederland zitten we nu eenmaal vast aan die ellendige BPM waardoor auto’s onnodig duur zijn.
Hoe dan ook, je krijgt bij de plug-in hybride direct veel power, want de aandrijflijn van de Discovery Sport P300e heeft zoals zijn naam al doet vermoeden een stevige 300 pk. Dat is ook aanzienlijk meer dan de P200 benzinevariant die minimaal 78.544 euro kost.
Een driecilinder?!
Je zou het misschien niet verwachten, maar de Land Rover Discovery Sport P300e heeft een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 200 pk. Door de combinatie met een elektromotor ontstaat er toch een riant systeemvermogen, te weten 309 pk (227 kW) en liefst 540 Nm aan trekkracht. De 0-100-sprint kost 6,6 seconden en de topsnelheid komt uit op 209 km/u. De driecilinder blijft keurig op de achtergrond en brengt toch voldoende tempo in de auto. Dus laat je niet afschrikken door zijn kleine slagvolume, de ambitie van deze driepitter is groot.
Elektrische actieradius
Dankzij een 15 kWh lithium-ion accupakket kan de P300e-versie op papier 57 tot 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Daar mag je in de praktijk ongeveer 40 tot 45 kilometer van maken. Gezien zijn gewicht van 2.168 kilogram is dat geen slechts score. De batterijen zijn netjes geplaatst onder de achterbank zodat er geen zitruimte en bagageruimte verloren gaat.
Soepel samenspel
Het samenspel tussen de driecilinder en elektromotor verloopt opvallend soepel. Er is geen sprake van schokken en met name door het riante koppel accelereert deze SUV ook bij lagere toerentallen gretig. Een plug-in hybride moet je natuurlijk wel opladen om te kunnen profiteren van de aandrijflijn. Het opladen duurt met een 7 kW AC-thuislader van 0 naar 100 procent ongeveer 132 minuten. Via een 32 kW DC-snellader duurt van 0 naar 80 procent opladen minder dan 30 minuten. Het oplaadpunt bevindt zich vanachter bekeken links van de auto. Tanken doe je aan de rechterkant.
Kleinere brandstoftank en trekgewicht
De batterij niet opladen is zonde, want zodoende moet de driecilinder onnodig hard werken en dat zie je terug aan het brandstofverbruik. De tank is bovendien wat kleiner ten opzichte van de benzine of diesel. De PHEV heeft een tankinhoud van 57 liter. Gecombineerd moet je daardoor wel 600 kilometer kunnen halen op een volle lading stroom en volle benzinetank. Hoe meer elektrisch je rijdt, hoe lager je gemiddelde brandstofverbruik. De plug-in hybride mag 1.600 kilogram geremd trekken. Wil je meer? Dan moet je de D165 of P200 nemen. De diesel mag 2.200 kilogram trekken, de benzine 2.000.
Heerlijk onderstel
Rijden in de Land Rover Discovery Sport P300e is absoluut geen straf. Het is zelfs heerlijk tijdverdrijf. Wat een comfortabele familie-SUV is dit zeg. Een heerlijk onderstel met fijne demping filtert op een aangename manier korte oneffenheden in het wegdek weg. Je zit daarnaast op fijne stoelen, die helaas wel wat korte zittingen hebben. Het stuurgevoel is goed voor elkaar. Er zit een fijne zwaarte in de besturing waardoor je voldoende feedback krijgt op je input.
Hoogglans zwart
Het stuurwiel is wat aan de grote kant, maar aan de andere kant past dat wel bij een avontuurlijke SUV als de Discovery Sport. Het dashboard is strak van opzet. Maar de overdaad aan hoogglans zwart kunststof heeft niet onze voorkeur. Het reflecteert bovendien in daglicht wat de afleesbaarheid niet ten goede komt. Maar fraai is het natuurlijk wel, al zal je wel geregeld moeten poetsen om de vette vingers en stofdeeltjes weg te halen.
De ergonomie van het dashboard is goed voor elkaar. Je hebt ook twee draaiknoppen voor de bediening van de klimaatcontrole. De draaiknoppen hebben een dubbelfunctie, want even drukken en je kunt de stoelverwarming activeren. Wil je weer de temperatuurbediening in beeld, dan moet je weer een handeling doen. Dat vraagt om wat gewenning.
Pivi Pro
Het infotainmentsysteem van de Discovery Sport is een hele fijne, maar ook hier geldt dat het beeldscherm reflecteert in daglicht. De auto heeft het Pivi Pro-systeem, ook geschikt voor Android Auto en Apple Carplay. Het display in deze SUV is niet zo groot als in de nieuwe Range Rover, maar mag zeker niet als klein worden bestempeld. Een 12,3-inch Interactive Driver Display is als optie beschikbaar, evenals een Head-Up Display. Onze testauto had die opties niet. Je krijgt in de basis een deels digitaal instrumentencluster met twee analoge meters. Prima afleesbaar overigens!
Lekker veel ruimte
De ruimte van de Land Rover Discovery Sport is goed voor elkaar. Zowel voor- als achterin is het uitstekend zitten en ook de bagageruimte stelt niet teleur. Je merkt aan alles dat dit een auto is voor gezinnen, want de auto zit vol met handigheidjes, zoals laadpunten in de bagageruimte en knoppen om de rugleuning van de achterbank in een keer neer te klappen. Onder de bagagevloer is nog ruimte voor het opbergen van de laadkabel. De bagageruimte is 963 tot dik 1.574 liter groot.
Tekst gaat verder onder de fotogallerij.
Rijhulpsystemen
Onderweg valt op dat deze ‘Disco Sport’ ook vol zit met rijhulpsystemen. Maar je bent als rijder wel ‘in charge’ welke je wilt gebruiken en welke juist niet. Adaptieve cruise control is bijvoorbeeld uitschakelbaar zodat je ook normale cruise control kunt gebruiken. Heel erg fijn. Sowieso zijn we wel te spreken over deze Land Rover. Hij verrast met zijn praktische gebruiksgemak, ruimte aan boord en stoere uiterlijk. Een aanrader dus. Offroad kan deze Land Rover natuurlijk ook, maar de vraag is of klanten dat ook daadwerkelijk gaan doen. Mocht je een keer de blubber opzoeken of een grasveld op de camping, dan staat deze Disco Sport zijn mannetje.
Conclusie rijtest Land Rover Discovery Sport P300e
Een bijzonder fijne SUV, deze Discovery Sport. Het is een van de lekkerste Land Rovers van dit moment. Hij steekt mooi in elkaar, is compleet uitgerust en heeft als plug-in hybride ook een lagere CO2-uitstoot waardoor hij in Nederland de voordeligste keuze is in de line-up van de Discovery Sport. Met name zijn comfort maakt indruk. Familie aan boord, honden en bagage achterin en gaan. Wel af en toe opladen, dat is een must.