Lamborghini Temerario mag je eigenlijk geen ‘instapmodel’ noemen
V8-motor haalt 10.000 toeren per minuut!
Automobili Lamborghini heeft de Temerario gepresenteerd, een nieuwe supersportwagen die is uitgerust met een twin-turbo V8 hybride aandrijflijn. De Temerario is de tweede model in de Lamborghini High Performance Electrified Vehicle (HPEV) reeks, na de Revuelto, en markeert de voltooiing van de hybridisatie van het aanbod van Sant’Agata Bolognese, volgend op de introductie van de Urus SE op de markt. De Temerario volgt de Huracan op.
Lamborghini Temerario met unieke aandrijflijn
De Lamborghini Temerario werd gepresenteerd tijdens de Monterey Car Week 2024 en markeert een nieuwe standaard binnen het supersportwagensegment. De hybride aandrijflijn bestaat uit een volledig nieuwe twin-turbo V8 motor, gecombineerd met drie elektromotoren, wat resulteert in een totaal vermogen van 676 kW (920 pk). Deze V8 motor, ontworpen en ontwikkeld in Sant’Agata Bolognese, is de eerste productiemotor die in staat is om 10.000 toeren per minuut te bereiken. De prestaties van de Temerario zijn indrukwekkend: een topsnelheid van meer dan 340 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 2,7 seconden.
Voorganger overtreffen
Volgens Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini, is de Temerario een “fuoriclasse” – een voertuig dat zowel technisch als stilistisch zijn gelijke niet kent. Winkelmann benadrukt dat elke nieuwe Lamborghini zijn voorganger moet overtreffen in termen van prestaties, terwijl hij tegelijkertijd duurzamer moet zijn qua emissies. De introductie van de Temerario is een cruciale stap in Lamborghini’s elektrificatiestrategie, waardoor Lamborghini de eerste luxe autofabrikant wordt met een volledig gehybridiseerd modellengamma.
Aluminium chassis
Een belangrijk kenmerk van de Temerario is de vooruitgang op het gebied van aerodynamische efficiëntie. De auto is voorzien van een nieuw aluminium chassis dat de torsiestijfheid aanzienlijk verhoogt, wat bijdraagt aan de uitstekende rijprestaties. Daarnaast biedt de Temerario meer ruimte en comfort voor passagiers dan andere voertuigen in zijn segment, zonder concessies te doen aan de sportieve capaciteiten op het circuit.
Unieke V8
De aandrijflijn van de Temerario combineert een hoogtoerige biturbo brandstofmotor met drie elektromotoren. Volgens Rouven Mohr, Chief Technical Officer van Lamborghini, was het doel om een sensationele sportmotor te ontwikkelen die de voordelen van een verbrandingsmotor combineert met die van elektrische aandrijving. De V8 biturbo motor heeft een piekvermogen van 588 kW (800 pk) tussen 9.000 en 9.750 toeren per minuut en een koppel van 730 Nm tussen 4.000 en 7.000 toeren per minuut. De elektromotoren zorgen voor directe respons, koppelverdeling en energieterugwinning, wat resulteert in een uiterst dynamische rijervaring.
Lithium-ion-batterij
De hybride aandrijflijn van de Temerario wordt ondersteund door een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 3,8 kWh. Deze batterij, geplaatst in de centrale tunnel van het voertuig, zorgt voor een laag zwaartepunt en een optimale gewichtsverdeling. De batterij kan worden opgeladen via een huishoudelijk stopcontact of een laadpaal en is in 30 minuten volledig opgeladen. Daarnaast kan de batterij worden opgeladen door regeneratief remmen of rechtstreeks door de V8-motor.
Achttrapsautomaat met dubbele koppeling
De Temerario is uitgerust met een achttraps dual-clutch transmissie (DCT), die speciaal is ontworpen om te voldoen aan de eisen van de krachtige aandrijflijn. Deze transmissie, die zich achter de V8-motor bevindt, is compact en licht, wat bijdraagt aan de uitstekende rijprestaties en het rijcomfort van de auto.
Strak design voor Lamborghini Temerario
Wat betreft het design, heeft Lamborghini met de Temerario een nieuw hoofdstuk geopend in hun ontwerptaal. Het exterieur van de auto toont een combinatie van zuivere, scherpe lijnen met een agressieve en futuristische uitstraling. De ontwerpers hebben een nieuwe hexagonale dagrijverlichting geïntroduceerd, die een duidelijk herkenbare visuele identiteit biedt, zowel van dichtbij als van veraf.
Feel like a pilot
Het interieur van de Temerario is ontworpen volgens het ‘Feel like a pilot’-principe, met een laaggeplaatste bestuurdersstoel, een slank dashboard en een sportief vormgegeven stuurwiel dat de bestuurder een directe connectie met de auto geeft. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige materialen zoals koolstofvezel, leer en Alcantara en biedt tal van personalisatiemogelijkheden voor de klanten.
Verschillende rijmodi
De Temerario biedt verschillende rijmodi, waardoor de auto zowel in het dagelijks verkeer als op het circuit optimaal presteert. Deze modi zijn te selecteren via rotorknoppen op het stuurwiel en omvatten onder andere Città voor stadsverkeer, Strada voor snelwegen en Corsa voor circuitrijden. In de Corsa-modus levert de aandrijflijn het maximale vermogen van 920 pk en wordt de hybride aandrijving optimaal benut voor een uiterst sportieve rijervaring.
Personaliseren
De Lamborghini Temerario wordt gelanceerd met twee nieuwe kleuren: Blu Marinus (blauw) en Verde Mercurius (groen). Klanten kunnen hun auto bijna onbeperkt personaliseren via het Ad Personam-programma, met keuze uit meer dan vierhonderd kleuren en speciale lakkeringen. De nieuwe velgen, 20-inch voor en 21-inch achter, zijn beschikbaar in verschillende ontwerpen en materialen, waaronder gegoten, gesmede en carbon velgen. Daarnaast zijn er diverse koolstofvezel elementen beschikbaar voor zowel het exterieur als interieur, zoals de voorste splitter, spiegelkappen, luchtinlaten, achterdiffuser, middenconsole en stuurwiel.
Ook met ‘Alleggerita’ Package
Voor het eerst biedt Lamborghini de optie van het ‘Alleggerita’ (lichtgewicht) pakket aan, gericht op klanten die de auto vooral op het circuit willen gebruiken. Dit pakket verlaagt het gewicht van de auto met 12,65 kg door lichtere carrosserieonderdelen en zelfs meer dan 25 kg door toevoeging van lichtgewicht interieuronderdelen, carbon velgen en een titanium uitlaat. Dit pakket verbetert ook de aerodynamische efficiëntie met 67%.
Het Alleggerita-pakket bevat onderdelen van met koolstofvezel versterkte polymeren (CFRP) en gerecyclede koolstofvezel, zoals de splitter en bodemplaten, wat ook bijdraagt aan Lamborghini’s inzet voor duurzaamheid. Binnenin biedt het pakket koolstofvezel deurpanelen en een voetsteun voor de passagier. Daarnaast worden de ramen lichter gemaakt met lichtgewicht glas en polycarbonaat.
Een alternatief Carbon Pack is ook beschikbaar, dat extra koolstofvezel onderdelen bevat, zoals een achterdiffuser en spiegelkappen, wat het gewicht verder vermindert met 1,82 kg.
Technische specificaties Lamborghini Temerario
- Engine: V8 Bi-Turbo – Hot-V 4.0l
- Displacement: 3995,2 cm3 (243,8 cu in)
- Bore and Stroke: 90 mm x 78,5 mm (3,54 x 3,09 in)
- Compression Ratio: 1 : 9,3
- Max power @ rpm (ICE): 800 CV @ 9000-9750 rpm
- Max power (combined ICE+EE): 920 CV
- Max torque @ rpm (ICE): 730 Nm @ 4000-7000 rpm
- Cooling System: Liquid cooled – dedicated circuit for HV components
- Engine Management System: Central DI – Bosch
- Lubrication System: Dry sump
- Transmission: Automatic
- Gearbox: 8 gears
- Clutch: Dual clutch
- Battery: Lithium-ion high specific power battery with pouch cells
- Generator: P1 eMotor
- Front e-axle: 220kW @3500rpm
- Max Speed: 343 km/h
- Acceleration 0-100 km/h: 2.7 s
- Braking 100-0 km/h: 32 m
- Frame: Full Aluminium
- Body: Aluminium
- Tyres – Front: Bridgestone Potenza Sport 255/35 ZR20
- Tyres – Rear: Bridgestone Potenza Sport 325/30 ZR21
- Front Rims: 20 x 9J
- Rear Rims: 21 x 11.5J
- Brakes: CCB Plus (Carbon Ceramic Brakes Plus) brakes with fixed monoblock calipers in aluminum with 10 pistons (front) and 4 pistons (rear)
- Front Brakes: 410x38mm discs
- Rear Brakes: 390x32mm discs
- Wheelbase: 2.658 mm (104,6457 in.)
- Lenght: 4.706 mm (185,2756 in.)
- Width (Excluding Mirrors): 1.996 mm (78,58268 in.)
- Width (Including Mirrors): 2.246 mm (88,4252 in.)
- Height: 1.201 mm (47,28346 in.)
- Dry Weight: 1.690 kg (3.725,8 lb)
- Weight-to-power Ratio: 1,84 kg/CV