Lamborghini onthult hybride Asterion LPI 910-4
Lamborghini komt verrassend uit de hoek met de onthulling van de Asterion LPI 910-4. Het is een plug-inhybride waarin een V10-motor wordt ondersteund door drie elektromotoren. Het resultaat is een Lamborghini als nooit tevoren: 668 kW (910 pk) vermogen en 98 gram CO2-uitstoot.
En dan het jammere van dit verhaal: de Lamborghini Asterion LPI 910-4 is een studiemodel. Verwacht hem dus niet op korte termijn bij de dealer. Het geeft wel een idee van wat de techneuten van Lamborghini in petto hebben.
De fabrikant speelt met de gedachte om een ‘hyper cruiser’ voor ‘daily driving’ te ontwikkelen, zoals de Italianen het zelf noemen. Het is hun antwoord op de LaFerrari, McLaren P1 en Porsche 918 Spyder die met hun geavanceerde hybridetechniek een nieuw supercar-segment hebben aangeboord.
In tegenstelling tot bovengenoemde racemonsters is de Asterion LPI 910-4 niet ontwikkeld om de allersnelste op het circuit te zijn. In plaats daarvan bezit de oogstrelende coupé – die verwijst naar iconische Lamborghini’s als de Miura en de Espada – bepaalde kenmerken die de dagelijkse bruikbaarheid benadrukken, zoals de hoger dan gebruikelijk geposteerde stoelen. Uiteraard zijn de karakteristieke rijsensatie en prestaties niet achterwege gelaten.
Heel veel power
De 5,2-liter V10-motor die we kennen van de Lamborghini Huracán wordt geholpen door drie elektromotoren. Daarvan zijn twee op de vooras gemonteerd en één tussen de V10 en de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Laatstgenoemde elektromotor fungeert tevens als startmotor en dynamo.
Het gecombineerde vermogen bedraagt maar liefst 668 kW (910 pk), goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in drie seconden. Het acceleratiefeest stopt past bij 320 km/u. Maar, omdat de Asterion LPI 910-4 maximaal vijftig kilometer geheel elektrisch kan rijden (max 125 km/u), pakt de officiële verbruiksmeting (NEDC) anders uit dan je zou verwachten van een Lamborghini zoals deze.
Maar ook een bescheiden verbruik…
De CO2-uitstoot is vastgesteld op slechts 98 g/km, wat overeenkomt met een brandstofverbruik van 4,1 l/100 km. Deze uitzonderlijk lage waarden zijn overigens ook te danken aan het lage gewicht van de Asterion, die is gebouwd rondom een volledig koolstofvezel monocoque.
Geheel volgens Lamborghini-traditie is de naam zorgvuldig gekozen. In dit geval verwijst de naam Asterion naar de Minotaur, ofwel een mythisch wezen dat de kracht en het instinct van een stier verenigt met de innovatie en het intellect van een mens. LP staat daarnaast voor ‘longitudinale posteriore’ (de positie van de V10-motor), I verwijst naar ‘ibrido’, 910 symboliseert het systeemvermogen en de 4 staat voor het permanente 4WD-systeem.