Laadpaalalarm! Werk aan de winkel voor Nederland
Energienetwerk in Nederland steeds meer belast
Er zijn te weinig laadpalen in Nederland. Ook wordt het energienetwerk in Nederland steeds meer belast. Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging, slaat daarom het ‘laadpaalalarm’.
Laadpalen in Nederland
Er staan op het moment van schrijven ongeveer 105.000 (semi)publieke laadpalen voor personenauto’s, maar er zijn er nog zo’n 400.000 te gaan. Met nog zeven jaar voor de boeg, moeten er pak en beet elke dag 155 laadpunten bij komen. De overheid lijkt op dit punt op koers, maar het is en blijft volgens Van Bruggen een spannende uitdaging.
“Naast het aanleggen, moeten al deze laadpunten immers de broodnodige energie leveren. Er is berekend dat in 2050 ons volledig geëlektrificeerde wagenpark een kwart van de huidige elektrische energie in Nederland vraagt”, stelt Van Bruggen.
Laad- en tankinfrastructuur blijft achter
Hij vervolgt: “De forse investeringen voor publieke snellaadpunten voor trucks zijn nog niet vrijgemaakt. De laad- en tankinfrastructuur blijft achter. Terwijl het kabinet steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is. Sterker nog, er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie. Sluit daarom niet broodnodige andere duurzame technologieën uit, zoals waterstof en start nog vandaag met het verzwaren en slimmer inrichten van ons energienetwerk.”
Volgens de topman van RAI Vereniging lopen de snelheid van onze industrie, de capaciteit van ons energienetwerk en de ambities van de overheid op het gebied van elektrificatie steeds meer uit de pas.
Actieplan Netcongestie
Minister Jetten lanceerde vlak voor de kerst het ‘Actieplan Netcongestie’. Van Bruggen: “We ondersteunen de drie pijlers uit zijn plan: sneller bouwen, sterker sturen en het vergroten van de flexibele capaciteit van het energienetwerk. Maar maken ons ernstig zorgen over de uitvoering en snelheid hiervan. In ditzelfde actieplan wordt namelijk al geschetst dat de komende jaren er ernstige netschaarste is. We zien al dat hier rekening mee wordt gehouden.”
Fikse issues
Van Bruggen doelt op experimenten in Amsterdam waarbij de laadvermogens van publieke laadpalen bij piekbelasting van het energienetwerk drastisch worden teruggeschroefd. “Dat kan problemen geven. Tegelijkertijd constateert RAI Vereniging dat de laadinfrastructuur voor trucks achterblijft op de gestelde ambities en het energienetwerk nu al fikse issues kent. Zo is er op meerdere plekken in Nederland nu al geen ruimte meer en is er al netcongestie. En er komt qua energie nog heel veel vraag bij. Alleen al vanuit laadpalen.”
Te weinig snelle laadstations
Op momenten op de dag dat het netwerk zwaar belast is, kan dit voor fikse problemen zorgen. Daar komt dan de energievraag vanuit de bebouwde omgeving, industrie en onze logistieke sector nog bij. Van Bruggen: “Voor onze logistieke sector is de uitdaging fors en zorgelijk. De benodigde laadvermogens voor zware bedrijfswagens zijn veel hoger dan voor personenauto’s, vanwege de grotere accu’s en de vaak beperkte tijd die er is om te laden. Er zijn nog nauwelijks van dit soort snelle laadstations. Er moeten voor laadstations voor trucks in veel gevallen zware leidingen aangelegd worden. Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost zomaar enkele jaren. Tijd wat er simpelweg niet is gezien alle nieuwe ambities en versnelling op dit punt.”
Tijd voor actie
RAI Vereniging noemt ook oplossingen die bijdragen aan het zoveel mogelijk voorkomen van netcongestie. Van Bruggen: “Ten eerste is het zaak dat de overheid meer duurzame technologieën toestaat. Bij wetgeving om de klimaatdoelstellingen te bereiken, ligt nu de focus enkel op elektrische batterijen, terwijl waterstof, hernieuwbare brandstoffen maar ook de inmiddels sterk ontwikkelde plug-in hybride beschikbaar is. Ten tweede is het zaak om nu fors geld beschikbaar te stellen voor de verzwaring van het netwerk, hier echt direct mee te beginnen en de realisatie van snellaadstations voor trucks te versnellen. Ten derde blijven we inzetten op slimme manieren om energie samen slimmer te delen. Hier werkt de overheid, maar ook de Nationale Agenda Laadinfrastructuur ook hard aan en dragen we aan bij om te zorgen dat slim laden zoals bijvoorbeeld ’s nachts laden of energie meer delen een win/winsituatie oplevert.”