Koenigsegg Jesko heeft 1.600 pk!
En dat op biobrandstof...
Na het verscheiden van de Koenigsegg Agera RS miste het innovatieve Zweedse sportautomerk een écht topmodel. Dat wordt goedgemaakt met de Jesko, die een vermogen van maar liefst 1.600 pk naar het asfalt stuurt!
Biobrandstof
Naar goed gebruik is de Koenigsegg Jesko een behoorlijk vlotte auto. Op biobrandstof E85 levert de 5,0-liter V8 met twee turbo’s maar liefst 1.600 pk bij 7.800 tpm. Op benzine blijft daarvan alsnog voldoende over: weinig mensen zullen klagen over de dan beschikbare 1.280 pk. En dat op een leeggewicht van 1.320 kg!
Light Speed Transmission
Een compleet nieuwe negentraps versnellingsbak met meerdere koppelingen krijgt al deze krachten te verwerken. Deze Light Speed Transmission is geheel door Koenigsegg zelf ontworpen en gemaakt.
Door de ene koppeling aan te laten grijpen terwijl de andere nog loslaat belooft Koenigsegg indrukwekkend snelle schakeltijden. Sterk is de transmissie ook. Tussen 2.700 en 6.170 tpm moet hij minstens 1.000 Nm koppel verwerken en het maximale koppel bedraagt zelfs 1.500 Nm bij 5.100 tpm.
Gigantische vleugel
De Jesko herken je direct aan zijn gigantische achtervleugel. Die is er niet voor de sier, maar draagt bij aan de enorme downforce die op topsnelheid – deze is onbekend – tot 1.400 kg kan bedragen. Bij respectievelijk 250 en 275 km/u is de downforce 800 en 1.000 kg. . Voor nog meer grip en stabiliteit is de Jesko voorzien van een achteras die kan mee- en tegensturen in de bocht.
LEES OOK: VIDEO: rij mee met de Koenigsegg Regera (1.500 pk!)
Jesko von Koenigsegg
De naam Jesko is niet ontsproten aan het brein van een paar slimme marketeers. Nee, het is de voornaam van Jesko von Koenigsegg (op de foto hierboven). Hij is de vader van Christian von Koenigsegg, de oprichter van het sportautomerk. Hij was tevens de eerste bestuursvoorzitter die het merk ooit had en hij stak een groot deel van zijn spaargeld in het project van zijn zoon.
3 miljoen
Vermoedelijk heeft Jesko von Koenigsegg zijn investeringen inmiddels weer terugverdiend, en anders lukt het vast met deze hypercar. Koenigsegg zal er maximaal 125 bouwen, met een prijs van zo’n 3 miljoen dollar per stuk.